فارس نوشت:

رویترز اعلام کرد، در نامه بغداد خطاب به سازمان ملل آْمده که گروه‌ تروریستی داعش موفق شده 88 پوند مواد هسته‌ای از دانشگاه موصل برباید و احتمالا قصد استفاده از آن را هم دارد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در نامه‌ای که اخیرا دولت عراق به سازمان ملل درباره ربوده شدن مواد شیمیایی ارسال کرده آمده که، تروریست‌های داعش در جریان حمله به موصل از دانشگاه این شهر 88 پوند (حدود 40 کیلوگرم) مواد هسته‌ای که کاربرد صنعتی دارد ربوده اند و امکان دارد از آن استفاده کنند. براساس این گزارش،‌ عراق در این نامه از سازمان ملل درخواست کرده به این کشور در مهار تهدید ناشی از استفاده احتمالی از این مواد هسته‌ای کمک کند.

این گزارش می‌افزاید، در نامه‌ای که «محمد علی الحکیم»، نماینده دائم عراق در سازمان ملل روز  چهارشنبه هشتم جولای خطاب به «بان‌کی‌مون‌»، دبیر کل سازمان ملل نوشته همچنین آمده که این مواد،‌ ترکیبات اورانیوم است و برای انجام تحقیقات صنعتی در این دانشگاه نگهداری می‌شده است اما تروریست‌ها پس از گرفتن کنترل این منطقه، آن را به دست‌آورده اند و می‌توانند از آن سلاحی با قابلیت تخریب بالا بسازند.

به گفته «محمد علی حکیم»، به رغم اینکه میزان این مواد هسته‌ای محدود است اما گروه‌های تروریستی را قادر می‌سازد با دسترسی به تخصص مورد نیاز، از آن به طور مستقل یا پس از ترکیب با مواد دیگر، در فعالیت‌های تروریستی‌ استفاده کنند.

وی در این نامه حتی هشدار داده ممکن است این مواد به خارج از عراق نیز منتقل شود.

در انتهای گزارش رویترز همچنین به نقل از یک «مقام رسمی آمریکایی که با این مسائل آشنایی دارد»  آورده که تصور نمی‌شود این مواد، اورانیوم غنی شده باشد بنابر این احتمال استفاده از آن به عنوان سلاح کم خواهد بود.

گفتنی است، گروه تکفیری داعش پیش از این سابقه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را آن هم علیه غیرنظامیان با هدف ترغیب جامعه جهانی برای حمله به این کشور داشته است. مسئله‌ای که باعث شد آمریکا و متحدان غربی آن با دستاویز قرار دادن این حادثه،‌ فشارهای زیادی را علیه دولت بشار اسد وارد کنند. این فشارها تا تهدید برای حمله نظامی به این کشور هم پیش رفت. اما بعدها اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد، این حملات از سوی تروریست‌ها صورت گرفته و بعضا برخی کشورهای غربی نیز از آن آگاه بوده اند.

اخضر ابراهیمی،‌ نماینده وقت سازمان ملل در امور سوریه نیز پس از استعفا، به این حقایق اشاره کرد و گفت: برخی کشورها مانع از حل و فصل بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز می‌شدند.

اما اکنون که احتمال وقوع حادثه مشابهی از سوی داعش در عراق مطرح شده، غربی‌ها علاقه‌ای به مواجه با این تهدید از خود نشان نمی‌دهند.

تا این لحظه،‌غربی‌ها واکنش مهمی نسبت به خطرات هرچند احتمالی استفاده داعش از این مواد هسته‌ای از خود نشان نداده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    0 1
    همون چیزی که قبل از این فکرش را می کردم. داعش کار کثیفی را که اسرائیل و آمریکا می خواستند انجام دهند را دارد به جای آنها انجام می دهد. یعنی تمام امکانات لازم برای بمب هسته ای که به سمت ایران نشانه خواهد رفت را از خود متحدین ایران فراهم می کند تا هیچ سندی بر دخالت آمریکایی ها نباشد، از موشک تا مواد هسته ای. باید سریعا نقشه شان رو شود و گرنه فاجعه ای رخ خواهد داد و مطمئن باشید بعد از حمله هسته ای داعش، امریکا به داعش حمله می کند. مسئولین خوابند؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    2 0
    فردا بمب اتم میترکانند و میگویند فلان کشور بود.
  • ایمان IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    3 0
    ادم و یاده کارتون پروفسور مورتیمر میندازه