فصل نهایی مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی/ دیشب در دیدارظریف وکری چه گذشت؟

درست در لحظاتی که فینالیستهای جام جهانی بر سر این جام مبارزه می کردند، تیم مذاکره کننده ایران با عالی ترین سطوح رایزنی دیپلماتیک کشورهای 5+1 در وین مشغول گفتگو برای پایان دادن به مسئله هسته ای کشورمان بودند.

امید سلیمی: مذاکرات هسته ای به فصل نهایی خود نزدیک شده است. در این میان، مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا دیشب در وین جریان داشت. مذاکراتی که طرف آمریکایی از آن به عنوان "فوق العاده" یاد کرده و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایران می گوید شکل متفاوتی پیدا کرده و دیگر در "تعیین خط قرمز" محدود نشده است.
در این میان، ریبایکوف، وزیر امور خارجه روسیه هم که برای چند ساعتی به برزیل رفته بود تا از نزدیک بازی نهایی جام جهانی فوتبال را تماشا کند هم معتقد است این مذاکرات تکلیف نهایی پرونده هسته ای ایران را تعیین می کند.
وزرای خارجه سه کشور اروپایی، یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در دیدارهای دوجانبه ای با ظریف، دیدگاه های خود را مطرح کردند و پس از آن، وین را به سمت پایتخت کشورهای متبوع خود ترک کردند.
در این بین، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز فرصت را مغتنم شمرده و موضوع بازگشایی سفارت این کشور در تهران را نیز با ظریف طرح کرده که هنوز از جزئیات این بخش از رایزنی ها، خبری منتشر نشده است. او البته گفته که در زمینه مذاکرات هسته ای، پیشرفت قابل ملاحظه ای، انجام نشده.
ولی وزرای خارجه آلمان و فرانسه ساعتی پیش وین را و بعد از مذاکره با طرف ایرانی، ترک کرده اند. پیش از این، فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد، در غیر این صورت، فرصت گفتگو تمدید نخواهد شد.
مایکل مان ، سخنگوی اشتون در صفحه توییتر خود نوشت که اشتون از حضور وزرا استقبال کرده و اظهار امیدواری کرده بود که وزرا در مذاکرات حضور داشته باشند.
بخش خبری 21 شبکه یک سیما هم دیشب گزارش داد هیئت ایرانی از طرفهای مذاکره کننده خواسته بود گفتگوها به صورت موقت و به دلیل شبهای قدر، متوقف شود. درخواستی که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.

ظریف: گفتگو با آمریکا را ادامه می دهیم
محمد جواد ظریف البته که به دلیل درگیر شدن در مذاکرات، فرصت گزارش دهی به رئیس خود، حسن روحانی را ندارد، از رئیس جمهور خواسته برادر و دستیار ارشدش را به وین بفرستد تا از نزدیک در جریان مذاکرات قرار گیرد. او همچنین به خبرنگاران گفت مذاکره با آمریکا امروز نیز ادامه خواهد داشت. ظریف اینطور آینده را پیش بینی کرد:هفته سختی پیش روی ماست و باید همگی به جای تعیین خط قرمز کار کنیم .
به گزارش برخی منابع خبری، تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا دیروز حدود 4 ساعت در سطوح مختلف با یکدیگر صحبت کردند که گفتگوی ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا یک و نیم ساعت طول کشید.
به گزارش المانیور، وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار اعلام کرد که مذاکره با جان کری فردا نیز ادامه خواهد داشت .
ظریف در جمع خبرنگاران گفت:امروز با همه وزرا دیدار داشتم و این دیدارها را ادامه می دهم .
او گفت: آقای کری فردا دوشنبه می‌ماند (در وین) و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت اما هیات‌های دیگر در سطح مدیران سیاسی به بحث‌ها ادامه می‌دهند.
به گفته ظریف وی و همکارانش با حضور وزیران خارجه کشورهای مختلف سعی کرده اند راه‌حل مبتکرانه و قابل توجه برای حل و رفع موانع را پیدا کنند. ظریف تاکید کرد که هدف ما ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پرداختن به همه نگرانی‌هاست.
