ایرنا نوشت:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای انتخابات افغانستان را از حیث مشارکت مردم افغانستان یک حماسه دانست که طی آن مردم این کشور بلوغ سیاسی و عزم قاطع خود را برای تعیین سرنوشت خویش از طریق صندوق‌های رای نشان دادند.

به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در این بیانیه آمده است: نیروهای افغانستان غیرت ملی و قابلیت خود را برای تامین امنیت انتخابات بدون مداخله نیروی خارجی به خوبی به نمایش گذاردند.

در این بیانیه تاکید شده است: انتظار مردم، جامعه جهانی و خصوصاً همسایگان افغانستان از جمله ایران این است که این انتخابات با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بر مبنای آرای پاک ملت افغانستان، موجبات روی کار آمدن دولتی مشروع و مقتدر که مستظهر به حمایت همه اقوام و اقشار جامعه افغانستان باشد را فراهم آورد.

برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، امنیت، ثبات و حفظ انسجام و وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور از اهمیت حیاتی بـرخوردار است و هر اقدامی که مغایـر این اهداف ملی افغانستان باشد یـا زمینه بـروز بی ثباتی را فراهم آورد قابل قبول نیست.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد تحولات افغانستان معتقد است مراحل انتخابات بایستی با در نظر گرفتن مطالبات به حق نامزدها مبنی بر رسیدگی کامل، دقیق، شفاف و عادلانه به تخلفات انتخاباتی تکمیل شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: معتقدیم اجرای عدالت و صیانت از آراء مردم برای مشروعیت هر چه بیشتر دولت آتی و تکمیل قانونمند روند انتخابات اهمیت حیاتی دارد و نباید رعایت برخی زمان بندی‌های انتخاباتی مانع تحقق آن شود. اگر در این زمینه مطابق خواست خیراندیشان افغانستان و خواست اعلام شده جامعه جهانی انعطاف لازم نشان داده می‌شد، تنش جاری در افغانستان قابل پیشگیری بود.

جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است اعتقاد دارد مسائل افغانستان بایستی توسط خود آن‌ها و کسانی حل گردد که با مشارکت مسئولانه خود انتخابات شورانگیز ریاست جمهوری را برغم تهدیدات افراط گرایان رقم زدند و مداخلات خارجی ، تنها بر پیچیدگی اوضاع افزوده و کمک‌کننده نخواهد بود.

وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران با احترام به آراء مردم افغانستان از برنده نهایی انتخابات که پس از تکمیل فرآیند بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات اعلام خواهد شد، حمایت کرده و معتقد است موفقیت آتی افغانستان در گروه تشکیل دولتی فراگیر و برآمده از آراء پاک ملت افغانستان است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =