تسنیم نوشت:

هوشیار زیباری گفت که هنوز عضو دولت عراق است و آنچه اخیرا رخ داد در چارچوب محدود کردن مشارکت در نشست‌های هیئت دولت بوده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط با تاکید بر اینکه هنوز عضو دولت عراق است و هر زمان ممکن است به بغداد بازگردد، گفت: آنچه اخیرا در مورد برکناری وی رخ داد، در واقع محدود کردن شرکت در نشست‌های هیئت دولت بود که در واکنش به اظهارات نوری مالکی نخست وزیر عراق علیه اقلیم کردستان عراق مبنی بر تشکیل اتاق عملیات مشترک با داعش و القاعده ، صورت گرفت.

انتخاب رئیس پارلمان گام مهمی در راستای ادامه روند سیاسی در عراق است
وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره برکناری وی از وزارت خارجه عراق افزود: برکناری وزیر جز اختیارات نخست وزیر نیست بلکه پارلمان باید با آن موافقت کند و ائتلاف کردستان نیز همچنان در پارلمان حضور دارد و در واقع ما در اعتراض به اظهارات مالکی شرکت در هیئت وزیران را متوقف کردیم.
وی که در اربیل به سر می‌برد، در مورد انتخاب رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور گفت: انتخاب رئیس پارلمان، گام مهمی در راستای ادامه روند امور سیاسی عراق است.
زیباری تاکید کرد: روند امور عراق اکنون به سمت درستی در پیش است و انتخاب رئیس پارلمان و دو معاون وی اقدام خوب و به مثابه نقطه آغاز است.

نامزد ریاست جمهوری از حزب طالبانی انتخاب می شود
وی گفت: ائتلاف کردستان نیز نامزد رئاست جمهوری را از حزب جلال طالبانی معرفی خواهد کرد و یک ماه پس از انتخاب رئیس جمهور، وی پارلمان را به معرفی نخست وزیر فراخواهد خواند.
زیباری در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه مشارکت اهل تسنن در پارلمان، بیانگر مشارکت تمام گروه‌های سیاسی است، در عین حال گفت: نکته مهم و دشوار انتخاب نخست وزیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: مرجعیت نجف اشرف و آیت‌الله سیستانی برای نخست وزیر شروطی را در نظر گرفت‌اند از جمله اینکه: نخست‌وزیر باید از اشتباهاتی که در گذشته در مدیریت کشور صورت گرفت، بپرهیزد، لزوم تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمام گروه‌ها و احزاب عراقی از جمله اهل تسنن عرب و پذیرش شیعیان و اهل تسنن و کُردها در دولت آینده. بنابراین هر کس حائز این شروط باشد، نخست وزیر خواهد شد.
زیباری یادآور شد که اکنون فراکسیون‌های شیعه سرگرم بحث و رایزنی در خصوص انتخاب نامزد خود هستند.
وی با قدردانی از مشارکت اهل تسنن در انتخاب رئیس پارلمان گفت: عراق یک ماه و یا اندکی بیشتر مهلت دارد تا به وحدت و ثبات دست یابد و ما همه در مبارزه با تروریست شرکت می‌کنیم اما بزرگترین چالش مسائل دیگر و بیش از همه احتمال بروز هرج و مرج در کشور است.
وی در توضیح این مطلب افزود: اکنون کشور به دلیل حملات داعش و سایرگروه‌های تروریستی به مناطق متعدد عراق با بحران واقعی روبه رو شده است و در این شرایط بغداد با تعدادی از کشورهای دوست و برادر در تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت است و تلاش دارد این هدف را از طریق مبارزه با تروریست و گروه‌هایی که از مرز سوریه وارد عراق شده‌اند، تحقق بخشد.

ایران در خصوص انتخاب نخست‌وزیر حمایت‌های فراوانی داشته است
زیباری در مورد تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر اظهار داشت : ائتلاف ملی شیعه باید با معرفی نامزد نخست‌وزیری تکلیف این موضوع را مشخص کند و در این خصوص آمریکا و ایران و نیز برخی کشورهای عربی دوست، میانجیگری و حمایت های فراوانی داشته‌اند.
وی گفت: به هر حال مرحله آینده برای عراق دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود از همین رو چاره‌ای جز توافق بر سر گزینه های قابل قبول وجود ندارد.
زیباری اوضاع امنیتی عراق را متشنج توصیف کرده و گفت: اکنون فشارها متوجه دولت است، به ویژه اینکه داعش و گروه‌های مسلح بر مناطق گسترده‌ای از برخی استان‌ها تسلط پیدا کرده‌اند، بنابراین با توجه به مشکلاتی که اهالی برخی از این استان‌ها با دولت دارند، باید هرچه زودتر اوضاع سیاسی را به طور ریشه‌ای سرو سامان داد، به عبارت بهتر باید به منظور جلوگیری از بروز هرج و مرج، بدون توقف و مانع تراشی مسیر سیاسی را ادامه داد.

بغداد از امنیت کامل برخوردار است/ تنش بین بغداد و اقلیم کردستان کاهش یافته است
وی اظهارات عزت‌الدوری مبنی بر ورود گروه حامی او به عراق و نزدیک شدن آنان به بغداد را چیزی جز تهدید ندانسته و تاکید کرد که بغداد امن است و به راحتی نمی‌توان به آن نزدیک شد. تدابیر امنیتی گسترده‌ای در اطراف بغداد و فرودگاه آن اتخاذ شده است.
وی با اشاره به کاهش اختلافات بین بغداد و اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: روند امور بین دو طرف به سمت آرام شدن پیش می‌رود و از شدت اظهارات تند رسانه‌ای کاسته شده است و ائتلاف کردستان با حضور در صحنه سیاسی عراق، در تشکیل دولت وحدت ملی با حضور تمام گروه‌های عراقی و بر اساس قانون اساسی نیز شرکت خواهد کرد.

به بغداد باز می‌گردم. شروط ریاست جمهوری را قانون مشخص می‌کند
زیباری تاکید کرد: به بغداد بازخواهم گشت زیرا پیش از اینکه وزیر خارجه باشم، مسئول و از اعضای برجسته ائتلاف کردستان هستم و بغداد پایتخت ماست و هر لحظه ممکن است به آنجا بازگردم، به اضافه ا ینکه ما به تصمیمات رهبران خود پایبند هستیم.
وی در مورد اینکه مالکی شروطی را برای نامزدی ریاست جمهوری عراق مطرح کرده است، گفت: شروط ریاست جمهوری در قانون اساسی ذکر شده است و این قانون است که رئیس آینده را مشخص خواهد کرد.
زیباری سفر اخیر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به عراق را اقدامی دوستانه برشمرد و گفت: در این دیدار در مورد بسیاری از مسائل به طور مفصل بحث و تبادل نظر داشتیم و وارد جزییات مسائل شدیم.
وی همچنین اظهار داشت: سفر شکری چشم‌انداز مثبتی دارد زیرا وی با تمام گروه‌های سیاسی عراق دیدار و تاکید کرد که مصر در برابر همه گروه‌های عراقی موضع یکسان دارد و نکته مهم پشت سرگذاشتن شرایط دشوار کنونی است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =