صادق زیباکلام به روزنامه آرمان گفت:

*احمدی‌نژاد زمانی که دولت را در سال گذشته تحویل داد همچنان از یک محبوبیت زیاد در میان بسیاری از روستاییان و در شهرستان‌های کوچک و مذهبی درمیان اقشار کم‌درآمد و برخی نیروها در شهرها برخوردار بود. من در دوران ریاست‌جمهوریشان حتی بعد از اردیبهشت 90 که سر جریان حیدر مصلحی وزیر اطلاعات وقت 11 روز به‌اصطلاح قهر کردند، معتقد بودم ایشان همچنان حول و حوش 10  میلیون رای دارد هنوز هم فکر نمی‌کنم خیلی در میان آن 10 میلیون تغییر و تحولی صورت گرفته باشد که آنها دیگر از احمدی‌نژاد حمایت نکنند و دیگر علاقه‌ای به او نداشته باشند.

*احمدی‌نژاد برای یکسری از اقشار و لایه‌هایی از جامعه ما از یک کاریزما یا محبوبیت برخوردار بوده و هست. برای یک فرد تحصیلکرده که در تهران، اصفهان، شیراز یا رشت زندگی می‌کند تصور اینکه از احمدی‌نژاد خوشش بیاید خیلی کم است. اما افراد کم‌درآمدتر و کمتر تحصیلکرده در همان تهران، اصفهان، شیراز یا رشت در احمدی‌نژاد یک چهره و شخصیت کاریزماتیک می‌بینند. آنها احساس نزدیکی می‌کنند با احمدی‌نژاد و او را هم مثل خودشان و از خودشان می‌بینند و احمدی‌نژاد برایشان یک شخصیت ملموس، دم‌دستی و از جنس خودشان و مثل خودشان است. تنها چیزی که برای این اقشار مهم نیست این است که عملکرد احمدی‌نژاد از نظر اقتصادی چگونه بوده است؛ چه رسد به اینکه احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل، سیاسی یا اجتماعی چگونه بوده است.

*اگر بدنه اصلاح‌طلبان یا درست‌تر گفته باشیم رهبری اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نمی‌کردند یقینا ایشان ربع آن رای را هم نمی‌آوردند. ایضا اگر اصولگرایی یا بخشی از آن از آقای سعید جلیلی حمایت نمی‌کردند یقینا ایشان آن 4 میلیون رای را هم به دست نمی‌آوردند. 

*اگر آقای احمدی‌نژاد بدون تعامل و نیز عدم تمکین به قانون خواسته باشد وارد عرصه انتخابات بشود، یقین بدانید که رد صلاحیت خواهد شد و اصولگرایان شوخی و تعارف اصلا با ایشان ندارند. 

*اصولگرایان به هیچ روی به احمدی‌نژاد اطمینان ندارند. احمدی‌نژاد چاقوی دو دم است از یک لبه آن می‌توان به‌عنوان یک چهره به‌اصطلاح ضداشرافی‌گری، ضدثروتمندان و این دست تبلیغات استفاده کرد همچنان که علیه ‌هاشمی‌رفسنجانی یا اصلاح‌طلبان اینچنین از احمدی‌نژاد بهره‌برداری شد اما لبه دیگر آن ممکن است به سمت خود اصولگرایان نشانه برود. همچنان که در دور دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بعد از سال 88 این اتفاق افتاد. یقینا اصولگرایان نمی‌خواهند آن کابوس رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک احمدی‌نژاد را دوباره تجربه کنند. 

* اگر  عملکرد اقتصادي دولت روحاني تا حدودی مثبت باشد، شانس روحانی همچنان برای دور دوم بالا خواهد بود اما اگر روحانی نتواند در عرصه اقتصادی پیشرفتی داشته باشد در آن صورت شانس اصولگرایان بدون احمدی‌نژاد هم بالاست

* شانس موفقیت اقتصادی روحانی  در صورت عدم موفقیت در مذاکرات هسته‌ای صفر و زیر صفر است.

* اگر مذاکرات هسته‌ای منجر به توافق نشود، مخالفین ایران در آمریکا دست بالا را پیدا می‌کنند، نه‌تنها تحریم‌های فعلی کاهش نمی‌یابد بلکه تحریم‌های جدیدی هم اضافه خواهند شد.

  *احتمال مشارکت اصولگرایان با احمدی‌نژاد صفر است. البته بخشی از اصولگرایان تندرو یعنی جبهه پایداری آنها همچنان به دنبال محبوب خود یعنی احمدی‌نژاد هستند اما اینها یک اقلیتی بیشتر نیستند. اکثریت اصولگرایان حاضر به تجربه تلخ سال‌های 88 تا 92 با احمدی‌نژاد دیگر نیستند. می‌ماند اینکه اصولگرایان بدون احمدی‌نژاد به میدان بیایند. شانس موفقیتشان زیاد نیست چراکه مشکل اصلی اصولگرایان آن است که متاسفانه محبوبیت ندارند اما اگر روحانی خیلی بد عمل کند در آن صورت ممکن است دکتر ولایتی یا دکتر علی لاریجانی پا به میدان بگذارند و چیزی حدود 10 میلیون رای کمتر و یا بیشتر به دست بیاورند و در نتیجه پیروز انتخابات 96 بشوند منتها عرض کردم این در صورتی است که مذاکرات شکست بخورد و  کشور در وضعیت اقتصادی فعلی باقی بماند. 

* مشکل محسن رضایی و قالیباف این است که از نظر اصولگرایان هیچ کدام صددرصد به شیوه‌ای که آنها دوست دارند عمل نمی‌کنند و برای خودشان گفتمان خاصی دارند.

  *من خیلی بعید به نظرم می‌رسد که 19 میلیون رایی که در 24 خرداد 92 با آقای روحانی رای دادند در صورت عدم موفقیت دولت روحانی در خرداد 96 بگویند خب اشکالی ندارد، روحانی نتوانست و ما به عارف رای می‌دهیم و ان‌شاا... عارف خواهد توانست.
بسیاری از آنها، در صورت عدم موفقیت روحانی، در انتخابات 96 شرکت نخواهند کرد. یادتان باشد خیلی از آنها به روحانی با زور رای دادند، به عبارت مناسب‌تر با ناامیدی به او رای دادند و خیلی امیدوار نبودند که روحانی واقعا بتواند تغییری ایجاد کند. خب وقتی در عمل روحانی نتوانسته تغییری ایجاد کند، آیا شما فکر می‌کنید حال آنها که ناامیدانه در انتخابات 92 شرکت کردند، باز هم بیایند در انتخابات 96 شرکت کنند؟ نه من فکر می‌کنم دلسردخواهند شد. بنابراین عرصه انتخابات از آن اصولگرایان خواهد بود و هیچ نیازی هم ندارند با احمدی‌نژاد شریک شوند

