۰ نفر
۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱

فارس نوشت:

استاندار کرکوک اعلام کرد که‌ در آخرین سفر خود به‌ همراه‌ هیئت دولت کردستان به ترکیه، مقامات این کشور پیشنهاد کرده‌اند که‌ کرکوک به اقلیم جداگانه‌ و مستقلی در عراق تبدیل شود.

به گزارش «کردپرس»، «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک در مصاحبه‌ای با روزنامه کردستانی نوی وابسته به اتحادیه میهنی کردستان، تصریح کرد که در آخرین سفر هیئت منطقه کردستان به ترکیه، مقامات این کشور درباره تبدیل کرکوک به اقلیمی جداگانه‌ و مستقل صحبت کرده‌اند.

وی درباره موضع هیئت منطقه کردستان در مقابل پیشنهاد ترکیه گفت: این هیئت در پاسخ، بر لزوم برگزاری همه‌پرسی برای کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه‌ میان اربیل و بغداد و پیوستن این مناطق به‌ منطقه کردستان تأکید کردند.

پیشتر وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود که با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر کردستان و نجم الدین کریم استاندار کرکوک دیدار کرده و با اطلاع کشورهای مطرح منطقه و دولت مرکزی عراق برنامه‌ای ویژه برای کرکوک در دست دارد.

نجم الدین کریم درباره برگزاری همه‌پرسی در کرکوک اشاره کرد: نمی شود همه‌پرسی‌ای برگزار کرد که فقط کُردها در آن مشارکت داشته باشند چرا که در این صورت از مشروعیت داخلی و بین المللی برخوردار نخواهد بود، بلکه لازم است که همه اقوام و طیف های کرکوک با توافقنامه ای از پیش تعیین شده این همه‌پرسی را برگزار کنند.

هر چند رئیس منطقه کردستان عراق پیشتر اعلام کرده بود که ماده 140 قانون اساسی دیگر اجراء شده و لزومی ندارد که بار دیگر در مورد این ماده بحث شود، نجم الدین کریم اعلام کرد: اگر کُردها عاقلانه با این قضیه برخورد کنند می توان ماده 140 قانون اساسی را به اجراء درآورد و مناطق موردمناقشه مجدداً به خاک کردستان عراق الحاق شود.

وی که عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی است، افزود: «کُردها باید با یکدیگر متحد باشند اما نباید هیچ حزبی مسئله استقلال کُردستان را مصادره به مطلوب کند.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 8
    حتما منظورشون از مستقل اینه که زیر نظر اونها باشه . این ترکیه عجب .... هست