یک کارشناس امور بین الملل معتقد است ظریف با دشواری های زیادی هم در داخل هم در مقابل 5+1 روبرو است اما تاکنون به خوبی توانسته عمل کند.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه این دوره از مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5دشوار و سخت در حال برگزاری است، گفت: برخی معتقدند که هر دو طرف خصوصا ایران و آمریکا فرصت زیادی ندارند و با توجه به شرایطی که هر دو کشور در بعد داخلی و خارجی دارند باید سریعا تکلیف مذاکرات مشخص شود.

وی تصریح کرد: به همین علت پیش بینی می شود که ممکن است در آخرین لحظه طرفین امتیازاتی بدهند و به توافق برسند.

این کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه در سویی دیگر برخی دیگر نیز معتقد به تمدید مذاکرات هستند، افزود: البته مدت زمانی که این مذاکرات تمدید شود هم مهم است، دو طرف اختلاف نظر دارند، ایران می خواهد در کوتاهترین زمان به تفاهم برسند اما آمریکا و دیگر اعضای این گروه عجله ای در کارشان نیست و بی تمایل نیستند مذاکرات طولانی تر شود.

ملازهی مشکل اصلی را بر روی دو موضوع دانست و گفت: اول اینکه ایران خواهان آن است که تحریم ها بصورت یکپارچه لغو شود اما طرف مقابل با مشکل قانونی در این خصوص روبرو است. آنهم اینکه بخشی از تحریم ها علیه ایران از سوی کنگره آمریکا یا پارلمان اروپا تصویب شده است و بخشی دیگر توسط دولت آمریکا و دولت های اروپایی.

وی ادامه داد: آن تحریم هایی که مربوط به دولت ها است ساده است و با تصمیم گیری سیاسی این دولت ها به راحتی لغو خواهند شد اما آن بخش از تحریم ها که مربوط به کنگره آمریکا یا پارلمان اروپا است به سادگی لغو نخواهند شد بنابراین حتی اگر دولت ها هم تفاهم برسند کنگره آمریکا نخواهد و راضی نشود که تحریم ها را لغو کند.برای مثال 10 سال طول کشید که کنگره آمریکا تحریم هایی که علیه عراق دوران صدام وضع کرده بود را در دولت بعدی لغو کند.

این کارشناس مسائل بین الملل مشکل دوم را در دیدگاه های آمریکا نسبت به فعالیت های هسته ای ایران دانست و تاکید کرد: دیدگاه آمریکا این است که ایران را در بلند مدت در تکنولوژی هسته ای که به دست آورده است محدود کند و اجازه ندهد بیش از این جلو برود. در مقابل اما ایران تاکید دارد که هر تعهدی را بپذیرد کوتاه مدت خواهد بود و حاضر نیست در بلند مدت دستیابی خود به تکنولوژی هسته ای را محدود کند و در چارچوب ان پی تی فعالیت خود را دنبال می کند.

وی افزود: آمریکا به دنبال این است که تضمین بگیرد ایران به دنبال سلاح هسته ای نمی رود. هرچند ایران صادقانه و خوش بینانه عنوان کرده که حاضر است هر ضمانتی را در این خصوص بدهد اما طرف مقابل به نحوی برخورد می کند که برای ایران قابل قبول و پذیرش نیست. با این وجود تاکنون می توان گفت روند مذاکرات مثبت بوده است.

این کارشناس امور بین الملل در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرآنلاین به سخنان جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص در نظر گرفتن فتوای رهبر انقلاب در مذاکرات، اشاره کرد و گفت: معتقدم این حرف ها بیشتر ژست رسانه ای جان کری بود ولی واقعیت آن است که آنها اعتقادی به فتوا ندارند. اگر اینگونه بود باز هم تاکید نمی کردند که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است. هدف اصلی آمریکا این است که ایران نه تنها در این سطح باقی بماند و جلوتر نرود بلکه در صورت امکان از همین سطح هم عقب نشینی کند.

ملازهی به مشکلات داخلی که هر دو طرف مذاکره کننده با کشورهای خود روبرو هستند خصوصا ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: بدون شک ظریف و جان کری و دیگر اعضای گروه 1+5 با مشکلات جدی و محدودیت هایی در داخل کشورهای خود روبرو هستند.

غنی سازی برای ایران خط قرمز است و از آنجا که برای ساخت چند راکتور دیگر برنامه ریزی کرده است برای تامین سوخت آنها و دیگر نیازهای کشور به این اورانیوم غنی شده نیاز دارد و نمی خواهد به بازارهای جهانی وابستگی پیدا کند. در مقابل آمریکا هم مصمم است که ایران این توانایی را نداشته باشد.

وی با تاکید براینکه ظریف با دشواری های زیادی روبرو است، گفت: از یک طرف باید آمریکا و هم پیمانانش را راضی و قانع کند از طرف دیگر با مخالفت هایی که در داخل کشور از سوی رادیکال ها روبرو است به درستی برخورد کند و به آنها اطمینان دهد که به دنبال به دست آوردن و گرفتن حداکثر امتیازات در این مذاکرات است.

ملازهی با بیان اینکه ظریف تاکنون به خوبی عمل کرده است، خاطرنشان کرد: ظریف تاکنون تلاش کرده هر دو طرف را راضی نگه دارد و به خط قرمزها پایبند باشد. برای ایران غنی سازی یک خط قرمز جدی است، این غنی سازی می تواند 20، 50 یا 90 درصد باشد یا 3 تا 5 درصد. ولی معتقدم طرف غربی با غنی سازی در حد 3 تا 5 درصد را بپذیرند.

وی با بیان اینکه برخی مخالفت های داخلی با مذاکره کننده و عملکرد هسته ای دولت با انگیزه سیاسی دنبال می شود، گفت: واقعیت این است که کسانی که مخالفت های تندی علیه دولت و مذاکره کننده گان مطرح می کنند حرف درست و حسابی نمی زنند. درگیر رقابت های سیاسی هستند و این نیست که واقعا منافع ملی را در نظر داشته باشند.

این کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه این مخالفت ها بازی و رقابت قدرت در داخل است، گفت: این افراد سعی می کنند خودشان را در سطحی قرار دهند که بگوند منافع ملی در خطر است و ما به دنبال دفاع از منافع ملی هستیم اما دولت اینگونه نیست. اما این جریان واقعا این هدف را دنبال نمی کند و اهداف گروهی و شخصی پشت این مخالفت ها است.

وی گرچه عنوان می کند این مخالفت ها می تواند به مذاکره کننده گان اعمال فشار کند اما تاکید دارد: اگر این اعمال فشارها در حد معمول باشد نه خرابکاری، ظریف می تواند هوشمندانه از این اعمال فشار بهره برداری کند. ظریف می تواند به طرف مقابل مانند آمریکا بگوید من برای هر نوع توافق با شماها دستم باز نیست و با این مخالفت های داخلی روبرو هستیم بنابراین آنها نباید انتظار هرگونه کسب امتیازی را داشته باشند.

27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انصاری IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    7 2
    با عرض معذرت. اگر قرار است که آمریکا بگوید لغو کنگره ها منوط به رای کنگره است باید عرض کنم هرگونه توافقی که بین دولت ایران و 6 کشور به امضا برسه مطابق اصل 77 قانون اساسی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد وگرنه اعتباری ندارد. آیا جناب ظریف این اصل 77 را به طرف آمریکایی متذکر شده تا اینان بازی کنگره را پایان دهند؟
  • انصاری IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 2
    نه جناب ملازهی. ما حرف درست و حسابی هم میزنیم و منافع ملی رو هم در نظر داریم. بنده نه اصولگرا هستم و نه اطلاح طلب. ضمنا به اصل 77 قانون اساسی هم ارجاع دادم .این اصل را مطالعه بفرمایید تا بدانید قانونی صحبت میکنم. هر توافق بین المللی باید به تصویب مجلس برسه.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 4
    ما باید تو این چهار ماه فعالیت تحقیقاتی خودمان را گسترش دهیم۰۰۰۰ چون تحقیقات زیرساخت همه چیز است