*اگر توافق هسته اي صورت بگیرد، مطمئن باشید در نتیجه تغییر و تحولات اقتصادی که ظرف سه سال آینده پیش خواهد آمد، روحانی با یک رای سنگین که شاید بیشتر از سال 92 هم باشد در انتخابات 96 پیروز خواهد شد.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    جناب زیباکلام گرامی خیلیها منجمله خودم اگر دکتر عارف عزیزمان از انتخابات کناره گیری نکرده بود با افتخار به ایشان رای میدادیم و تنها دلیل رای دادنمان به دکتر روحانی حمایت سید و جناب هاشمی از ایشان بود .پس اگر در سال 96 احیانا دکتر عارف و یا هر چهره موجه اصلاح طلب دیگری در صحنه انتخابات حضور داشته باشد در رای دادن به ایشان ذره ای تردید نخواهیم داشت .
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      20 1
      با اينكه من هم مانند عرشيا فكي ميكنم اما با تحليل دكتر زيبا كلام كاملا موافقم خود من شخصا تلاش بسيار زيادي كردم تا دوستانم كه از قشر تحصيلكرده ميباشند راضي كنم در انتخابات شركت كنند و غالبا از ترس ااينكه هشت سال گذشته تكرار شود به پاي صندوقها آمدند . من هم عاشق دكتر عارف هستم وليكن افسوس از مردم كه حافظه تاريخيشان بسيار ضعيف است
  • محمد GB ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    تحلیل یک اشتباه دارد:هستندتعدادزیادی ازتحصیل کردههاکه هنوزشیفته دکتراحمدی نژادند,اینجانب استاددانشگاه بامدرک دکترای ادبیات وهمیشه دررکاب دکترعزیزهستم.
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      13 43
      دکترای ادبیات انگلیسی؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      17 2
      تحصیل کرده بودن لزوما مدرک نیست، یاد گیری سه مرحله دارد در مرحله اول اطلاعات فرد افزایش پیدا میکند در مرحله دوم نگرش تغییر میکند در مرحله سوم عمل فرد تغییر میکند هر چند ا این تولید انبوه مدرک در ایران خیلی ها مدرک میگیرند در حالی که اطلاعاتشون هم افزایش پیدا نمیکند. در ضمن یک نفر ممکن است دکتری یک رشته را داشته باشد با سواد هم باشد اما اطلاعات و درک سیاسی و اقتصادیش از یک فرد بیسواد کمتر باشد.
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      14 1
      دستور زبان بلد نيستي، حداقل دكتراي ديگه اي ميگفتي
    • مش صادق A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      17 1
      اشتباه نکنم با رانت دکترا گرفتی
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    93 5
    اگر همین مذاکرات اتمی شکست بخورد فضا خیلی خشن و سخت میشود و کمتر مجالی برای ظهور و بروز این پیش بینی ها باقی می ماند. شکست مذاکرات اول دامن روحانی بعد مردم را می گیرد.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    83 14
    زنده باد روحانی. ما روحانی رو تنها نخواهیم گذاشت.
  • محمد IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    43 8
    بسیار تحلیل خوبی بود
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    حرف حساب
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    ما در هیچ شرایطی اشتباه سال 84 رو تکرار نمی کنیم و به اصلاح طلبا و اعتدال گراها رای می دیم
    • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      7 38
      شما ؟
    • سامان A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      14 42
      با توجه به تحلیل اقای دکتر، پس دغدغه آقای روحانی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رای آوردن دوباره هست نه چیز دیگه ای
    • دوستدار خاتمی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      10 7
      این آقا شلوغ میکنه برای تحت فشار قرار دادن افکار عمومی که اونها هم فشار بیارن برای هر توافقی ولو مضر
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    49 10
    آفرین به این میگن تحلیل , ممنون آقای زیباکلام
  • سبحان A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    27 46
    این که همه اقتصاد را به تحریم گره بزنید درست نیست..به قول کارشناسان حداکثر 30 درصد از مشکلات ما مربوط به تحریم است...اقدامات غلط دولت قبلی نقش بسیار پررنگ تری نسبت به تحریم داشت که انشا.. در این دولت روند مدیریتی صحیحی اتخاذ می شود
    • کریم IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      10 1
      ولی فکر میکنم بیش از 30 درصدهم به طور غیر مستقیم از تحریمها که نتیجه رفتارهای غیر منطقی احمدی نژاد وتیم مذاکره کننده اش بود آسیب دیدیم .البته فراموش نکنیم که از یک مقطعی مسئولیت مذاکرات از دولت احمدی نژاد گرفته شد .که لابد جریانش را گذاشته در انتخابان ریاست جمهوری بعدی که با کاندیداهای اصولگرا بگم بگم را بندازه .
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    67 29
    آقای زیبا کلام بنده بشدت با نظر شما مخالفم . اتفاقا" روستائیان با رای صد در صدی به آقای روحانی خط بطلانی بر اینجور نظرات که طرفدار احمدی نژاد هستند کشیدند . در ضمن روستائیان مخالف سرسخت حال حاضر احمدی نژاد هستند.
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      4 4
      تو اهل کدام روستایی؟
  • جگر سوخته IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    125 7
    از خداوند منان خواستارم که توافق صورت پذیرد و دولت به حال مردم تحت فشار تورم 500 درصدی رحم آورد. مایک زوج جوان نزدیک 8 ماهه قصد خرید خانه دارم هر یک ماه 200 هزارتومن رو قیمت خونه ها میذارن تنها امیدمون اینه که توافق کنن. به خدا خسته شدیم از این وضعیت. خودتونو جای مردم بدبخت بذارین. به خدا دیگه قشر متوسط که هیچ قشر ثروتمند هم فقیر دارن میشن. گرونی خوشحالی نداره. قدرت خرید مردم واقعا پایینه. کفش 10 هزار تومنی شده 250 هزار تومن. چرا نمیبینین
    • ایلیا ایلیچ لنینوویچ IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      12 73
      از لحن حرف زدنت معلومه فقیر نیستی...من این جماعت رو خوب می شناسم
  • حسین A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    به نظر من تحلیل زیبا کلام فقط بدرد خودش می خورد،ایشون جزء همان تندروهای اصلاح طلب هستند که جزء با توهین هیچ راهکاری برای هیچ جناحی ندارند. نمی دونم چرا کلا اصلاحطلبان دهنشون به خوبی نمی چرخه
    • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      4 1
      می بخشید اشتباهی مثبت دادم
  • امین IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    7 2
    باز مثل همیشه دقیق درست ومنطقی واینکه 10 سال جلوتر از همهکاش آدم های شجاع وواقعگرایی مثل دکتر زیبا کلام دور وبر مسولان بودند نه کوته له های به به وچه چه گوی متملق
  • متان A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    6 20
    آقای زیبا کلام من فوق لیسانس دارم شما فرض کن بیسوادم شما که دم از باسوادی صداقت مردی میزنید چرا به یه گروهاحمدی نژاد و روستاییهاییها و اقشار کم درامد که بهش رای دادن توهین میکنین.در ضمن حاضرم قسم بخورم اگه هر موقع احمدی نژاد بیاد بازم رای میاره ودیگه خبری از شما که فکر کنم تازه بیدار شدین نخواهد بود
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 38
    همیشه تحلیل های ایشان بر عکس جواب داده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    13 2
    به هر حال مردم ما دیگر فهمیدند با قهر چیزی درست نمی شود باید به فردی معقول رای بدهند که میانه رو باشد که آقای روحانی یکی از این افراد هستند درسته که اگر داستان تحریم ها درست نشه، دولت صدمه می خوره اما باز هم باید یا میانه روی پیش رفت
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 14
    "برای یک فرد تحصیلکرده که در تهران، اصفهان، شیراز یا رشت زندگی می‌کند تصور اینکه از احمدی‌نژاد خوشش بیاید خیلی کم است. اما افراد کم‌درآمدتر و کمتر تحصیلکرده در همان تهران، اصفهان، شیراز یا رشت در احمدی‌نژاد یک چهره و شخصیت کاریزماتیک می‌بینند." این جمله تحلیل نیست بلکه یه نوع خط دادن به افراد جامعه است، یعنی آی مردم اگه از شما کسی به احمدی نژاد رای بده هم کم سواد هست و کم درآمد. "اکثریت اصولگرایان حاضر به تجربه تلخ سال‌های 88 تا 92 با احمدی‌نژاد دیگر نیستند." این جمله هم تحلیل نیست بلکه میخوای بگی که احمدی نژاد جیززز است نکنه یه وقت تائید صلاحیتش کنید. بهتره بدونی روحانی از مجموع 72.7 درصد از واجدین، رای 50.7 درصد رو بدست آورد. این یعنی 36 درصد از افراد جامعه بهش رای دادن.
  • بی نام FR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    21 3
    شرکت نکردن در انتخابات یعنی ورود محمودی دیگر در هر شرایطی و با هر وضعی نباید گذاشت تاریخ سیاه هشت ساله محمود دوباره تکرار شه
  • مسعود A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    11 5
    آقاي زيباكلام. در انتخابات اخير بخشي از آراي روحاني از روستاييان بود. بخش بزرگي از روستاييان به اشتباه يارانه نقدي و تورم وحشتناكي كه پس از آن ايجاد شد آگاه شدند. روستاييان ايران نسبت به مثلا 10 سال پيش از نظر سياسي خيلي آگاهتر شده اند. ضمنا اينكه گفتيد اگر توافق هسته اي حاصل نشود احتمال موفقيت اقتصادي روحاني صفر است مخالفم زيرا شايد 30 درصد مشكلات اقتصادي كشور به مسائل تحريم برگردد 70 درصد آن به سوء مديريت شديد و اقتصاد غيرشفاف و رانت خواريها در دولت قبلي برمي گشت.
  • a A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    4 12
    باش تا صبح دولتش بدمد... تا کی میخواهید تو نوهمتون زندگی کنید... چرا اینقدر از اونی که رفته میترسید؟
  • ahooyesepid A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 4
    چرا نسنجیده حرف میزنید آقای زیباکلام. خیلیا هنوزم عاشق دکتر احمدی نژادند... بی سواد هم نیستن... روستایی هم نیستن... کم درآمد هم نیستن... من خودم مهندس آی تی هستم، احتمالا بیسوادم دیگه به حرف شما...چون بدجوری خاطر دکتر محمود احمدی نژاد واسم عزیزه... کوتاه هم نمیام و همیشه طرفدارشون میمونم. زنده باد دکتر محمود احمدی نژاد....