علی اکبر سیاری در مراسم روز جهانی جمعیت در مورد چالشهای افزایش جمعیت و برنامه های وزارت بهداشت در این باره توضیحاتی داد.

زهرا تالانی: معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جمعیت کنونی ایران در اصطلاح جمعیت شناسی در مقطع عروسی قرار دارد، گفت: پس از مدت‌ها توانستیم خودمان و سیستم بهداشتی کشور را اقناع کنیم که باید به سمت افزایش جمعیت پیش رویم.

علی اکبر سیاری در مراسم روز جهانی جمعیت گفت: در طول 100 سال گذشته جمعیت ایران رو به افزایش بوده است و سالانه یک میلیون نفر به جمعیت ایران افزوده شده است.

او با بیان اینکه بنابراین با شرایط کنونی جمعیتی که ایران دارد به نوعی جمعیت فعلی کشور به اصطلاح در مقطع عروسی قرار دارد، گفت: ما باید از شرایط کنونی به نحو مطلوب استفاده کنیم همانطور که شعار امسال نیز شعار جوانان نامیده شده است، براین اساس بیش از دو سوم جمعیت ایران و بالغ بر 54 میلیون نفر در گذار جمعیتی قرار دارند که یک فرصت طلایی و پنجره جمعیتی عنوان می‌شود.

مهمترین اظهارات او در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
دوران طلایی جمعیتی مرگ مادران و نوزادان براساس برنامه‌های بهداشتی اجرا شده، کاهش یافته است، بنابراین جمعیت 15تا 64 سال را جمعیت فعال می‌گویند که 70 درصد جمعیت ایران در این سنین قرار دارند و دوران طلایی جمعیتی به حساب می‌آید که این جمعیت آماده کار و توسعه است اما نیاز به مسکن، شغل و آموزش دارند.
حمایت از زوجهای نابارور
پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری مردان و زنان براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری وجود دارد چون در کشور بیش از 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد، اکثریت غریب به اتفاق موارد ناباروری کشور را ناباروری اولیه(زوجین بدون فرزند) تشکیل می‌دهند. درصد کمتری از زوجین از ناباروری ثانویه رنج می‌برند(سابقه تولد فرزند داشته امای در داشتن فرزند بعدی با مشکل مواجه هستند)، هزینه‌های درمان ناباروری نیز قابل توجه است.
برنامه های افزایش جمعیت
- تقویت و ارتقای برنامه آموزش هنگام ازدواج با رویکرد مذهبی، عاطفی، اجتماعی، جنسی، فرزندآوری و باروری سالم از جمله این برنامه‌ها را دربرمی‌گیرد.
- تدوین برنامه آموزش و مشاوره پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زناشویی و پس از آن
- توانمندسازی گروه‌های در آستانه ازدواج و پس از ازدواج در زمینه سلامت جنسی با رعایت چهارچوب مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از جمله دیگر برنامه‌ها به حساب می‌آید.
سقط جنین
براساس یک بررسی بالغ بر 220 هزار سقط در کشور در سال 1391 رخ داده است که بالغ بر 120 هزار مورد سقط غیرقانونی و حدود 100 هزار مورد به دلیل پزشکی بوده است. دو علت عمده سقط شامل مسائل اقتصادی(20 درصد) و تداخل فرزندآوری با تحصیل(5 درصد) است. البته تعداد مجوزهای سقط صادره توسط پزشکی قانونی در سال 1391 کمتر از هفت هزار مورد بوده است و مابقی سقط‌ها به صورت زیرزمینی صورت پذیرفته است.
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی - برخی از پیامدهای رفتارهای پرخطر را می‌توان اینگونه تعریف کرد که حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت c مبتلا هستند(یک نفر از هر 200 نفر).برآورد می‌شود بالغ بر 90 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور باشند که بیش از 27 هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند و در این راستا افزایش ابتلا به hiv با تماس جنسی به بیش از 30 درصد در دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.
- در هر شبانه روز نیز 8 جوان به دلیل اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند که این آمار معادل مرگ کودکان یک تا 5 ساله کشور در سال است و بر اساس همین آمارها 63 درصد معتادان متأهل هستند و 55 درصد والدین نیز از اعتیاد فرزندانشان بی‌خبر هستند و 14 درصد معتادان در فاصله سنی 15تا19 سال قرار دارند و 58 درصد معتادان نیز در سنین کمتر از 35 سال هستند.
بارداریهای پرخطر براساس بررسی مرگهای مادران در فاصله سالهای 86تا 91 نشان می‌دهد 34.1 درصد مرگ مادران در بارداری‌ها با فاصله کمتر از دو سال رخ داده است.براین اساس بارداری‌های پرخطر و موارد مرگ و میر بیشتر در بارداریهای زیر 18 سال، بارداری بالای 35 سال، ناخواسته بودن بارداری، تعداد بارداری بیش از 4 فرزند، فاصله دوبارداری کمتر از سه سال و در معرض خطر بودن ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از آغاز بارداری رخ می‌دهد.

46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    23 0
    این آماری که دادین کدامیکی از آنها برای مردم فراهم شده شغل مسکن حمل نقل عمومی توسعو تولید تنها چیزی که وجود داره تورم گرانی و نزول درامد است
  • بهنام US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    20 0
    سواره خبر از پیاده ندارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    16 3
    آقا شما آتیه فرندان ما را تامین کن من صد تا بچه برات می ارم تو پول و دخل و خرجشون را بده بقیه اش مثل پرورش و غیره با ما
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    31 0
    نه عزیزم در مرحله عروسی نیست . در مرحله خرید قبل از عروسی هست که چون می بینه همه چیز 1000 برابر گرون تر شده میگه با خودش که: غلط کر دم عروسی نمی گیرم . زن نمی گیرم . مگه زوره؟؟
  • بینام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    12 0
    کار /؟مسکن /؟/// بیمه؟نشاط ؟/؟؟/// برای قشر جوان ایجاد کنید خودشان بلدند
  • نقی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    5 0
    به نظر می رسه آقای معاون تو عروسی تشریف دارن.