چشم انداز مذاکرات ایران و 1+5 /چانه زنی غرب برای رسیدن به اهدافش

به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ، پیشنهادات ایران به 1+5 موجب شده همه در انتظار اعلام تمدید توافق ژنو از سوی مقامات ایران و 1+5 باشند.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین تحول در ملاقات  معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی عصر روز پنجشنبه انجام شد که گفته می‌شود محتوای مذاکرات آن‌ها درباره چگونگی تمدید توافق و مذاکرات بوده است.اینجا

هنوز از مدت زمان تمدید مذاکرات خبر رسمی منتشر نشده است اما به گفته منابع نزدیک به مذاکرات این زمان کمتر از دوماه خواهد بود.

اظهارات ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره اینکه 4 آذر ماه زمان واقعی پایان مذاکرات است، احتمال تمدید مذاکرات  را تقویت کرده است.

ایتارتاس خبرگزاری روسی از قول یک منبع دیپلماتیک گزارش داد ایران و کشورهای ۱+۵ «تصمیم به تمدید موعد مذاکرات هسته‌ای برای دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای» گرفته‌اند.

بر اساس «برنامه اقدام مشترک» این توافق دارای یک دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید است.

تسنیم هم به نقل از المانیتور نوشت که منابع رسانه‌ای غربی گفته‌اند که آمریکا پیشنهاد ایران را رد نکرده، اما «آن را بنای مناسبی برای توافق تلقی» نکرده است.

رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که غرب برای کوتاه آمدن ایران، «پیشنهاد کاهش چشمگیر تحریم‌های ایران را در مراحل اول توافق» بررسی می‌کند.

این پیشنهادها را می توان تلاش های غرب برای رسیدن به اهداف مد نظر خود ارزیابی کرد.

زمان بندی کاهش تحریم‌های نفتی علیه ایران که بر اساس آن وارد کنندگان اروپایی و آمریکایی را از خرید نفت ایران محروم می‌کند و محدودیت‌های جدی را نیز برای دیگر خریداران نفت ایران ایجاد می‌کند به پیشنهادات ایران و چگونگی عمل به آنها و زمان آن بستگی دارد.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =