فارس نوشت:

رئیس جدید پارلمان عراق درجمع خبرنگاران گفت: تصویب بودجه و لایحه‌هایی که از پارلمان پیش باقی مانده، در اولویت برنامه‌های اوست و نامزدهای ریاست‌جمهوری از امروز تا 3 روز دیگر فرصت ثبت‌نام دارند.

«سلیم الجبوری» که دیروز رئیس جدید پارلمان عراق اعلام شد، در نخستین اظهارنظر مطبوعاتی‌اش در جمع خبرنگاران در مقر پارلمان گفت: نخستین اولویت پارلمان جدید، تصویب بودجه سالهای 2014 و 2015 است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «آناتولی»، جبوری گفت: ما مرحله نخست تشکیل دولت جدید را که انتخاب رئیس پارلمان بود پشت سر گذاشتیم و نخستین اولویت پارلمان جدید تصویب بودجه و لایحه‌ها تصویب نشده و باز از زمان پارلمان پیشین است و در این زمینه پارلمان با 2 قوه مجریه و قضائیه در راستای منافع کشور همکاری خواهد داشت.

وی گفت: چالش اصلی کشور، چالش امنیتی است که همه باید با همکاری پارلمان را فعال کنیم.

جبوری درباره بازکردن باب نامزدی پست ریاست‌جمهوری و دو معاون او گفت که از چهارشنبه (امروز) تا 3 روز دیگر این باب برای همه بدون استثنا باز است.

رئیس پارلمان عراق گفت که چهارشنبه هفته آینده، نشست پارلمان برای تعیین و رای‌گیری درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

از سال 2003 تاکنون پست نخست‌وزیری عراق به شیعیان، ریاست پارلمان به اهل تسنن و ریاست‌جمهوری به کردها اختصاص یافته است و این یک توافق میان گروه‌های سیاسی عراق بوده و در متن قانون اساسی عراق چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

معاون اول جبوری: دیگر دعوای قوه مجریه و مقننه تمام شد

«حیدر العبادی» معاون اول جبوری نیز طی یک کنفرانس خبری گفت: نخستین وظیفه پارلمان ایجاد تغییر ریشه‌ای در فعالیت پارلمان در مقایسه با مرحله پیش است. ضمن اینکه در این پارلمان دیگر منازعاتی میان دو قوه مجریه و مقننه نخواهد بود.

معاون دوم جبوری: امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد

«آرام محمد» معاون دوم او نیز در این کنفرانس گفت: مرحله کنونی مرحله دشواری است و امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد.

23308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =