ظریف: آنچه برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی توافق نمی‌کنیم/ به توافق پایدار نیاز داریم

وزیر خارجه ایران گفت: گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ فرصتی تاریخی برای توافق هستند.

محمد جواد ظریف، در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان  ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند.

ظریف اشاره ای به این اختلاف ها نکرد، اما شیوه برداشتن تحریم هاهمچنان مهمترین موضوع در مذاکرات وین 6 است و  خبر تمدید مذاکرات نشان می دهد آنچه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی« ادامه ماراتن» نامیده،در حال محقق شدن است. رسانه ها از تمدید مذاکرات تا اذر ماه خبر داده اند.

رویترز روز پنجشنبه از پیشنهادی خبر داد که آن را« تسهیل گسترده و سریع تحریم‌های ایران را به عنوان مشوقی برای ایران» عنوان می کرد. تحلیل رویترز در این باره با نگاه آمریکا به بحث تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرابت زیادی دارد.این سخنان بعد از آن مطرح شد که کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با یهودیان کنگره تصویب تحریم‌هایی که اجرای آنها به شکست مذاکرات منوط باشد را قابل طرح دانست.خبری که کاخ سفید آن را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که سیاست رسمی این وزارت‌خانه هنوز« مخالفت با تحریم‌های جدید» است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق پست الکترونیکی به خبرنگاران گفته است که «موضع ما تغییر نکرده است، ما از تحریم‌های اضافی مرتبط با مساله هسته‌ای در حین مذاکرات حمایت نمی‌کنیم».

هارف در عین حال، ادامه داده است که « ما با کنگره که نقشی کلیدی در ایجاد رژیم تحریم‌های فعلی ایران داشته است، درباره مذاکرات جامع و مسیر پیش‌رو مشورت خواهیم کرد»

اظهارات وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی.ان.ان این پیام مهم را به طرف مقابل رساند که خط قرمز های ایران مشخص است. او تأکید کرد: «می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را (توافق را) به دست آوریم.»

وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیری صرف، مشکلات را حل نمی‌کند گفت فکر می‌کند طرفین به رویکرد حل مسئله روی آورده‌اند و این رویکرد اگرچه حل مشکل را به تأخیر می‌اندازد اما حل دیرهنگام مشکل بهتر از این عدم حل آن است.

ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: «در این باره برخی مسائل فنی وجود دارند که باید حل شوند که همکاران در حال بحث درباره آن هستند.»
وی افزود: «در این باره نیاز به تصمیمات سیاسی هم هست که آن هم در فرایند رایزنی قرار دارد.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه به ظریف گفت: «آیا شما (خود شما، جان کری و مذاکره‌کنندگان اروپایی) در این مذاکرات به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اید که به رهبران سیاسی کشورتان بگویید این مذاکرات ارزش ادامه دادن دارند و این پیشرفت‌ها از چه نوعی هستند؟»ظریف پاسخ داد: «فکر می‌کنم پیشرفت کرده‌ایم. جان کری این توصیه را مطرح کرده، خود من هم مطرح کرده‌ام. البته ما هنوز در آنجایی نیستیم که با قطعیت بگوییم باید این کار را انجام بدهیم، اما ما در فرایند رسیدن به آن نقطه هستیم.»

ظریف ادامه داد: «اما نکته مهم این است که آیا رسیدن به توافق ممکن است. ما درباره توافق خوب یا بد صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره توافق قابل انجام یا توافق پایدار صحبت می‌کنیم. و آنچه ما به آن نیاز داریم توافق عناصر مهم در این معمای بزرگ است.»

وی همچنین با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ علمی امکان‌پذیر است گفت: «این موضوع به خطوط قرمز خودسرانه و [ارائه] اعداد و ارقام دلخواهانه نیازی ندارد.»

وی ادامه داد ما به روش‌هایی علمی نیاز داریم که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران بر نیازهای عملی این کشور استوار است و این چیزی است که ما آن را سر میز قرار داده‌ایم.»


دیگر اظهارات وزیر امور خارجه ایران به نقل از فارس به شرح زیر است:

تحریم‌ها عامل انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران؟

*دلیل انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری این بود که احترام بین‌المللی را به ایران بازگرداند.تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد.»

تهدیدات گروه تروریستی داعش
*داعش برای عراق، سوریه و کل منطقه تهدید است و ایران هم بخشی از این منطقه است.
*ایران عدم ثبات در هیچ یک از کشورهای همسایه‌اش را دوست ندارد. ایران از لحاظ داخلی از تمامی کشورهای منطقه مصونیت بیشتری در برابر افراط‌گرایی داشته است.
* امنیت داخلی ایران از تمامی کشورهای همسایه‌‌اش بیشتر است، اما امنیت داخلی ما موضوعی نیست که بتوان آن را از امنیت همسایگانمان جدا کرد.

