فارس نوشت:

رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به کوبا که در جریان آن با «فیدل کاسترو» هم دیدار کرد، ضمن امضای چندین سند همکاری مهم دوجانبه و بخشیدن 90 درصد از بدهی کوبا، وعده داد تا هاوانا را از شر محاصره اقتصادی آمریکا رها کند.

به گزارش خبرگزاری «ایتارتاس»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه که در آغاز سفر خود به چند کشور آمریکای لاتین، روز جمعه به جمهوری کوبا سفر کرده بود، در پایان مذاکرات خود با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کرد که روسیه تمام تلاش خود را خواهد نمود تا به دوستان کوبایی خود کمک کند تا از شر محاصره اقتصادی-بازرگانی و سیاسی غیرقانونی از سوی دولت آمریکا خلاصی یابند.

پوتین با تاکید بر اینکه روسیه و کوبا در حال ایجاد شرایط جدیدی برای توسعه روابط دوجانبه هستند، گفت: «ما در خصوص توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی به توافق رسیدیم. صحبت بر سر طرح‌های جدید همکاری دوجانبه است که روابط دو کشور را به سطح تازه‌ای سوق خواهد داد.»

رئیس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات خود با همتای کوبایی خویش چندین سند دوجانبه، از جمله توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در خصوص امنیت اطلاعاتی، تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت و درمان دو کشور و همچنین توافقنامه همکاری بین وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه با وزارت کشور کوبا را امضا کردند. علاوه بر این طرفین توافق کردند تا در زمینه عدم استقرار تسلیحات نظامی در فضا با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به مدت یک ساعت با «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا دیدار کرده و با وی در خصوص مسائل بین المللی، اقتصاد جهانی و راه‌های توسعه روابط دوجانبه به تبادل نظر پرداخت.

ضمن اینکه ولادیمیر پوتین دقیقا قبل از سفر به کوبا قانون مربوط به بخشودگی 90 درصد از بدهی‌های کوبا باقی مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی را امضاء کرد.

بر اساس این قانون، جمهوری کوبا مابقی بدهی خود که بالغ بر 3.5 میلیارد دلار است را ظرف 10 سال بصورت پرداخت‌های هر شش ماه یکبار به دولت فدراسیون روسیه پرداخت خواهد کرد. نخستین پرداخت قرار است ماه اکتبر سال جاری (اواخر پاییز امسال) و آخرین پرداخت در ماه آوریل سال 2014 صورت بگیرد.

‫رئیس‌جمهوری روسیه از تاریخ 11 الی 16 جولای (20 الی 25 تیرماه) به منطقه آمریکای لاتین سفر کرده که مهمترین رویداد در جریان این سفر، شرکت وی در نشست سران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است که در برزیل برگزار می‌شود. پوتین در حاشیه نشست سران بریکس با رهبران کشورهای چین، هند و آفریقای جنوبی،و همچنین برخی رهبران کشورهای آمریکای لاتین، دیدارهای دوجانبه‌ای خواهد داشت.‬

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =