ایسنا نوشت:

وال‌استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری، نوشت: ایران در توافق نهایی باید با یک برنامه هسته‌ای بسیار محدود موافقت کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: مذاکرات هسته‌ای به دنبال گرفتن تعهداتی از ایران است تا برنامه‌های هسته‌ای آینده این کشور را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی محدود کند.

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه گفت که مذاکره‌کنندگان شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان روی آن چه که دیپلمات‌های ایرانی بر سر میز مذاکره می‌گویند تمرکز کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، رهبر جمهوری اسلامی ایران اغلب در مورد مذاکرات به‌صورت کلی صحبت و از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده است، حتی اگر در مورد موفقیت مذاکرات خوش‌بین نبوده است. اما سخنان وی در جمع مسوولان نظام در روز دوشنبه جزیی‌ترین اظهارات وی در این زمینه بوده است.

بر اساس متن سخنرانی رهبر ایران که در وب سایت رسمی وی منتشر شده بود، آیت‌الله خامنه‌ای گفت که قدرت‌های جهانی از ایران می‌خواهند که تنها 10هزار سو (‌SWU: واحد کار جداسازی اورانیوم) داشته باشد. یک سو در واقع برابر است با میزان غنی‌سازی یک سانتریفیوژ در طول یک سال.

رهبر ایران در سخنان خود گفت که ایران نیازمند 190هزار سو است.

کریم سجادپور، یکی از اعضای ارشد برنامه خاورمیانه در بنیاد کارنگی در این باره گفت: 190هزار سو تقریبا 10 برابر آن چیزی است که آمریکا می‌خواهد ایران در یک دهه آینده داشته باشد. اختلافی که به نظر می‌آید در طول دو هفته آینده و حتی شش ماه دیگر حل نشود.

برخی کارشناسان غربی می‌گویند، برای این که جامعه بین‌الملل اطمینان حاصل کند که ایران نمی‌تواند به سرعت به ظرفیت تولید سوخت کافی برای یک بمب اتم دست پیدا کند، این کشور باید با 2 تا 6 هزار سانتریفیوژ قدیمی موافقت کند.

اگرچه دیپلمات‌های غربی به‌طور علنی سقفی را تعیین نکرده‌اند، یک مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته گفت که تهران در توافق نهایی باید با یک برنامه بسیار محدود و کوچک شده ظرفیت‌های کنونی‌اش موافقت کند.

ایران در حال حاضر 19هزار سانتریفیوژ دارد که حدود 10هزار تای آن فعال هستند. هم‌چنین نزدیک به هزار تا از این سانتریفیوژها از نسل پیشرفته هستند که از ظرفیت غنی‌سازی بالاتری برخوردارند.

ایران همواره این اتهام را که به دنبال دستیابی به ظرفیت‌ سلاح هسته‌ای است رد کرده است و تأکید می‌کند که ظرفیت‌های هسته‌ای‌اش برای تولید انرژی و ایزوتوپ‌های پزشکی است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه گفت: چیزی که مهم است این است که چه چیز در اتاق مذاکرات اتفاق می‌افتد. ما هنوز منتظریم ایران انتخاب‌هایی که باید برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ا‌ی‌اش به جامعه بدهد را بگیرد و ثابت کند که این برنامه‌ها نمی‌تواند برای سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وال‌استریت ژورنال در پایان آورده است: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه گفت که رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین حامی تیم مذاکراتی ایران هستند و تیم مذاکره‌کننده از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    14 16
    6ماه که سهل60سال هم مذاکره کنند قبول نمی کنند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    15 18
    مذاکرات به بن بست خواهد رسید. خواهید دید
  • علی A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    28 0
    ایران به هر توافقی که برسه نتیجه ای برای وضع اقتصادی نخواهد داشت ... تا زمانی که با فساد اداری و اقتصادی مبارزه نشه جلوی رانت گرفته نشه بازار ایران فقط در انحصاری هست و بازاری که انحصاری باشه و رقابت نداشته باشه هر روز وضع ما بدتر هم میشه ....