تحلیل لاریجانی از عالمی که آثارش شرایط جدیدی برای کشور فراهم کرده است

رییس مجلس گفت: آثار منتشر شده آیت‌الله جوادی آملی شرایط جدیدی را برای کشور ما فراهم کرده است یعنی کسانی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند فهم جدیدی از موضوعات دینی را درک خواهند کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب ارزشمند «تحریر رسالة الولایة» اثر علامه طباطبایی شب گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، احمد احمدی رئیس سازمان انتشارات سمت، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی فرزند آیت‌الله جوادی آملی، محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن همایش‌های سازمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

کتاب «تحریر رسالة ‌الولایة» یکی از بهترین میراث‌های علامه طباطبایی است که مطالب و سبک نگارش حضرت استاد در این رساله همراه با نوعی رازگویی است که مشابه آن در کتاب‌های فلسفی و تفسیری و سایر نوشته‌های ایشان کمتر یافت می‌شود.

به گفته مدیر انتشارات اسرا از مهم‌ترین و حساس‌ترین اموری که استاد علامه طباطبایی در روزگار بسیار تنگ و تاریک علمی و دینی بدان پرداخت و به رغم دشواری‌ها و تنگناهای علمی و عملی بدان اهتمام داشت و نهایتاً با کمال سلامت و امنیت از آن به در آمد همانا سخن گفتن و اظهارنظر پیرامون دانش عزیز حکمت و علم شریف عرفان بود. آنگونه که در پدید آوردن سایر آثار خویش از مسیر صواب پا فراتر ننهاده بود بلکه ضمن آموزش اندیشه‌ورزی و تقویت تفکر عقلی نشانگر جاده وسطی برای دیگران بود. علامه در اثر عرفانی و فخرآفرین خویش رسالة‌الولایة نیز تلاش دارد تا پنج امر بنیادی اهل ولا را با همنشینی سروش وحی نمایان سازد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم بیان داشت: کتاب «رسالة الولایة» یک اثر بسیار ارزشمند از مرحوم علامه طباطبایی است که آیت‌الله جوادی آملی آن را شرح کرده‌اند؛ به گونه‌ای که این اثر شاید جزو موارد استثنایی باشد که یک شاگرد ممتاز، رساله استاد خویش را تشریح کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از آثار مرحوم علامه طباطبایی توسط استاد شهید مطهری شرح داده شده است، اضافه کرد: به خاطر موجز بودن آثار علامه طباطبایی باید آثار ایشان برای مخاطبان شرح داده شود و حضرت آیت‌الله جوادی آملی به خوبی این کار را انجام داده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: این آثار هم دارای جنبه‌های عرفانی و هم جنبه‌های برهانی است که در خدمت قرآن قرار گرفته است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی کتاب «رسالة‌ الولایة» شاید یکی از موارد نادری است که مرحوم طباطبایی به این اثر می‌نازد البته ناگفته نماند همه آثار مرحوم طباطبایی نازیدن هم دارد.

آنطور که فارس گزارش داده، وی اضافه کرد: برهانی که در زمینه ولایت ذکر شده است از مواهب الهی است که در این رساله آمده است و در نوشتارهای دیگر نیست.

لاریجانی ادامه داد: از زمان دقیق نگارش کتاب «رسالة‌ الولایة» اطلاعی ندارم، اما فکر می‌کنم این کتاب برای زمانی است که علامه طباطبایی در تبریز بودند، همچنین «رسالة ‌الولایة» پربار بودن ذهن علامه طباطبایی را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که ایشان می‌خواهد در این رساله بیان کند که انسان با مجاهدتی که دارد می‌تواند به مقامی برسد و اختیارات خودش را در مقام خداوند افزایش دهد.

آثار آیت‌الله جوادی آملی تاکنون، شرایط جدیدی را برای کشور فراهم کرده است

وی افزود: آیت ‌الله جوادی آملی از کتاب «رسالة ‌الولایة» تفسیری زیبا دارد و بحث‌هایی که در آن صورت گرفته است نقلی و از جنس عرفان و مکاشفه است که با هم درآمیخته و اثری زیبا به جای گذاشته است.

این مقام مسئول تأکید کرد که وقتی انسان از شریعت تبعیت می‌کند متکی به امری حقیقی است یعنی ظاهر دین باطنی خواهد داشت که حقایق آن متکی به باطن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی‌ها نتوانستند مراتبی را که وجود دارد به درستی مرحوم طباطبایی در همان مسیر طی کنند به گونه‌ای که علامه طباطبایی یک صحه معرفتی داشته لذا حقایق را به خوبی پیدا و بیان می‌کردند به گونه‌ای که بسیاری از افراد شاید اهل عرفان باشند اما نمی‌توانند با لسان قرآن و فلسفه مطالبی را بیان کنند اما مرحوم طباطبایی در رسالة‌الولایة یک نوع سیر و سلوک عرفانی را بیان کردند که چگونه انسان می‌تواند این مسیر را طی کند.

وی با اشاره به این مطلب که این کتاب یک رساله عمیق است، گفت: آثار منتشر شده آیت‌الله جوادی آملی شرایط جدیدی را برای کشور ما فراهم کرده است یعنی کسانی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند فهم جدیدی از موضوعات دینی را درک خواهند کرد.

لاریجانی در پایان عنوان کرد:‌ کتاب «رسالة‌ الولایة» یک اثر کامل و ارزشمند است که حرف اصلی آن این است که اگر ما پیرو شریعت هستیم و آیین مقدس اسلام را قبول کرده و تبعیت می‌کنیم این آیین حکایت از باطنی دارد یعنی آنهایی که مسلمان و اهل شریعت هستند با تبعیت فقه اسلامی به بهشت دست پیدا می‌کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =