تسنیم نوشت:

رئیس کمیسیون علمی و راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نرخ امید به زندگی به ۱۵ سال افزایش یافته است و جمعیت نسبت به گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است که این خود بسیار مهم بوده و اقداماتمان را بر اساس این دو عامل انجام دهیم.

علی آقامحمدی در همایش روز جهانی جمعیت که صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه نرخ باروری سال ۶۷، ۶.۲ بوده و در سال ۹۰ به ۱.۸ کاهش پیدا کرده است گفت: اگر در نرخ باروری با رشد پایین حرکت کنیم از ۱.۷۷ سال ۹۰ به ۱.۴۸ و اگر با رشد متوسط حرکت کنیم به ۱.۹۸ و با رشد بالا به ۲.۴۸می‌رسیم یعنی در بالاترین سطح نیز اتفاقی مانند گذشته تکرار پذیر نیست.

وی اظهار داشت: اگر روندجمعیت را در سه سناریو مقایسه کنیم می‌ینیم که از ۶۵ میلیون نفر سال ۸۰ در سناریویی با رشد پایین به ۳۱ میلیون، با رشد متوسط به ۶۲ میلیون و با رشد بالا به ۱۰۹ میلیون نفر خواهیم رسید. درصد جمعیت ۶۰ سال به بالا نیز اگر در سال ۸۰، ۶.۵ درصد بوده و در سال ۹۰ به ۷.۵ درصد رسیده با در نظر گرفتن نرخ پایین به ۴۷.۴ در سال ۱۴۸۰، با نرخ رشد متوسط به ۳۴.۷ و با نرخ رشد بالا به ۲۶ درصد افزایش می‌یابد پس در بهترین حالت جمعیت بالای ۶۰ سال به ۲۶ درصد جمعیت کشور افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون علمی و راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت، تصریح کرد: مراحل سالمندی جمعیت و مدت عبور از یک مرحله به مرحله بعد در ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است. این کشور مدت زمان عبور از مرحله یک به دو را ۲۵ سال و از مرحله دو به سه را ۱۵ ساله گذرانده است اما در ایران مرحله یک به دو را ۲۰ ساله و دو به سه را ۱۰ ساله طی می‌کند بنابراین ما ناچار به اعمال تغییراتی در جمعیت هستیم.

وی افزود: در یک مرحله بعد از پایان جنگ سیاست‌هایی اتخاذ شد که یکی از آن‌ها سیاست کنترل جمعیت بود و آن زمان شرایط جامعه این طور ایجاب می‌کرد که مرحله‌ای را برای تثبیت و تقلیل جمعیت داشته باشیم علی القاعده سیاست‌های نظام دائمی نیست و باید بعد از هر مرحله بازبینی شود. در یک دوره ۱۰ ساله سیاست‌ها مورد بحث قرار گرفت ولی بازنگری نشد. اما این حرف که بگوییم سیاست قبلی اشتباه بوده درست نیست زیرا باید اتخاذ می‌شد تا تناسب جمعیت که یکی از وظایف حکومت است بوجود آید. اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند کشور به ازمحلال خواهد رفت و باید سیاست‌ها را به سمت افزایش تغییر دهیم.

آقامحمدی گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت این بحث وجود دارد که چگونه می‌توان شرایط را برای تحقق افزایش جمعیت در ۱۴ بند ایجاد کرد. در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد سازوکار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی ما توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم نرخ ۸ درصد اکنون یک اجبار است و برهم زدن سیاسی بودن اقتصاد باید صورت گیرد چرا که اقتصاد با سیاست هیچ ارتباطی ندارد.

نرخ امید به زندگی در ایران به ۱۵ سال افزایش یافت

وی ادامه داد: نرخ امید به زندگی به ۱۵ سال افزایش یافته است و جمعیت نسبت به گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است که این خود بسیار مهم بوده و اقداماتمان را بر اساس این دو عامل انجام دهیم. همچنین امید به تحصیلات در ایران ۱۴.۷ درصد است که در پیشرفته ترین کشور ۱۵.۷ درصد بوده بنابراین در زمینه دانشگاهی ما گام‌های موثر و ارزشمندی برداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون علمی و راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینکه ایران از انقلاب اسلامی تاکنون نرخ رشدش بالا رفته و به عنوان دومین کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: رشد اقتصادی در ۴۰ سال گذشته، ۴.۸ درصد است و همچنین ما در شرایط جمعیتی خوبی قرار داریم. و باید به دنبال سروت ناملموس باشیم.

ثروت ۳۲ درصد ناشی از تولید در کشور

وی بیان کرد: ضعف ایران این است که ثروت ناملموس ندارد در واقع ثروت ناشی از تولید ما ۳۲ درصد است؛ اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید نفت از اقتصاد جدا شود. چرا که امروز در کشور ما اقتصاد وابسته به نفت است.

آقا محمدی تصریح کرد: اگر کسی به دنبال تعطیلی و کاهش ساعت کاری است باید بداند این تفکر، تفکر نفتی است چرا که کسی که دنبال کاهش ساعت کاری است و در نظام اداری به دنبال پولی است که برای آن زحمت نکشیده، تفکر نفتی دارد؛ اخیرا در خصوص اینکه کاهش ساعت کاری در ماه رمضان نداشتیم برخی معترض شدند که این خود نشان از تفکر نفتی است.

ضعف کشور در سرمایه اجتماعی و کیفیت نهادها/ تمام قوانین گذشته باید ملغی شود

وی افزود: ما در سرمایه اجتماعی و کیفیت نهادها ضعف بسیار داریم که اگر آن را رفع کنیم به سرمایه ناملموس می‌رسیم؛ سه مکانیزم از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده که یکی از آن‌ها این بوده که اجلاس سران قوا هر فصل تشکیل و سازوکار آن‌ها در دفتر مقام معظم رهبری بررسی و مورد نظارت قرار گیرد. همچنین ایجاد مرکز نظارت راهبردی از اموری است که قابل توجه است و باید در آن پایش و شاخص‌ها تعریف شود.

رئیس کمیسیون علمی و راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت گفت: حاکمیت قانونی ما ضعیف است در واقع کلیه قوانین در راستای اقتصاد مقاومتی باید احصا شود و باید تمام قوانین گذشته ملغی شده و اصلاح شود.

نظام قضایی در امور مالی و اقتصادی نظام چند قاضی شود

وی ادامه داد: نظام قضایی باید در امور مالی و اقتصادی نظام چند قاضی شود که البته این امر در دستور کار قرار دارد؛ آخرین نهادی که مورد حمله قرار می‌گیرد خانواده است بنابراین ما باید در راستای تحکیم بنیان خانواده گام‌های موثری برداریم و با توجه به اینکه خانواده زیربنای جامعه است به آن توجه بسیاری کنیم.

آقا محمدی بیان کرد: در غرب زن و مرد رقیب همدیگر بوده و نقش مادری به چشم نمی‌خورد و این جای تأسف دارد.

غربی‌ها بلایی که سر لایه ازن آوردند سر خانواده نیز آوردند

وی ادامه داد: در اسلام زن جایگاه مادری داشته و به عنوان محور جامعه است ولی در غرب به این شکل نسیت در حقیقت غربی‌ها بلایی که سر لایه ازن آوردند، سر خانواده نیز آوردند بنابراین ما باید به موضوع خانواده بیش از پیش توجه کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    ممنون