مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همزمان با فرا رسیدن هفته تامین اجتماعی و دومین روز از این هفته با عنوان "تأمین‌اجتماعی، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی" به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران به توضیح دستاوردها و خدمات این سازمان به اقشار مختلف جامعه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، سیدتقی نوربخش با اشاره به گفته حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه رفاه زندگی در امنیت خاطر است گفت: تامین اجتماعی ریشه در آموزهای دینی و معرفتی جامعه دارد.

نوربخش اظهار داشت: رشد اجتماعی و توسعه اقتصادی، اگرچه معنای نوینی به زندگی بشر بخشیده؛ اما درعین حال دغدغه‌های نوپدیدی را برای مردم به همراه داشته و بر این اساس نیاز به امنیت اجتماعی و اقتصادی به صدر جدول نیازهای انسان رسیده است. در مسیر تلاش برای تحقق امنیت اقتصادی و اجتماعی و به حداقل رساندن دغدغه امروز و فردای انسان، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای جهانی، سازوکاری است که از آن با عنوان کلی نظام تأمین‌اجتماعی یاد می‌شود.

وی ادامه داد: نظام تأمین‌اجتماعی این ظرفیت را دارد که با ابزارهای بیمه و حمایت اجتماعی، حداقل‌های موردنیاز برای یک زندگی عزتمند را برای همه آحاد جامعه فراهم کند و ضمن تأمین نیازهای اساسی زندگی روزمره امید فردایی روشن را نیز نزد طبقات و گروه‌های مختلف مردم زنده نگه ‌دارد.

نوربخش سازمان تأمین‌اجتماعی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای و دومین تولیدکننده درمان دانست و گفت: به موجب جدیدترین آمار و ارقام از جمعیت تحت‌پوشش این سازمان، بیش از نیمی از مردم کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی یا افراد خانواده بیمه‌شدگان اصلی، از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند.

وی سازمان تأمین‌اجتماعی و منابع و خدمات آن را کانون حمایت و سرای امید زحمتکشان و اقشار مولد جامعه برشمرد و افزود: شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی ، به ویژه کارگران و نیز مستمری‌بگیران، آینده خویش را در گرو تدابیر مؤثر سازمانی می‌بینند که طیف متنوعی از خدمات اجتماعی را در دایره زمانی قبل از تولد تا پس از مرگ بیمه‌شده به او و بازماندگانش ارائه می‌کند.

نوربخش سازمان تأمین‌اجتماعی را نهادی عمومی و غیردولتی دانست که بخش عمده منابع مالی آن از محل اخذ حق‌بیمه‌ها با مشارکت بیمه‌شده و کارفرما تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست.

وی ادامه داد: دارایی‌ها و سرمایه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، متعلق به نسل‌های متوالی اقشار تحت‌پوشش است، درحالی‌که مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی تکیه‌گاه اصلی این سازمان محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی، پرداخت مستمری ازکارافتادگی، حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران دربرابر حوادث و بیماری‌ها، پرداخت مقرری بیکاری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت کمک هزینه ازدواج و پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی و همچنین پرداخت کمک هزینه کفن و دفن را از مهمترین خدمات این سازمان برشمرد.

نوربخش گفت: این خدمات متنوع از طریق 480 شعبه بیمه‌ای و 353 بیمارستان و مرکز درمانی متعلق به این سازمان و نیز 46 هزار مرکز درمانی دولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد سازمان، به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: کارکردهای سازمان تأمین‌اجتماعی باتوجه به تجربیات جهانی و اصول علمی بیمه‌های اجتماعی، به‌گونه‌ای تعریف شده است که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور هماهنگی کامل وجود دارد. از یک‌سو، رونق فعالیت‌های تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت‌پوشش بیمه اجتماعی و تقویت منابع مالی این سازمان می‌شود و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای کارگران به افزایش اطمینان‌خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و درنهایت ارتقای بهره‌وری نیروی کار و رشد اقتصادی منجر می‌شود.

نوربخش با بیان اینکه عواملی که ممکن است به نحوی فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را تحت‌تأثیر قرار دهد، بر منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اثرگذار است، گفت: از جمله این عوامل می‌توان به بحران بیکاری، افزایش نرخ سالمندی، بی‌ثباتی در فعالیت‌های اقتصادی، افزایش حوادث و سوانح در کشور و رشد روزافزون هزینه‌های درمان اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه این سازمان باید بر پایه اصول، قواعد و محاسبات بیمه‌ای اداره شود، گفت: با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و مدیران منتخب این دولت در سازمان تأمین‌اجتماعی بازگشت به مسیر اصلی فعالیت‌ها و همچنین پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها در دستور کار این سازمان تأثیرگذار قرار گرفت که نتایج امیدوارکننده آن در همین مدت نیز قابل ذکر است.

نوربخش اظهار داشت: اکنون پس از چند ماه تلاش شبانه‌روزی و همت والای همکاران صدیق و زحمتکش سازمان تأمین‌اجتماعی، این سازمان هرچند به سختی و مرارت فراوان توانسته است اعتماد از دست رفته شرکای اجتماعی خود را که شریف‌ترین و زحمتکش‌ترین اقشار جامعه‌اند اعم از کارفرمایان، بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران مجدداً بازیابد.

وی افزایش حداقل مستمری‌ها از حدود 487 هزار تومان به 609 هزار تومان؛ افزایش میزان مستمری‌ها در سال 93 نسبت به سال 92 به میزان 25 درصد و پرداخت آن از ابتدای سال؛ افزایش مبلغ کمک‌های جنبی؛ افزایش میزان حق‌سنوات مازاد بر 20 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه؛ افزایش کمک هزینه مسکن؛ افزایش رقم ریالی کمک به معیشت مستمری‌بگیران به میزان 50 درصد در سال 93 نسبت به سال 92؛ رفع مشکلات پوشش بیمه‌ای فرزندان چهارم به بعد؛ فراهم شدن امکان تقسیط حق‌بیمه دوران سربازی بیمه‌شدگان و فراهم‌سازی زمینه پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور را از جمله اقدامات انجام شده در سازمان تأمین‌اجتماعی طی 10 مه اخیر برشمرد و گفت: اجرای قانون بخشودگی جرایم دیرکرد پرداخت حق‌بیمه؛ راه‌اندازی سامانه متمرکز ارائه فیش مستمری‌بگیران؛ اجرای طرح لیست الکترونیک حق‌بیمه در 450 شعبه سازمان؛ تسهیل در معاینات پزشکی بیمه‌شدگان غیراجباری؛ افزایش 100 درصدی تعرفه کمک هزینه وسایل کمک پزشکی (اروتز و پروتز)؛ راه‌اندازی سایت اینترنتی سوابق پرداخت حق‌بیمه و به روز شدن پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد که در شروع به کار دولت تدبیر و امید 10 ماه عقب بود نیز از جمله اقدامات انجام شده در سازمان از زمان استقرار دولت تدبیر و امید است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه چشم امید بیش از 39 میلیون نفر از مردم شریف و صبور ایران یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور به این سازمان دوخته شده است، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی تا رسیدن به سازمانی آرمانی راه زیادی دارد و در این راه حمایت و پشتیبانی و همراهی همه دولتمردان و به خصوص دعای ملت شریف و شهیدپرور ایران اسلامی می‌تواند خدمتگزاران عرصه رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور را در انجام بایسته و شایسته وظایف خود بیش از گذشته دلگرم نماید.

نوربخش در پایان اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی که در دوران 60 ساله فعالیت خود فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده، این بار نیز با عزمی استوار و با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و متعهد و مدیران دلسوز و کارشناسان بومی خدوم و با تلاش درجهت تحقق منویات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به ویژه در حوزه‌های سلامت و اقتصاد مقاومتی، ضمن دقت در شناخت شرایط و آسیب‌شناسی اوضاع دیروز و امروز، به بازسازی و ارتقاء خویش می‌پردازد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 0
    همیشه آمارارقام بوده است نه به حقوق مستمری بگیران طبق بخشنامه های مجلس توجه شده است نه به اینکه قراربوده هم سازی حقوق انجام شودومشخص نگردید به کی تعلق گرفته وبه کی تعلق نگرفته است وتاکنون هم ازسال ۸۸به بعد حق همسر وفرزندان مستمری بگیران راافزایش نداده اند وفقط حق اولاد وهمسر شاغلین راافزایش داده اند چه کسی باید پیگیر مطالبات مستمری بگیران باشد همیشه ازسوی مسولین سازمان وعده داده شده ولی عمل نشده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    4 0
    5درصد افزایش حقوق بازنشسته درفروردین واردیبهشت چه شد همسان سازی چه شد