تسنیم نوشت:

یک دادگاه فرجام خواهی در آمریکا با رد درخواست استیناف ایران، حکم پرداخت ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی های دولت ایران به خانواده های کشته شدگان بمب گذاری سال ۱۹۸۳ پایگاه نظامیان آمریکایی در بیروت را تایید کرد.

به نقل از رویترز، یک دادگاه فرجام خواهی در آمریکا روز چهارشنبه حکم داد که 1.75 میلیارد دلار از دارایی های دولت ایران به خانواده های کشته شدگان بمب گذاری سال 1983 پایگاه نظامیان آمریکایی در بیروت پرداخت شود.

دادگاه دوم فرجام خواهی در نیویورک، حکم صادره از سوی قاضی کاترین فورست در سال 2013 را ابرام کرد که بر اساس آن پولی که هم اکنون در حساب سیتی بانک نیویورک سپرده گذاری شده است، باید برای اجرای بخشی از حکم پرداخت خسارت 2.56 میلیون دلاری به خانواده های کشته شدگان این حادثه اختصاص یابد.

این خانواده ها، ایران را به فراهم کردن مواد لازم و حمایت از حزب الله لبنان در انجام این حمله متهم می کنند که منجر به کشته شدن 241 عضو ارتش آمریکا شد.
شاکیان، ایران و چند بانک شامل سیتی بانک، بانک مرکزی ایران، واحد بانکی کلیراستریم شرکت داچ بورس و بانکا یو بی ای ای در رم را به عنوان خوانده در دادخواست خود ذکر کرده بودند.
سیتی بانک با این درخواست مخالفت نکرد، اما بانک های دیگر تلاش هایی را برای رفع این اتهام از خود انجام داده اند. قاضی فورست در فوریه 2013 به نفع شاکیان این پرونده رای داده بود.

کلیر استریم و بانکا یو بی ای ای، سال گذشته با شاکیان مصالحه کردند. اما بانک مرکزی ایران علیه حکم صادر شده فرجام خواهی کرد و تاکید کرد که قانون فدرالی که به طور ویژه به این منظور تصویب شده که اجازه مصادره دارایی های سپرده گذاری شده ایران در سیتی بانک را بدهد، ناقض یک معاهده منعقده بین دو دولت ایران و آمریکا است.

بانک مرکزی ایران همچنان می تواند یک تقاضای فرجام خواهی به هیئت کامل قضات دادگاه دوم فرجام خواهی یا دادگاه عالی آمریکا ارائه دهد.
اگر این دارایی ها به خانواده های کشته شدگان انفجار سال 1983 بیروت تسلیم شود، نمونه ای نادر خواهد بود که در آن قربانیان یک حمله خارجی توانسته اند از طریق سیستم قضایی آمریکا از یک دولت دیگر خسارت بگیرند. معمولا اجرای چنین احکامی علیه دولت های خارجی با موفقیت چندانی مواجه نبوده است.

در ماه ژانویه، در پرونده ای جداگانه، کلیراستریم با پرداخت 152 میلیون دلار جریمه با دولت آمریکا مصالحه کرد. اتهام این بانک آلمانی ایران بود که حدود 2.8 میلیارد دلار به صورت وثیقه در آمریکا برای بانک مرکزی ایران نگهداری کرده است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364662

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    24 6
    به پول ما چقد ميشه؟؟ پنج هزار ميليارد تومن؟؟ يارانه رو كي برامون واريز ميكنن؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    17 6
    241 نظامی امریکا در لبنان چیکار میکردن؟ مهمونی دعوت بودن؟ نظامیان امریکا به خاک لبنان تجاوز کردن لبنانی ها از خودشون دفاع کردن. این کجای دنیا خسارت داره؟ برای نظامی متجاوز به خاک یک کشور؟
  • معصومه A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    21 9
    اونوقت دولت آمریکا کی میخواد به دلیل منهدم کردن هواپیمای مسافربری ایران خسارت بده ؟ کِی باید همه ی این کاراشون برگرده سمتِ خودشون و آوار بشه سرشون ، خدا داند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      11 7
      تا جایی که من میدونم غرامت پرداخت کردن