ایسنا نوشت:


"الزام ترکیه به افزایش هزینه‌های نظامی‌اش از سوی ناتو مقامات دفاعی این کشور را به فکر بالا بردن بودجه دفاعی انداخته است."

 به نوشته روزنامه حریت، در صورتی که دولت ترکیه این ایده را بپذیرد، بودجه دفاعی این کشور ممکن است تا سال 2018 دو برابر شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو که قدیمی‌ترین سازمان امنیتی جهان بوده و ترکیه عضو آن است با پایان گرفتن ماموریت این سازمان در افغانستان با چالش‌های متعددی روبرو است، ریاضت اقتصادی در اروپا موجب شده بودجه‌های دفاعی کشورها کاهش پیدا کرده و قابلیت‌های عملیاتی و نیروهای متعارف کشورهای هم‌پیمان در ناتو تضعیف شود.

تحلیلگران امنیتی می‌گویند ناتو پس از ماموریت افغانستان ممکن است شاهد انتقال تمرکز خود به سوی نیروهای متعارف بوده و گام‌هایی در جهت عقب‌نشینی از استراتژی امنیتی برداشته و به سوی استراتژی دفاعی حرکت کند. با این حال اقدامات تطبیقی در اعضای جدید ناتو پیشرفت کندی دارد.

برخی تهدیدها و تکنولوژی‌های نوظهور شامل تکنولوژی‌های اخلال‌گر هستند که ممکن است گروه‌های کوچک و افراد را قادر به حمله از راه‌هایی کند که پیش‌تر تنها متعلق به دولت‌ها بوده است.

اعضای اروپایی ناتو مجموعا 180 میلیارد یورو هزینه نظامی دارند که دومین هزینه نظامی بزرگ جهان پس از آمریکا است، اما این ائتلاف به دنبال بهترین استفاده از این بودجه با بیشترین تاثیر است. در این میان یک چالش بزرگ برای ناتو تغییر رویکرد از بازدارندگی به سوی پیشگیری و انعطاف است و کشورها به دنبال آن هستند تا این سیاست را که برخی تهدیدها قابل پیشگیری از طریق بازدارندگی نیستند، جا بیندازند.

مقامات دفاعی آنکارا به ذکر آنچه که در محافل ناتو به عنوان "قانون نوح" شناخته شده می‌پردازند: پیش‌بینی باران موثر نیست، ساختن کشتی موثر است.

ترکیه معمولا حدود 4 میلیارد دلار در سال طی یک دهه گذشته برای سلاح‌های جدید و ارتقای نظامی هزینه کرده است اما با رشد اقتصاد این کشور و تبدیل شدن ترکیه به اقتصاد هفدهم جهان و تعهد دولت این کشور به تحقق اهداف تامینی دفاعی تا سال 2018 ممکن است موجب شود که هزینه‌های نظامی آن تا سال 2023 بیش از دو برابر شود.

بودجه دفاعی ترکیه تقریبا تا حدود 10 میلیارد دلار در سال معادل 1.25 از تولید ناخالص ملی این کشور که معادل 800 میلیارد دلار است، ثابت مانده است.

یک مشاور امنیتی بلندپایه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اظهار داشت، هزینه‌های دفاعی ترکیه کمتر از الزامات ناتو است و این هزینه‌ها بسیار کمتر از نیازهای کشوری مثل ترکیه هستند.

وی گفت: ترکیه با چندین تهدید نامتقارن و نامتعارف روبرو بوده و مناسب‌تر آن است که این کشور 2 تا 2.5 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف امور دفاعی کند.

این در حالی است که رهبران ناتو از اعضای آن خواسته‌اند که دستکم 2 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف دفاع کنند اما تعدادی از این کشورها برای تحقق این هدف به سختی تلاش می‌کنند و معدود کشورهای اروپایی توانسته‌اند این هدف را پیاده کنند.

در مقام مقایسه روسیه 4.5 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف دفاع می‌کند.

تیمو کاستر، مدیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دفاعی ناتو در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت: بحران اقتصادی هزینه‌های دفاعی را تحلیل برده است. تنها پنج تا شش کشور عضو هدف 2 درصدی را محقق ساخته‌اند.

اگر اقتصاد ترکیه رشد متوسط چهار درصدی خود را ادامه دهد درآمد ملی ترکیه تا پایان 2018، 936 میلیارد دلار خواهد شد. اگر ترکیه تا آن زمان 2 درصد از درآمد خود را صرف دفاع کند این به معنی بودجه سالانه دفاعی 18.7 میلیارد دلاری خواهد بود و اگر 2.5 درصد از این درآمد را صرف دفاع کند بودجه دفاعی آن به 23.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =