نشست معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا برای نگارش متن توافق جامع/ خبرنگاران منتظر اظهارات کری

مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا برای نگارش متن توافق جامع تشکیل جلسه دادند.

این نشست در هتل «پله کوبورگ» وین و پس از رایزنی های فشرده و محتوایی میان هیات های ایران و آمریکا برگزار شد.

محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در دو روز گذشته شش ساعت جلسات سخت و فشرده برای رفع اختلافات عمده داشتند؛ اختلافاتی همچون تعریف برنامه غنی سازی ایران، جدول زمان بندی لغو تحریم ها، مدت زمان توافق جامع برای عادی شدن پرونده هسته ای ایران.

همزمان با مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا، معاونان و کارشناسان دو طرف نیز با یکدیگر در روزهای اخیر نشست هایی داشته اند.

قرار است امروز جان کری پس از مصاحبه ای مطبوعاتی، وین را به مقصد قاهره ترک و در بازگشت به نیویورک، به گفته سخنگوی کاخ سفید، پیشنهادات جدیدی را به باراک اوباما رییس جمهوری کشورش ارائه کند.

ادعای نیویورک‌تایمز: ایران اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را پذیرفته است
فارس امروز نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان نوشت، ایران ظاهرا اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای خود را پذیرفته است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت، ایران می‌تواند توافقی را بپذیرد که ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای در سطوح کنونی را برای چند سال متوقف کند به شرط اینکه بعد از این مدت با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور مانند سایر کشورها رفتار شود.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این پیشنهاد که بنا به اعلام ایران در طول نشست‌های پشت درهای بسته در وین به آمریکا و 5 کشور دیگر ارائه شده، به طور موثر یکسری از امتیازاتی که ایران نوامبر گذشته برای توافقنامه موقت ارائه کرده بود را افزایش می‌دهد. در عوض، ایران خواستار کاهش گام به گام تحریم‌هایی‌ است که اقتصاد ایران را تضعیف کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده: محمد جواد ظریف با اشاره‌ای جزئی به مذاکرات سری، پیشنهادی را توصیف کرد که به دنبال تامین هدف واشنگتن برای محدود کردن میزان و خلوص سوخت هسته‌ای است که ایران می‌تواند برای چند سال که البته مشخص نشده‌اند، تولید کند.
ظریف در مصاحبه‌ای در هتل کوبورگ گفت: ما اینجا هستیم تا به توافق برسیم.
نیویورک تایمز نوشت: تصمیم ظریف برای علنی کردن آنچه او «پیشنهاد ابتکاری» خواند، ظاهرا برای دستیابی به دو هدف بوده است؛ دشوار کردن کناره‌گیری کاخ سفید از توافقی که بازرسی‌های سرزده و توقف برنامه ایران را ممکن می‌سازد و به علاوه به اندازه کافی مواردی را برای دو طرف پیشنهاد می‌دهد تا مذاکرات را فراتر از ضرب‌الاجل تعیین‌شده افزایش دهند.
با این حال، در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند ظریف اکنون از خود انعطافی را نشان می‌دهد که پیشتر نبوده، پیشنهاد او به شکل کنونی، بیشتر نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها را مورد توجه قرار نمی‌دهد. چراکه این پیشنهاد سانتریفیوژهای در حال چرخش را در جای خود نگه می‌دارد و در عین حال، ایران ظرفیت «گریز هسته‌ای» را نیز برای خود نگه می‌دارد. ظریف گفته سایر عناصر پیشنهاد وی این مدت را به بیش از یکسال افزایش می‌دهد که جان کری نیز در واکنش به آن گفته این حداقلِ زمان خواهد بود.

در همین حال ایسنا گزارش داد: یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه های غربی درخصوص موضوعات مورد توافق با ایران گفت: در حال حاضر مذاکرات ادامه دارد و مطالبی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسد درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.
این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: تمام ارقام و جزییاتی که در رابطه با سانتریفیوژها و ظرفیت تولید سوخت ایران مطرح می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌ها در غرب است و صحت ندارد.
این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: این خبرسازی‌ها برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز امروز نوشت: یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفت وگویی با این روزنامه روز دوشنبه اعلام کرد ایران می تواند توافقی را بپذیرد که ظرفیت اصلی این کشور برای تولید سوخت هسته‌ای را برای چندین سال متوقف کند.
این روزنامه آورده است: ایران می خواهد به صورت گام به گام تحریم ها لغو شود و ایران این پیشنهاد را در وین در مذاکرات پشت درهای بسته اعلام کرده است.

سخنگوی کاخ سفید: کری از وین حامل پیشنهاداتی برای اوباما است
پایگاه اینترنتی صدای آمریکا گزارش داد: سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با بازگذاشتن دری مبنی بر احتمال تمدید مهلت مذاکرات گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاداتی را به باراک اوباما درباره روند مذاکرات خواهد داد.
هم چنین به نقل از شبکه خبری وال استریت ژورنال، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه)، گفت: ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.
وی ادامه داد: روند مذاکرات پیشرفت داشته است اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است. ما مشاهده کرده‌ایم که مذاکره‌کنندگان به سختی کار می‌کنند تا بتوانند راه‌حلی بیابند یا پلی برای رفع اختلاف‌های مهم ایجاد کنند.
ارنست اضافه کرد: ایران در مذاکرات جدی بوده و انعطاف پذیری نشان داده است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    11 1
    توکل به خدا با صبر و حوصله اوضاع درست میشه