نوری مالکی و ارتباط با ایران

* ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند . در عراق فرایند دیپلماتیک در جریان دارد که علی‌رغم جوان بودن، بسیار سرزنده است.
*هر کسی که مردم عراق انتخاب کنند، از حمایت کامل ایران برخوردار خواهد بود.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    چرابازم می خواد مذاکرات رو تمدید کنه؟؟؟؟ آخه تا کی؟؟؟؟؟؟؟ ما هر چه داریم کوتاه میاییم اون ها دارن بیشتر سو استفاده می کنن.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      91 5
      مگه شما از محتوای مذاکرات خبر داری که کی از چی کوتاه اومده؟
    • ب.ال EU ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      57 5
      بله بی نام دوم ایشان دقیقا زیر میز مذاکره خودشون مخفی کرده بودند و صحبتها را گوش میداده حتی در این مابین یک لگدی هم از اشتون خورده.این اتفاقات با بازبینی دوربین ها مشخص شده......خبرنگار اعزامی صداوسیما ،حسینی وای،پشت درب کنکوریها...خخخخ
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      3 11
      خیلی یده جزییات توافق رو کسی نمیدونه.ولی خدا رو شکر همایش دلواپسان برگزار شد بننننننننظرم نیاز بود وگرنه ....کسی دوست نداره تحریمها ادمه پیدا کنه و کسی مخالف مذاکره نیست ولی حق حقه نباید زیر بار تبعیض علمی بریم و مشکل اصلی ما ساختار اقتصادی و بانکداری ماست
    • محسن A1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      0 8
      مذاکره با این گرگای هار به هیج جا نمیرسه ...آخرش جنگه جنگ...یه جنگ اساسی وقتی حقتو نمیدن باید به زور بگیری......بیخودی هم بالا پائین میکنناین آقایون خوش خیال ...تمدید هم هیچ فایده ای نداره 4 ماه دیگه هم همین آشه و همین کاسه.
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      0 1
      منظور شما چیست؟ چه بکنیم؟همینطور مذاکرات را تو هوا ول کنیم یا همه چیزی رو به انها ببخشیم کمترین تاثیر این مذاکرات خر فهم کردن افکار پوسیده دنیاست که ایرانی هم گفتگو بلد است هم خوب گفتگو کردن را هم بلد است و نیازی نیست بعضیها هر لحظه افتابه بدست دنبال خلوت بگردند شد شد نشد هم کارهایمان را با قوت بیشتر انجام میدهیم حتما باید ادیداس و و پوما ..بپوشیم دوباره حصاری و شکاری ..انها را تولید میکنیم هر چه دست ما پر تر باشد زورگویان دم شان را جمع تر خواهند کرد.
  • بی نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    نتیجه این 1 سال دیدار ظریف و اشتون چی بوده؟ مذاکرات هم که باز تمدید شد
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      48 1
      من فكر مي كنم بلاخره آقاي ظريف خيلي موفق بوده كه الان توي جلسات وزير هاي خارجه كشورهاي بزرگ دارن شركت مي كنن و اينكه خود سياست را هم برد برد معرفي كردن ، بعضي ها نميدونم چه اصراري دارن مذاكرات به نتيجه نرسه.
    • ايراني A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      1 1
      نتيجه اش حداقل اين بود كه عزت رو به مردم ايران برگردوند
  • بی نام A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    11 49
    آقای دکتر روحانی و آقای دکتر ظریف ، مردم غیور و صبور ایران سال گذشته به شما این ماموریت را واگذار کردند که مذاکرات و تحریم را تمام کنید پس چرا اینقدر به تاخیر می اندازید ، عمر ما مگر چقدر است ما جوانان که پیر شدیم از بس که تحریم شدیم
  • بی نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    17 29
    متاسفانه تو ايران تحليلي داده نميشه كه اصلا چرا غرب بايد بياد مذاكره كنه؟ چه نيازي داره؟ حالا كه اومده چرا بايد امتياز بده؟اين ما هستيم كه بايد امتياز بديم.. ما گوشه رينگ گير افتاديم، نه اونا... به نظرم اونا فقط ميخوان قضيه خاورميانه رو ببندند و به شرق آسيا برسند.. جاي ظريف بودن دل شير و روحيه فولادي ميخواد.
  • بی نام A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    6 50
    وای چشم طرفدار های جو گیر ظریف را دور دیدید بزارید صبح از خواب پاشن کلی کامنت فدایت شوم براش مینویسند که چقدر حرفه ای است چقدر باهوش است و...
  • من A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    20 8
    عزیزم ما کلا سر کاریم. قرار نیست این مملکت روی خوش ببینه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      2 1
      آفرین ولی وقتی از26 سالگی تا35 سالگیت فقط بشنوی مذاکره مذاکره مذاکره ونه سال از بهترین سالهاتو واسه خلاقیت کار بهتر و...... از دست بدی می فهمی سر کاری
  • دلواپس A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    59 8
    روحانی مچکریم
  • ابراهیم IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    6 57
    خداکنه که این آقای ظریف درست و حسابی فکر و عمل کند. تا حالا که اصلا کارای شایسته ای انجام نداده است. گفته بودند تعلیق 6 ماهه است. پس کی تمام میشه؟ من تاحالا اصلا راضی نبوده ام.
  • فرشيد A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    63 3
    خيلي مسخره و خنده داره ... كسانيكه با تفكرات و رفتار 8 سالشون مملكت رو به خاك سياه نشوندن و مذاكره رو براي مذاكره مي خواستن حالا دارن عليه مذاكرات و تمديد اون حرف مي زنن نمي گم 8 سال اما حداقل يه دو سه سالي سكوت كنيد بعد بياييد و اظهار فضل نماييد
  • محمد حسین IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    5 74
    یک قدم عقب نشینی مساوی با صد قدم پیشروی امریکای ها لطف کنید به احترام خون های ریخته شده شهدا دیگه امتیاز ندهید و با قدرت بیش بروید .......
    • بی نام EU ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      55 6
      فايده اش چيه. اينكه فرزندان همين شهدا در سختي روزگار بگذرانند؟
  • مهران A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    98 6
    با سلام بي انصاف نباشيد كاش آدماي بيشتري مثل ظريف توي اين مملكت داشتيم پس به افتخارش بزن اون دست قشنگو
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      45 2
      ايشالا ظريف بتونه نصف اين تحريم ها را حداقل برداره ، آخه چرا پرايد بايست 25 باشه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    جلیلی که پنج سال کاری نکرد تو یکسال ظریف خیلی کار کرده۰۰۰۰ خدا نگهش داره
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    114 5
    انتظار دارید خرابکاری هایی که در طی 8 سال اتفاق افتاده ظرف کمتر از یکسال حل بشه بهتر موقع قضاوت واقع بین باشیم
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    6 44
    جان خودت ظریف دیگه نخند. این که دست خودته. نیاز به توافق با غربیا نداره که. وقتی مردم زجر می کشند و تو هم نتونستی براشون کاری انجام بدی خودت رو یه کم گرفته و غمگین نشون بده. سیم پیچیا و سیم کشی داخلی ما طوریه که به واقعیتهای بیرونی واکنش نشون می دیم.
  • ali ES ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    21 2
    چقدر کامنت ها اشنا بنظر میرسند سلام بچه های جوش خدا قوت.
  • بی نام EU ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    26 3
    هيچ فايده اي نداره. همه مي دونيم كه ظريف اگر بخواد هم نميتونه توافق رو به سرعت به دست بياره. مخالف زياد داره.
  • وطن پرست A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    4 0
    عزیزان ایران زمین کمی صبور باشید صبح نزدیک است. اون دوستانی که مذاکرات رو به چالش می کشند و غیر سازنده می دونند و از گردهمایی دلواپسان حمایت می کنند باید به سه نکته توجه کنند که اولا محتوای توافق برای عام و خاص معلوم نیست به جز مسولین ارشد نظام به ویژه شخص مقام معظم رهبری که در جریان همه امور می باشند و حمایت و پشتیبانی لازمه رو انجام دادند و می دهند پس نیازی به دلواپسان نیست.دوم اینکه مشکلات پیش روی توافق جامع شش ماهه ایجاد نشده که حتما شش ماهه حل و فصل بشه و آخر اینکه دلواپسان نگران مردم نیستن و بیشتر نگران منافع به خطر افتاده ی خودشان هستند.م... بازم بگم بگم خدارو شکر همیشه هم اسنادش موجوده
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    انچه برای ان ایستادگی کرده ایم را قربانی توافق نخواهیم کرد احسنت لپ کلام همینست و والسلام یا درست یا نادرست اینهمه راه را امدیم حالا بخاطر زورگوئی کسانی که انبارهایشان مملو از سلاحهای کشتار جمعی و هسته ای ست زحمات خودمان را دور بریزیم .