ایسنا نوشت:

مسعود بارزانی در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق تاکید کرد: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گروی تامین منافع اقشار مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت بخشیدن به نهادهای دولتی است.

به گزارش سایت الوطن العربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق گفت: ما در حال حاضر که مرحله حساسی از مراحل ساخت عراق جدید را پشت سر می‌گذاریم تاکید می‌کنیم که عراق پایدار و متحد در گروی تامین منافع همه اقشار آن و برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم است.

وی افزود: در صورتی که پایه‌های لازم برای تشکیل دولت دموکرات مدنی و برپایی نهادهای آن براساس قانون اساسی و حفظ استقلال آن تشکیل نشود تحقق این امر ممکن نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: چنین مشروعیتی ایجاب می‌کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می‌کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از این طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش‌های مذهبی تحقق می‌یابد.

وی همچنین تاکید کرد که پافشاری نوری مالکی، نخست وزیر عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، برای دنبال کردن روش وی در اداره امور کشور و اصرارهایش برای کاندیداتوری جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری اقدامی بسیار غیر سازنده است.

مسعود بارزانی عنوان داشت: تبلیغات ظالمانه علیه مردم کردستان و رهبران آن در حال افزایش است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا کردها مسئول فروپاشی تاسف‌بار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق خوانده شوند. فروپاشی نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق باعث شد تا گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مشکوک وارد شهرها و مناطق ارزشمند عراق شوند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی پس از دیدارش با هیاتی از حزب دموکرات کردستان گفت: کردها به اراده اقشار مختلف مردم کرکوک احترام می‌گذارند و با اراده خود کاری خواهند کرد که این استان نمونه‌ای از همزیستی در منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه بحران‌ها و اجرای سیاست‌های اشتباه عرصه‌ای را برای افراد میانه‌رو از اهل تشیع و تسنن باقی نمی‌گذارد گفت: بحران‌های عراق با گذر روزها عمیق‌تر می‌شود و ما ظرف ده سال اخیر تمام راه‌ها را امتحان کردیم تا بتوانیم با عراق بمانیم اما موفق نشدیم و علت آن صاحبان قدرت در بغداد و فرهنگ تسلط و سلطه جویی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان داشت: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    كم كم داره به غلط كردن مي افته
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      29 11
      باید همه سلایق در حکومت شرکت داشته باشند تا حقوق همه حفظ بشه اکثریت بودندر یک جامعه دلیل بر تحمیل همه چیز بر اقلیت نیست
    • چراغ A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      39 14
      هروقت درست نظر دادن رو ياد گرفتى وتونستى با جملات مودبانه مقصود خودتو تفهيم كنى ،بيا نظر بده عمو جون ، با اين ادبيات سخيف فحاشى كه به شدت هم مد شده چيزى درست نمى شه،فقط سطح سواد نويسنده ها محك مى خوره.
    • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      40 10
      خوب و با دقت بخون تا بفهمی چی گفته بعد بیا نظر بده میگه ده ساله تمام سعیمونو کردیم در عراق بمونیم ولی مالکی با دیکتاتوری مانع از این کار شد و ما هم چاره ای نداریم جز رجوع به اراده مردم و همه پرسی و مسبب همه اینا مالکی هست که زمینه امدن داعشو فراهم کرد با کنار زدن اهل تسنن و کردها
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      18 1
      به این کلید واژه ها دقت کن دوست من: انفال، نسل کشی، تعریب، کوچ اجباری، کرکوک، بمباران شیمیایی، حلبچه، بند کرکوک، قانون اساسی عراق، عرب، کرد
    • محمد EU ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      9 0
      عاقلان دانند
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      11 1
      می سوزی؟
    • عباس IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      11 1
      نمی دانم ما با این فرهنگ وتاریخ بزرگ چرا هر وقت نظر مخالف خودومون را میشنویم یا می بینیم باید توهین کنیم .واقعا نمیدانم چرا ما ایرانیها اینطوری شدیم ...؟
    • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
      16 3
      احیانا شما یک آذری خود ترک پندار نیستی؟
  • علیرضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    38 16
    آفرین جناب مسعود خان
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    28 40
    آقاي بارزاني ، اشغال كركو ك و گفتن اينكه جنگ مذهبي به ما ربطي ندارد نشانه وطن پرستي نيست . بدانيد كه در صورت استقلال ، تبديل به دشمن اول ايران خواهيد شد
    • مقصودی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      17 3
      کردهای عراق مانند کردهای ایران در سال 58 نیستند که اکنون در هرگونه مشارکت در ساختار نظام محروم شده اند آنها از این تجربه درس گرفته اند. در ضمن عامل اصلی تجزیه عراق کردها نیستند بلکه مالکی , دولت عراق و اختلاف بین اعراب شیعه و سنی و همراه با آن همسایه های این کشورند. شما هم سنگ عرب ها را به سینه نزنید در حالی که آنها دشمن شماره یک خود را ایران و ایرانی می دانند. و فریاد برآورده اند که « ایران عدو العرب »
    • کومار A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      19 3
      نمیدونم بعضیا چرا اینقد بهشون زور داره کردها به حقشون برسن هی توهم میزنن و میخان دشمن تراشی کنن
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      14 1
      کرکوک از اشغال آزاد شده نه اشغال
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 4
    گام مثبتی است هم اندیشی و هم فکری برای حل مشکلات و اصلاح روش های گذشته خیلی خوب است بهتر آن است که طرف مقابل و مخاطب این سخنان هم پیام این متن را دریابد و در جهت اصلاح شرایط اقدام کند حال آن افراد مالکی یا سران قبایل و عشایر یا صاحب منصبان و ذی نفوذها باشند ای کاش این ندا برای همیاری از هر طرف شنیده شود تا مملکت عراق سربلند بماند و زیر چکمه های تجاوز تقسیم نشود که در غیر این صورت همه صدمه می بینند حتی مملکت خودمختار کردستان
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    5 0
    نمی دانم مردم ما این بد دهنی و این نوع ادبیات را از کجا آموخته اند؟ نه در دین مبین اسلام و نه در فرهنگ اصیل ایرانی این نوع ادبیات را سراغ نداشتیم. متاسفیم.
  • مهدی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    7 44
    مثل اینکه بارزانی برای تجزیه عراق و تبدیل کردستان عراق به پایگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی خیلی عجله داره واز سرنوشت نوکرهای قبلی غرب رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی، قذافی، مبارک و بن علی که بعد از تموم شدن تاریخ مصرفشون مثل دستمال کثیف دور انداخته شدن عبرت نگرفته. کاش مردم کردستان عراق یادشون باشه صدام که مورد حمایت غرب بود با حمایت و سکوت همین غربیها در دو مرحله چه بلایی به سر کردها آورد. اول تو بمباران حلبچه و آزار کردهای عراق در زمان جنگ با ایران و دوم زمان جنگ کویت که بعد از قیام کردها و شیعیان، غربیها جنگ علیه صدام متوقف کردن و به صدام اجازه و فرصت دادن که به قتل عام کردها و شیعیان بپردازه.
  • بی نام TR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    6 32
    مردک مزدور اسرائیل
  • خضری A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    6 38
    تو ایرا ن هم یه همچین زمزمه هایی هست اگر بیایید مهابادوشهرای کرد نشین ارومیه متوجه میشید
  • ronak IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    8 0
    ادب داشته باش
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    4 16
    کسی دقت کرده اگر عراق تجزیه بشه بیشترین ضرر رو ایران خواهد دید؟ دیگه عراقی وجود نداره که بخواد 1000 میلیارد غرامت ایران رو بده.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    2 12
    زمانی گه بعثی ها و حکومت اعراب سنی مردم کرد رو بمباران شیمیایی میکرد فقط ایران و شیعیان از کردها دفاع کردن ولی الان کردها دارن جواب اون حمایتها رو اینطوری میدن. حتی بار حکومت نژادپرست ترکیه که وجود "کرد" رو انکار میکردن ریختن روی هم.
  • بی نام NL ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    19 3
    اقای بارزانی چندبن ساله برای وطنش میجنگه صدام رو که به زانو در اورد. استقلالم میگیره
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    1 8
    مراجعه به آرا خوبه به شرطی که بر آمده از خواست همه مردم عراق باشه ونتیجه آن هم ازپیش معلومه ونیاز به اجرای آن نیست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 1
    یه کم عجله کردی کاک مسعود البته حق با شما است