ورزش غرور یک ملت است و غرور ملی مولفه ای مهم در قدرت ملی. امروزه قدرت نرم که پیکره ای از هویت، آرمان، اعتماد و غرور جمعی یا به طور خلاصه «سرمایه اجتماعی» است، در صدر فهرستی قرار دارد که مولفه های امنیت ملی یک کشور را می سازند. و تنها هزینه برای حداکثری کردن سرمایه اجتماعی،همراهی با مردم، نیک اندیشی و درست کرداری است.

ورزش، و بویژه فوتبال اکسیری برای وحدت ملی است. تا آنجا که باخت در برابر آرژانتین برای مردم ما همان نشاطی را می آفریند که بردن استرالیا (در مجموع دو بازی) و صعود به جام جهانی 1998 بوجود آورد. تا آنجا که والیبال ما، ایران را به لیست قدرتهای جهانی اضافه می کند.

برزیل فوتبال را باخت اما غرور یک ملت شکست. خوب و بد، اینگونه است. تصاویر اول را که می بینیم انگار در برزیل زلزله یا سونامی آمده است. برخی تصاویر تفاوتی با بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما ندارند. تصاویر بعد هم خلاقیت های تصویر سازان فضای مجازی در واکنش و توجیه این شکست است.

اگر چه خانم دیلما روسف رئیس جمهور برزیل برای مدیریت بحران در پیام توئیتری قابل توجه خود نوشت "برزیل، برخیز، خاک هایت را بتکان و فراموشش کن!"، اما واقعیت این است که واقعه «شب تحقیر» را نه برزیل، نه آلمان و نه مردم دنیا فراموش نخواهند کرد. این ورزش است. و پدیده های اجتماعی همه شان بالقوه چنین تاثیری در ساخت اجتماعی دارند. نادیده شان نگیریم.

برزیل

 

 

برزیل 1

برزیل 3

برزیل 4

 

برزیل 5

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    50 11
    واقعا همینطوره با اینکه اصلا از تیم ملی برزیل خوشم نمیاد ولی هر موقع این عکسا رو می بینم گریم می گیره :
  • بی نام EU ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    63 4
    سالها بعد این بازی میشه یکی از کلاسیک ترین خاطرات جام جهانی.
  • کاوه ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    4 3
    اصولاً متکی بودن به یکی دو نفر خاص به همان اندازه خطرناک است که حضورشان مزیت باشه، چه اینکه به محض از دست دادن آنها همه چیز های دیگه هم از دست خواهد رفت..مث ازدست دادن نیمار که منجر به یک پایان وحشتناک برای همه تیم و غرور مردمان گریان یک کشور شد..
  • هاشمی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 6
    شما بهتر است به کار خودتان برسید، نه تحلیل فوتبال
  • محمد A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 6
    به نظر من تیم فوتبال بدون ستاره ایران بهتر میتونست با المان بازی کنه یا ی گل میخورد یا اینکه مساوی میکرد. حالا اگه تیم ارژانتین با ستاره مسی با برزیل بازی داشت به جای المان و برزیل اینگونه بازی میکرد ک دیگه برزیل محو میشد از روی کره زمین