اینطور که پیداست امروز هم مذاکرات در عالی ترین سطوح دیپلماتیک بین ایران و کشورهای 5+1 ادامه خواهد یافت.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حی A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 32
    این مذاکرات نشان داد کسانی که به دکتر روحانی درزمانی که مسئولیت تیم هسته ای رابرعهده داشت وبراساس یک تفسیر وتحلیل غلط مبنی براینکه ایران میتواند ازاختلافات اروپا وامریکا دراین زمینه استفاده کند پای انگلیس وفرانسه آلمان را به بازی هسته ای ایران بازکرد چه تصمیم غلطی بود که کشوررابیش ازیک دهه گرفتار کرده است .حال سوال من ازایشان این است: الان براساس کدام منطق میگویید باید باکدخدا مذاکره کرد تا مشکل حل شود . اگربه این امر اعتقاد دارید چرا باکدخدا صحبت نمیکنید اروپا از مدارمذاکرات حذف شود ؟آن روز برااساس کدام فاکتور انها راوارد زمین بازی کردید ؟ براساس کدام ما به ازایی بین تصمیم آنروزتان مبنی بر دخالت اروپا در آن زمان و تمام کردن مشکل با کدخدا درزمان حال ،به این نتیجه رسیده اید ؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    من به عنوان یک شهروند ایرانی خواهان تمام شدن داستان هسته ای و رفع تحریم و شکوفایی اقتصاد هستم
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      منتظر فرمان تاریخی شما بودیم. همین الان بررسی میشه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      46 5
      مگه شما حق نظر دادن دارین ؟؟؟
    • psdk A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      40 2
      باید هم منتظر نطر مردم و شهروند بودو به اون عمل کرد...شماها عادت کردین که نظر مردم و بریزین دور؟
  • شیدا IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    به امید خدا. یه ملت به امید شما هستن. میدونم که به توافق میرسید
    • armin IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      ایشالا
    • حامد A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      این دوستانی که آنلایک کردن دقیقن چه فازی دارن؟
    • مهدی FI ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      91 61
      دیسلایک عزیزم. دیس لایک. نه آنلایک.
    • آرمین IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      وقتی آمریکا بگه مذاکرات فوق العاده بود من که به شدت دلواپس شدم.
    • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      4 52
      آنلاک نه آنلایک
    • بی نام FR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      70 2
      لطفا وسط این هول و بلا گرامر انگلیسی درس ندین
    • حمید A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      70 4
      اون هایی که منفی دادن، سواران بر موج تحریمن
    • الیمی A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      15 92
      اما متاسفانه من مطمئنم که به توافق نمی رسیم... خواهید دید ...
  • حسن IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    233 5
    خداپشت وپناهتون..دعای خیرملت بدرقه راهتون..شماها ماملت رو سربلندکردید وبه دنیا نشون دادید ما مردم دنبال جنگ نیستیم
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    7 348
    معامله در غلطان و آب نبات؟ امکان ندارد...یعنی ما میخوایم در غلطان رو بدیم آب نبات بگیریم؟ به همین سادگی؟...نه آغا ما در غلطانمون رو نمی دیم یه دونه آب نبات بگیریم. آب نبات رو سر کوچه میفروشن اما در غلطان باید رفت به اعماق دریا اونم آیا پیدا کرد آیا پیدا نکرد...
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      146 2
      شما؟
    • با نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      48 0
      یعنی اگر اون اعماق دریای اخر متنت نبود عمرا نمیفهمیدم در غلطان یعنی چی بگو مروارید از طرفی تحلیلت هم خیلی جالبه درغلطان و اب نبات ....خداییش شما یه زحمت بکش برو سر کوچتون واسه مملکت اب نبات بخر که ۸ ساله از گرونی و نبودن اب نبات موهاشون سفید شده
    • بهروز IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      78 6
      اول املا فارسی یاد بگیر بعد اظهار نظر کن
    • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      89 2
      آغا یعنی چی؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      71 8
      مشکل اینه ابنباتم بهمون نمیفروشن
    • مهندس مانی NL ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      49 1
      یعنی شما فکر میکنی انرژی هسته ای در غلطانه؟ دوست عزیز همین کشور هایی که این همه سال ما رو درگیر هسته ای کردند خودشون دارند نیروگاه های هسته ای رو جمع آوری می کنند و انرژی های نوین رو جایگزین میکنند همین آلمان نزدیک به 50 درصد برق کشورش رو از انرژی های نوین تامین میکنه اگر این همه سرمایه ای که صرف هسته ای شد رو انرزی خورشید و بیو مس میکردیم با توجه به موقعیت کشورمون الان جزو کشورهای صاحب تکنولوژی تو این زمینه بودیم اون وقت همین کشور ها بهمون کلی امتیاز میدادن تا این تکنولوژی ها رو بهشون بدیم البته شاید من متوجه نیستم و منظور شما از در غلطان چیز دیگه ای هستش.
    • آب نبات فروش A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      12 0
      شما آب نبات می خواین؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      33 0
      عزیزم این در غلطانت کجاست الآن؟ همین حرفای الکی ما رو برد شورای امنیت حالا فابیوس پیزوری که دولتش ورشکسته شده برای ما کلاس میزاره. میدونی چرا؟ چون یک رای دائم شورای امنیت رو داره. حالا شما برو دنبال در غلطانت کف دریاها.
    • ایرانی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      24 0
      نه عزیزم شما و همفکرات نونتون با این توافق آجر میشه.... الکی بهونه نیار
    • اسمال طلا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      24 0
      ببخشید کدوم در غلطان؟ ضمنا اگه آب نبات سرکوچه میفروشن خب برو بخر چرا منتظر اجازه قدرتهای جهانی هستید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      37 0
      دررررررررررررررررر غلطاننننننننننننننننننننننننن تو اصلا میدونی این انرژی هسته ای چی هست ؟؟؟؟؟ اونوقت تمامی اقتصاد ایران و سیستم بانکی و صادرات نفت و همه چیز مردم آبنباته شما چیکاره ای آقای بی نام که برای یه ملت نظر میدی دلواپسسسسسسسسسسس
    • عادل IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      9 0
      در غلطان يعنی همان دری که غلط می زند يا همان دری که غلط می کند آقا اين درغلطان چيه يکی برای من توضيح بده آب نبات و فهميدم زمان احمدی نژاد زياد به ما می دادند که سرمون گرم شه ولی درغلطان به ما نرسيد شايدم درغلطان مال از ما بهترون بود آها فهميدم همان چيزائی که اون آقاهه با خودش برد کانادا رو می گيد يا اين آقا ها کيه ؟ بابک کاشانی ، زنجانی .... اونهم زياد داشت .... اصلا من تصميم خودم رو گرفتم منم درغلطان می خوام ....مگه چيم از بقيه کمتره....
  • بزرگمهر A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    291 6
    دلاوران ایران موفق باشید
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      19 44
      شما دوستانی که بی خود و بی جهت تو این زمینه ازین لغات "دلاور مرد,جوانمرد,درود بر شما مرد پارس" استفاده می کنید فازتون چیه ؟ مذاکرات شکست بخوره بازم اینجوری حرف می زنید ؟؟؟ چرا نمی فهمید که ظریف و دوستانش فقط و فقط حامل پیام هستند و هیچ اراده ای برای پیشرفت مذاکرات ندارند ؟
    • 619 RO ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
      1 0
      بی نام خان، شکست هم بخورن باز چیزی ازشون کم نمیشه، چون دیگه ایراد از ما نبوده، بعد ازون حامل پیام داریم تا حامل، تا حالا خواستی خبر مرگ یکی رو بدی، یکی میتونه جوری بگه که اتفاقی نیوفته یکی هم میتونه طوری بگه که طرف سکته کنه
  • علي IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    176 4
    زماني كه كار براي خدا و خلق خدا باشد كار كردن در ليالي قدر ثواب و پاداش زيادي دارد پس بايد از فرصتها استفاده كرد .خدا قوت عزيزان تيم مذاكره كننده ، ملت شريف و قدر شناس ايران در اين شبها دعاگو شما هستند. تلاش بي وقفه شماها ستوني است.
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    162 4
    امیدواریم به توافق برسید.
  • حسین A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    128 2
    خدایاا به امید تو
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    174 7
    اگه یه نفر تو این مملکت کار میکنه آون نفر فقط دکتر ظریفه....عشقه عشق
  • زين الدين IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    44 72
    رئييس جمهور فقط تو يك مورد موفق عمل كرده و اونم انتخاب دكتر ظريف بعنوان وزير امور خارجه.
  • جهان OM ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    18 24
    دلا از مرز 3150 بگذره قبل مذاکرات یعنی شکست مذاکرات، من بعید میدونم 100 توافق در تمام زمینه ها حاصل شه فکر میکنم به صورت بخشی اون هم 6 ماه دیگه نه اینبار، این کامنت رو به خاطر بسپارین. جهان
  • م م A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    95 8
    چه به توافق برسند و چه توافق حاصل نشه، مردم می دونن که این تیم و این دولت همه تلاش خودش رو کرده.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    13 1
    منتظر باشید تا اگر چنانچه آقای دکتر ظریف و تیم قدرتمند ایشون به توافق برسند کاری که سالها هزاران نفر نتونستن بکنن و اینهمه خسارت به کشور ما زد انجام گردد . در هر حالت اگر این توافق صورت بگیرد و ایران عزیز مقتدرانه و با عزت و درایت به حقوق خود برسد و تحریمها رفع شود بسرعت از طرف این آقای در غلطان و دوستان اب نباتی ایشان در کیهان و از طرف اقایان رسایی و کریمی و تیم احمدی نژاد نسبت به محاکمه و اعدام اقای ظریف و تیم ایشان اقدام قاطع خواهد شد . می دانی چرا چون این خیل عظیم در غلطان و اب نباتها سودهای میلیاردی خود را از دست خواهند داد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 0
    اون آقا يا خانم دلواپس در هاي غلتان خود هستند كه از عمق تحريم ها گيرشان مي آيد نه به فكر مردم و كشور
  • علي IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    2 12
    اگه مشكل حل بشه فرقي به حال ما مردم بدبخت ميكنه زندگي راحت ميشه گراني تمام ميشه دزديها تموم ميشه مشكلات بي آبي حل ميشه مشكل بيكاري حل ميشه مسكن ارزون ميشه ماشينهاي داخلي ارزونتر ميشه عزت واحترام مردم ايران به جاي خودش برميگرده فقر از بين ميره پولهاي بلوكه شده به مردم برميگرده وهزار تا درد ديگه درست ميشه ؟؟؟؟؟
    • بی نام RO ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
      0 0
      کم و بیش بله، درست میشه
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    34 3
    مردم ايران خسته اند خسته
    • فرهاد DE ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      6 44
      مردم عراق افغانسان و سوریه پس چی هستن؟؟ توی ایرانی خبر نداری چقدر خوشبختی
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    13 2
    ظریف دوستت داریم .
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    10 1
    امیدوارم شما دوستان هم یکبار فکر کنید جواد ظریف هستین و ببینید که طرف چقدر دلمشغولی داره از یکطرف وضع اقتصاد و تحریم رو میبینه که باید هر چه زودتر تحریم رو با مذاکره حلش کنند از طرف دیگه می ترسه کاری کنه که وقتی اومد ایران بگیرنش بگن مزدور بودی و همینطور توی تاریخ بنویسن یک قراداد ترکمچای جدید رو هم امضا کرده حتی اگه کاره ای هم نباشه باز گردن اونه. ولی اینو باید بدونیم تاریخ ثابت کرده که بیگانگان هیچوقت دلشون برای این سرزمین و این ملت نسوخته و ما باید فقط با هم متحد باشیم و برای منافع کشورمون همچون جواد ظریف تلاش کنیم
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    11 0
    با رفع تحریمها هم وضع اقتصاد ما تغییری نمیکنه چون فساد و انحصار ریشه عقب افتادگی ماست همین دوعامل هم باعث ایجاد بحران هسته ای شدند این تموم بشه یه چیز دیگه درست میکنن.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    27 0
    جالبه وزیر خارجه آلمان با وجود فینال جام جهانی در مذاکرات حاضر شد ولی سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه داشت فینال جام جهانی رو نگاه می کرد و عکس یادگاری می گرفت. معلومه روسیه هم نمی خواهد مذاکرات به نتیجه برسه.
    • پیمان IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      20 1
      یعنی روس هم دلواپسه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    34 2
    اگه به توافق نرسن دیگه نباید اینجا بمونیم میرم پناهنده میشم به افغانستان
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 2
    در این میان، ریبایکوف، وزیر امور خارجه روسیه هم که برای چند ساعتی به برزیل رفته بود تا از نزدیک بازی نهایی جام جهانی فوتبال را تماشا کند لاورف پس چي؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    16 2
    ظریف فقط می توانم بگویم دوستت داریم
  • عبدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    4 21
    بی خیال ظریف. برگرد ایران. نمیتونی.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    13 4
    جوونيمون به اين مذاكرات وابسته است
  • محمد حسین IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 39
    جو گیر نشوید ... مراقب باشید عزت وغرور ایرانی را از دست ندهیم بیش از پنجاه سال مبارزه با ظلم و ستم را با احساسات و باغ سبز استکبار لکه دار نکنیم که باید جوابکوی خون های ریخته شده پای این نظام باشم
    • کیان A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      12 0
      گرسنه هستیم میفهمی پسر , گرسنه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    11 0
    ظریف جان مادرت یه کاری بکن، پشت پرده یا هرچی زندگی و آیندمون به تو بستگی داره