کلید 40 درصد باقیمانده مذاکرات در دست وزرای 1+5

صبح امروز جان کری وزیر امورخارجه آمریکا وارد وین شد تا به نمایندگی از کشورش در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شرکت کند.

سيد صادق روحاني : مهلت زيادي تا پايان زمان مقرر شده در توافقنامه مقدمات ژنو باقي نماينده است و ششمين دوره مذاکرات توافق نهايي در وين همچنان با اختلافات زياد در جريان است. از هفته گذشته به تناوب اخباري از حضور وزراي خارجه شش کشور براي حضور در مذاکرات منتشر مي شد. وزیران خارجه، آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کردند که در نشست یکشنبه شرکت خواهند کرد.

آنگونه که در اخبار آمده است سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام کرده است که در نشست امروز وزراي خارجه شرکت نخواهد کرد. لاوروف در حال حاضر همراه با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در آمریکا لاتین بسر می برد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه همچنان ریاست هیات نمایندگی آن کشور و ولادیمیر وروکونوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در نهادهای بین المللی در وین در نشست های مشورتی شرکت خواهد کرد.

هنوز خبري از حضور وزير امورخارجه چين نيز در مذاکرات به گوش نمي رسد. با اين وجود، لوران فابيوس، ويليام هيگ و فرانک والتراشتاين ماير وزراي خارجه فرانسه، انگليس و آلمان به وين آمده اند تا در مذاکرات شرکت کنند.

لوران فابيوس پيش از آغاز  دور جديد مذاکرات گفت که اعضای گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق معتبر، جامع و پایدار با ایران پیرامون فعالیت های هسته ای این کشور مصمم هستند و اتفاق نظر دارند. وي همچنين گفته بود که گروه 1+5 تا کنون عملکرد و رفتاری هماهنگ داشته است هر چند طی روزهای گذشته اختلاف دیدگاهی بین برخی اعضای این گروه و روسیه پیش آمده است.

البته اين اظهارات فابيوس مبني بر اختلاف نظر بين 1+5 از سوي وزارت خارجه آلمان تکذيب شد. مارتین شفر وزير امورخارجه آلمان با اشاره به اظهارات فابيوس گفت که  از نظر ما درمورد اینکه همه کشورهای عضو این گروه بدنبال حل مسئله هسته ای هستند تفاهم کاملی بین اعضا وجود دارد. مبنای اصلی برای همه ما این است که مسئله هسته ای ایران حل شود به گونه ای که برای همه قابل قبول باشد و درعین حال نیز نگرانی های بزرگ ما را درمورد ماهیت و کیفیت برنامه هسته ای ایران برطرف کند.

ويليام هيگ وزير خارجه انگليس نيز هفته پيش با اشاره به اختلافات موجود در مذاکرات گفته بود،  اختلافات مهم و اساسی در مذاکرات هسته‌ای با "تهران" همچنان به قوت خود باقی است اما تمام احتمالات باید بررسی شود. دسترسی به توافق بسیار بعید است اما من بر این باورم که این مذاکرات بهترین فرصت برای حل این مسئله است.

حالا وزراي خارجه سه کشور اروپايي در وين هستند. صبح امروز جان کري وزير خارجه آمريکا نيز به آن ها پيوست و آنگونه که در اخبار آمده است ، قرار است ظريف و کري پيش از نشست وزراي خارجه با هم ديدار و گفت و گو کنند. ناظران بين المللي بر اين عقيده اند که حل اختلافات بين ايران و آمريکا کليد اصلي حل مذاکرات هسته اي با 6 کشور است.

حدود يک هفته تا پايان مهلت توافقنامه ژنو باقي مانده است و الآن نزديک به 12 روز است که ظريف در وين به سر مي برد. چندين و چند دور مذاکرات بين او و نمايندگان 1+5 برگزار شده است. اگرچه به گفته وزراي خارجه اروپايي اختلافات زياد است و امکان رسيدن به يک توافق جامع پايين است اما به گفته عراقچي 60 درصد متن توافقنامه نهايي شده است. بايد منتظر ماند و ديد که با حضور وزراي خارجه قدرت هاي جهاني کليد 40 درصد باقي مانده باز خواهد شد يا خير؟

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    65 10
    آقای کری به کاردانی شما هم نیاز هست همچنان که باعث شدید اختلاف در افغانستان بر سر شمارش آرا به درگیری ای مسلحانه و جنگی خونین هزاران بار بدتر از 88 ایران بدل نشود
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 0
    معلومه توافق نخواهد شد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 0
    مذاکرات شکست خورده