ایسنا نوشت:

دولت انگلیس مدعی شد که نمی‌تواند اطلاعات کاملی را در خصوص نقش این کشور در عملیات نظامی بدون مجوزی که از سوی آمریکا صورت گرفته فراهم کند، زیرا این اطلاعات به علت نفوذ آب از بین رفته است!

 روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که مارک سیموندز، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس این اظهارات را در خصوص درخواست قانونگذاران این کشور برای انتشار اطلاعات در خصوص حضور انگلیس در عملیات‌های بدون مجوز و مخفیانه آمریکا مطرح کرده است.

این اطلاعات شامل یک زندان مخفی برای شهروندان خارجی مظنون به همکاری با سازمان‌های تروریستی واقع در جزیره "دیگو گارسیا"ی انگلیس و پایگاه هوایی نیروی نظامی آمریکاست. این اطلاعات در گزارش سنا منتشر شده است و بعدا به طور رسمی منتشر خواهد شد.

در این گزارش به "همکاری کامل" دولت انگلیس و مقامات آمریکا در خصوص عملکرد این زندان مخفی نیز اشاره شده است.

پارلمان انگلیس خواستار انتشار اطلاعات در خصوص حضور این کشور درعملیات ضد تروریستی مختلف آمریکا پس از حمله 11 سپتامبر شده است.

اندرو شری، رئیس کمیته خزانه‌داری پارلمان انگلیس در حال بررسی مشارکت دولت این کشور در عملیات مخفی آمریکاست. این در حالی است که مارک سیموندز در پاسخ به این درخواست گفته است که از سال 2003 ورود و خروج‌ها به جزیره دیگو گارسیا به صورت منظم و روزمره ثبت شده‌اند.

وی افزود: با وجود این برخی از ورود و خروج‌ها در سال 2002 محدود شده‌اند و تا آنجایی که من می‌دانم این مدارک به علت وجود نفوذ آب دچار آسیب شده‌ و از بین رفته‌اند.

در شرایطی که وزرای انگلیسی مدعی‌اند که اسناد مشارکت انگلیس در پروازهای محرمانه انتفال مظنونان تروریستی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از بین رفته است، گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این اظهارات تنها برای پوشاندن این رسوایی است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که رسانه‌های خبری در آمریکا گزارش داده‌اند که قرار است گزارش سنا درباره زندان دیگو گارسیا منتشر شود و آن‌ها این مکان را به عنوان زندان مخفی سیا برای عملیات‌های بازجویی مخفیانه از مظنونان تروریستی می‌شناسند و معتقدند که این زندان با "همکاری کامل" دولت انگلیس تاسیس شده است.

به گفته گروه‌های حقوق بشری، دولت انگلیس سابقه‌ای طولانی در "گم کردن، از بین‌ بردن و پیدا نکردن" اسناد دارد چرا که اخیرا فاش شده است که 114 پرونده مرتبط با جرایم جنسی مقام‌های انگلیسی علیه کودکان گم شده است و برخی از آن‌ها شاید بعدا پیدا شود.

این رسوایی پس از آن فاش شد که اعضای پارلمان انگلیس از وزارت کشور درخواست کردند تا اطلاعات بیشتری را درباره کودک‌آزاری مقام‌های انگلیسی در دهه 1980 فراهم کند اما این پاسخ را دریافت کردند که 114 پرونده در رابطه با آن موارد گم شده است!

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =