کفاش: استیضاح وزیرآموزش و پرورش حق نمایندگان است اما الان برای نتیجه گیری زود است

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش معتقد است که برای اولین بار در همین مدت کم در وزارت فانی، اتفاقهای خوبی در حوزه پرورشی افتاده و نمایندگان مجلس در این زمینه می توانند فعالیت پرورشی مدارس در حوزه انتخابیه خود را بررسی کنند.

زهرا تالانی:این روزها موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش دوباره در میان نمایندگان مجلس مطرح شده است و نمایندگان استیضاح فانی را در 8 موضوع دستور کار خود قرار داده اند. یکی از بندهای این استیضاح، مباحث فرهنگی و پرورشی است که سال قبل هم خود وزیر در جلسه رای گیری تاکید فراوانی به آن داشت. در همین زمینه با حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:

یکی از بندهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط به حوزه پرورشی و فرهنگی است درحالیکه سال قبل آقای فانی یکی از برنامه های خود را به نمایندگان توسعه پرورشی اعلام کرده بود. ابت ا یک شرح عملکردی از فعالیتهای خود در این مدت می دهید؟

از ابتدای انقلاب ما شاهد یک ضعف در حوزه پرورشی بودیم و آنگونه که شایسته بود درهیچ دوره ای به آن پرداخته نشد. وقتی آقای فانی وزیر آموزش و پرورش شدند چون سالها در این حوزه حضور داشتند و تمام ارکان آن را می شناختند توجه ویژه ای به حوزه پرورشی و فرهنگی کردند و حتی 20 محور را برای سیاستگذاریهای این حوزه اعلام کردند.

به هرحال پرورش در کنار آموزش باید باشد و رکن مهمی محسوب می شود.ما هم به حول قوه الهی تلاشمان را در ورود به این معاونت در دو حوزه متمرکز کردیم. ابتدا برنامه هایی که در گذشته وجود داشتند و خوب اجرا می شدند را ادامه دادیم و متوقف نشد و در این مدت نشان دادیم که هیچ مخالفتی با برنامه های پرورشی در دورانهای گذشته نداریم.

علاوه بر آن اقداماتی هم در همین مدت کوتاه انجام دادیم. چون هم وزیر آموزش و پرورش دیر کار خود را شروع کردند و هم اینکه من دیر در این معاونت آمدم. سال 92 برای مدتی که بنده در این سمت بودم برای دریافت 1.5 میلیارد تومان بودجه و ابلاغ آن به استانها تا پایان سال تلاش کردم که میسر شد.

خوشبختانه امسال تا این لحظه 40 میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص داده شده و تا کنون هم در دو قسمت 2 میلیارد و 5 میلیارد تومان از این بودجه به استانها اختصاص داده شده است؛ یعنی 4 برابر کل سال 92 ما تاکنون به استانها برای برنامه های تابستانی اختصاص دادیم . چون 26 نهاد و سازمان مسئول اوقات فراغت دانش آوزان هستند .

این معاونت تاکنون ریالی بابت این موضوع اعتبار از دولت و مجلس نگرفته اما براساس تعهد وزیر 20 هزار پایگاه تابستانی در اردوگاهها ، کانونهای پرورش فکری و مدارس متنخب تا کنون در کشور فعال هستند. فعالیت بعدی ما احیای دارالقران است که 600 مرکز از بین رفته وجود داشت اما امسال آنها را از نظر نیروی انسانی ، بودجه و برنامه احیا می کنیم تا دانش آموزان برای آموزش تخصصی حضور پیدا کنند.


همچنین برنامه حفظ قرآن که از قبل در آموزش و پرورش بود را الان با سرعت جلو می بریم و برنامه حافظان را ادامه می دهیم . علاوه بر آن حفظ موضوعی قرآن را هم در دستور کار داریم که کارشناسانی از حوزه و دانشگاه حضور دارند تا کتابهایی را تدوین کنیم و از مهرماه دانش آموزان در هرپایه براساس مسابقه حفظ کنند. نس با اهل بیت یعنی طرح مصباح الهدی را در دست اجرا داریم که کارشناسانی از حوزه دعوت کردیم و کتابی برای هر پایه مدرسه تدوین می کنیم تا دانش آموزان با زندگی ائمه و سبک زندگی آنها آشنا شوند.

در گذشته سفر زیارتی عمره دانش آموزی را داشتیم که سال قبل، 2600 دانش آموز اعزام شدند اما امسال با نماینده سازمان حج صحبت کردیم و درخواست دادیم که در شورای عالی حج و زیارت، سهمیه دانش آموزان افزایش پیدا کند.

اما یک کار جدید ما راه اندازی کاروانهای عتبات عالیات است. نمایندگان مجلس به من بگویند فعالیتی جذاب تر از این داریم که دانش آموزان در نوجوانی به زیارت عتبات و امام حسین (ع) برودند؟ یک کارگروه تشکیل شده و ازمهرماه این طرح اجرا می شود.
شورای عالی تشکلهای دانش آموزی در سالهای گذشته اصلا تشکیل نشد. معتقدیم که انجمن و بسیج و هلال احمر باید حضوز پررنگی در فعالیتهای دانش آموزی داشته باشند برای همین دوباره این جلسات برگزار می شود.

سند توسعه نماز از زمانی که آقای فانی در دهه 70 معاون متوسطه بود مطرح و تصویب شد که من مجری آن بودم. آموزش و پرورش اکنون تنها دستگاهی است که این سند را دارد. اولین جلسه را با حضور آقای قرائتی و وزیر تشکیل دادیم و تاکید آقای فانی این است که همه در این نماز جماعت شرکت کنند. قرار است معاونتها تا شهریور برنامه های خود را در زمینه توسعه نماز گزارش بدهند.

اولین بار تا خرداد هزینه رفت و آمد امامان جمعه را که حدود 10 میلیارد تومان بود را پرداخت کردیم. در مشهد هم برای امامان جمعه یک کلاس آموزشی برای ارتباط با با دانش آموزان برگزار کردیم. همچنین برای اولین بار شبکه اجتماعی در دنیای مجازی را برای دانش آموزان راه اندازی کردیم تا از مهرماه دانش آموزان ممتاز را در شبکه اجتماعی به هم پیوند بدهیم.

12 اردیبهشت سالگرد شهادت استاد مطهری هم با وزیر به دیدار خانواده ایشان رفتیم و آنجا دکتر فانی اعلام کردند که بنا داریم آثار شهید مطهری را برای دانش آموزان بازنویسی کنیم که بیت ایشان استقبال کردند. یک میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شد که از مهر ماه به مرور منتشر می شوند .

توافقنامه ای با دو معاونت سینمایی و فرهنگی وزارت ارشاد امضا کردیم تا 500 سالن مناسب را شناسایی کنیم که تجهیز شوند و برای دانش آموزان فیلم نمایش دهند. برای کتابخانه کلاسی مقطع ابتدایی هم دکتر فانی یک میلیارد تومان اختصاص دادند تا در کلاس قفسه کتاب باشد.

محور دیگر آموزش مربیان و مشاوران است که مدت طولانی است این آموزشها مغفول ماندند. در این دوره آموزشهای ضمن خدمت در زمینه آشنایی با فضای مجازی، عرفانهای نوظهور را طراحی کردیم و اجرا می کنیم. برای اولین بار بعد از انقلاب وزیر آموزش و پرورش 20 محور را در حوزه پرورشی و فرهنگی ابلاغ کرده که باید مبنای برنامه ها و سیاست گذاریهای ما باشد. ما براساس هر کدام از این بندها برنامه داریم تا حوزه پرورشی را از عزلت درآوریم.

این 20 محور کدامند؟

تقویت،گسترش و تعمیق انس با قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم و توسعه ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و اداره های آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمارهای جماعت، ترویج فضای اعتدال،تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش ،آشنا کردن جوانان با افکار،آرا و دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) و مقام عظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران،

تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگها و مظاهر تمدن و تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش برای آشنا ساختن آنان با جنبه های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام، ملتها و تمدنها،تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی، ایران شناسی و هدایت تلاشهای آنها در حوزه فرهنگ و تمدن

اسلامی ایرانی، تاکید بر رسالت تربیتی- علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه های آموزشی و درسی و تقدم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیتها،به کارگیری شیوه های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقادی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری،رصد مستمر جریانهای فرهنگی نو پدید در سطوح جهانی، ملی،استانی، منطقه ای و مهندسی منطبق با یافته های پژوهشی و شناسایی ظرفیتها و استعدادهای موجود،تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه،تحقیق و پژوهش، معرفی هنر اصیل و سازنده به دانش آموزان،

اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزان،فراهم کردن اماکن حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا کردن آنها با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باورداشتن به تواناییها و شایستگیهای نسل جوان و نوجوان، اهتمام به ارتقا معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان،تلاش برای ارتقای معنوی خانواده ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقرای ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب برای آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی،

توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی،سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی،وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن و پاسداشت استقلال،آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی، تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارتهای تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی، تقویت، حمایت و پشتیبانی از تشکلهای دانش اموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت مستقیم اشخاص و تشکلها،

برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوفات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیتهای فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه ای، بهینه سازی فضا، زیرساختهای کالبدی و تجهیزات فضاهای پروشی با تکید بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزشهای مرتبط با فناوریهای نوین و استفاده حداکثری از شیوه های غیرمستقیم آموزشی تربیتی به جای شیوه های مستقیم، استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای تربیت تشکیلاتی دانش آموزان و استقرار نظام جامع رصد، نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی.

در این دوره تکلیف مدارس قرآنی چه می شود؟

در گذشته مدارس قرآنی شروع به کار کردند، الان ما از نظر کمی دیگر به این مدارس اضافه نمی کنیم اما بررسی می کنیم تا به مدارس فعال در این زمینه کمک کنیم اما فعالیت مدارسی که فقط تابلو داشتند را متوقف می کنیم.

همانطور که اعلام کردید برنامه های گذشته را ادامه می دهید.بنابراین اردوی راهیان نور هم برگزار می شود؟

بله. اردوی راهیان نور سال تحصیلی 92 تنها سالی بود که بدون هیچ حادثه ای اجرا شد و در آینده هم برای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت انجام می دهیم.

اما الان یکی از مواردی که نمایندگان اعلام می کنند عدم تدوین سند سند نظام جامع هدایت تحصیلی است که تا کنون انجام نشده است؟

در سند تحول نظام آموزش و پرورش تاکید شده بود که زیرنویس یا به تعبیری سند توسعه نظام جامع نظام مشاوره و هدایت تحصیلی تدوین شود. خوشبختانه امسال ما با دانشگاه علامه توافق کردیم که سند مشاوره و هدایت تحصیلی در دوره راهنمایی تدوین شود و این سند به زودی آماده می شود.

شما گزارش عملکردی هم در زمینه فعالیتهایی که انجام دادید به نمایندگان مجلس ارائه کردید تا آنها هم مطلع شوند؟

مطمئن هستم که برخی نمایندگان که موضوع ضعف حوزه پرورشی را مطرح کردند دغدغه این موضوع را دارند اما ما تا کنون توفیق پیدا نکردیم که به آنها یک اطلاع رسانی جامع داشته باشیم. البته من در کمیسیون آموزش و تحقیقات که کمیسیون تخصصی آموزش و پرورش است برنامه های حوزه پرورشی و فرهنگی را تشریح کردم . نمایندگان کمیسیون هم اعلام آمادگی برای کمک و همکاری کردند. از طرفی دکتر فانی توصیه کردند که این دولت دولت راستگویان است و کاری که انجام دادید را بیان کنید اما ما هنوز یکسال هم نشده که بتوانیم یک گزارش عملکرد داشته باشیم.

بنابراین شما تصور می کنید که فعلا برای قضاوت زود است؟

طراحی برنامه منجر به سال مالی است اما سال 92 ما ریالی نداشتیم اما برای سال 93 برنامه ها را طراحی کردیم و اعتبار گرفتیم. البته ما تاکنون در کمیسیون آموزش این برنامه ها را عنوان کردیم که نمایندگان این کمیسیون بهترین یاورما هستند که پیگیری می کنند. مثلا بنده اعلام کردم که کانونهای پرورش فکری و اردوگاههای دانش آموزی برای تعمیر و تجهیز اعتبار ندارند، دو نماینده موضوع را پیگیری کردند و 10 میلیارد تومان اعتبار دادند. در کل سوال و استیضاح حق نمایندگان است اما من خواهش می کنم که در زمینه پرورشی به استان و حوزه انتخابیه خودشان مراجعه کنند و وضعیت پرورشی را بررسی کنند که آیا نسبت به گذشته تفاوتی کرده یا خیر.من اعتقاد دارم که یک حرکتی در حوزه پرورشی در کشور شروع شده که ادامه آن نتیجه خوبی دارد. من از 32 استان به 26 استان سفر کردم و برنامه ها را بررسی کردم و بسیار خوشبین هستم. پرورشی در مدارس در این مدت کم جهش خوبی داشته است.

در دوره قبل با تغییر نظام آموزشی، مشاوره از مدارس حذف یا کمرنگ شد و مربیان آن به کلاس درش رفتند تا کمبود معلم را جبران کنند. الان مراکز مشاوره مدارس در چه وضعیتی هستند؟

همانطور که اشاره کردید با اجرای نظام 6-3-3 یک پایه به دوران ابتدایی اضافه شد و چون معلم کم بود از هر قسمتی نیرو جذب کردند بدون اینکه آنها آموزش تخصصی ببینند، برای همین مشاوره ما از گروه 1 به 2 رفت. در دوره آقای فانی با ساماندهی نیروی انسانی ، مشاوره دوباره به گروه یک بازگشت یعنی به جایگاه اصلی خود . الان نیروی مشاوره را در دوره متوسطه دوم تکمیل می شود و بعد به دوره متوسطه اول و ابتدایی می پردازیم. ما برای اولین بار در دو هفته گذشته بودجه دادیم تا در ایام کنکور پایه های هدایت تحصیلی رایگان فعال شوند و به دانش آموزان مشاوره تحصیلی داده شود.

آیا مشاوران جدید را هم جذب می کنید؟

اکنون 11 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان طراحی شده که یک رشته آن مشاوره است و در سهیمه پذیرش، تعداد مشاوران افزایش یافت.دوره های آموزشی تخصصی را با حضور مدیر متخصص در این حوزه برگزار می کنیم. همچنین دوره های تخصصی بازآموزی را برای مربیان با کمک دانشگاه علامه طباطبایی در طول سال تحصیلی داریم.

وضعیت جذب نیروی پرورشی چه می شود؟

الان مربیان پرورشی حدود 50 هزار نفر هستند اما مطلوب ما این است که هر مدرسه یک نفر مربی پرورشی داشته باشد. اگر تعداد مدارس را 110 هزار مدارسه بدانیم وحداقل یک مربی نیاز داشته باشند مربی کم داریم . اما استخدام در آموزش وپرورش محدود است و نمی توان تنها در حوزه پرورشی استخدام کرد. برای همین من تقاضا دارم نمایندگان مجلس برای جبران کمبود نیروی انسانی داریم یک حرکتی انجام دهند و اجازه استخدام نیروی انسانی پرورشی قابل را به ما بدهند. البته الان از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام داریم که تعداد پذیرش امسال را افزایش دادند.

در یک جمع بندی شما تصور می کنید که الان برای نتیجه گیری از فعالیتهای آموزش و پرورش زود است؟

الان زود است چون فرایند تعلیم و تربیت طولانی است.اگر قرار باشد تغییری در کتب درسی باشد دوسال بعد اجرا می شود چون کتابهای سال تحصیلی 93 منتشر شدند. پس حداقل 2 سال برای تصمیم گیری و بررسی در این حوزه زمان نیاز است.

به نظرمن نمایندگان باید از ما دعوت کنند تا توضیح بدهیم و مشکلات را اعلام کنیم . دکتر فانی 46 سال سابقه معلمی دارند و از پایین ترین سطح در این حوزه فعالیت کردند لذا شناخت کامل نسبت به این حوزه دارند. البته نواقصی وجود دارد اما با راهکار و نقد بایدحل شود . به هرحال سوال و استیضاح فرصتی است تا وزیر گزارش عملکرد بدهد و ما در آستانه برنامه ریزی برای سال تحصیلی 93 هستیم.به نظر می رسد جلسات هم اندیشی و تحلیل تاثیر بیشتری دارد.


46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خضیراوی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    21 0
    بیا این همون کسی بود که نماینده ها رای موافق بهش دادندو الان می خواهند استیضاح کنند ولی آقای نجفی مغز آموزشی کشور رد کردند بخاطر اینکه با بعضی ها همفکری نمی کنه
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 0
    هر چه زودتر بهتر
  • مریم A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 0
    سلام مدیر جون..این بخشنامه مربیان اخر نامردیه و بی عدالتیه...من 9 سال تا سال 92 سابقه دارم از سال 81تاامسال سرکار میرم اما سال65 و 86 بعلت بیماری نباید میرفتم سرکار...ار 87 دوباره رفتم .حالا بخشنامه میگه تا سال 90 باید سابقه مستمر باشه..اما من دوسال وقفه داره وقبولم نکردنند یعنی 9سال از زندگیمو باختمممممممممممممممممم من از این کسی که اینو نوشت و هیج تبصره براش نداشته ناراضیم و ازش نمیگدرم..خداهم نکدره