چه کسی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای است/ تنها گزینه اوباما در قبال ایران چیست؟

12 روز تا پایان توافقنامه ژنو بیشتر باقی نمانده و هنوز گفت و گوهای فشرده و سنگین برای نگارش متن توافق هسته ای ادامه دارد.

سيد صادق روحاني:  اگر اخبار مربوط به مذاکرات وين را پيگيري کرده باشيد متوجه شده ايد که هرچه قدر توافقنامه اوليه ژنو سريع و ناگهاني بود، نگارش متن نهايي در وين کند و لاکپشتي انجام مي گيرد. البته اين چيزي بود که مي شد آن را پيش بيني کرد. از سوي ايراني ها جايي براي کوتاه آمدن وجود ندارد.در داخل خط قرمزها مشخص شده است و کسي اجازه ندارد از آن ها چشم پوشي کند.

اما غربي ها بيش از آنکه به دنبال اعتماد سازي باشند، به دنبال تعطيلي بخش هايي از صنعت هسته اي ايران هستند. بخش هايي از سخنان  شب گذشته رهبر انقلاب در ديدار با مسئولان و کارگزاران گوشه هايي از محتواي مذاکرات را مشخص کرد و نشان داد که غربي ها به کدام بخش مذاکرات ايراد گرفته اند. اينکه تعداد سانتريفيوژها نبايد بيش از 10 هزارتا باشد و اينکه فردو بايد تعطيل بشود. يعني آن چيزي که بيش از همه براي اسرائيلي ها مهم است.

باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا در يادداشتي که براي روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشته است به نوعي به اين مسئله اشاره کرده و نوشته است: ما به وضوح اعلام کردیم که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید تضمین قابل اثبات و مستحکمی دهد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و ما از نزدیک در طول این فرایند با اسرائیل رایزنی کرده‌ایم.

بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته اعلام کرد که واقعیت به طرز گیچ‌کننده‌ای در حال تغییر است و موساد باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. نتانیاهو این ماموریت موساد را مهمترین وظیفه این سازمان در روزهای فعلی اعلام کرد.

نتانياهو پيش از آغاز مذاکرات اخير نيز گفته بود که نمي خواهد اين مذاکرات به نتيجه برسد. نتانياهو در يک نشست خبري پيش از مذاکرات وين گفت: آنچه اسرائیل از قدرت‌های غربی مذاکره‌کننده با ایران می‌خواهد یک توافق خوب و یا عدم دستیابی به توافق است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارات مداخله‌جویانه خود از کشورهای مذاکره‌کننده با ایران خواست که در صورت دستیابی به توافق با ایران، با این کشور همانگونه که با سوریه برای خلع سلاح شیمیایی‌اش طبق یک توافق بین‌المللی عمل کردند رفتار کنند.وی همچنین ادامه فشارها علیه ایران از طریق تحریم‌ها علیه این کشور را تا زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکرده است خواستار شد.

همچنين خبرگزاري رويترز پيش از دور اخير مذاکرات وين گزارش داده بود که  یک هیات اسرائیلی به سرپرستی یووال اشتاینتز، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی به همراه کارشناسان هسته‌ای و اطلاعاتی روز یکشنبه به منظور گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود به واشنگتن سفر کردند تا در خصوص مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران دیدار کنند. یک مقام رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رویترز گفت که این هیات دیدگاه‌های اسرائیل را در مورد یک توافق احتمالی با ایران هم‌زمان که به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه نزدیک می‌شویم به مقامات آمریکایی اعلام خواهند کرد.

با اين وجود به نظر مي رسد رسيدن به يک توافق جامع دست کم براي اوباما تنها گزينه باقي مانده باشد. اوباما در چندسال اخير به سياست افزايش فشار و تحريم به ايران روي آورده بود و توافق اوليه ژنو را نشانه موفقيت اين سياست مطرح مي کرد. از سوي ديگر به نظر مي رسد آمريکا توان حمله نظامي به ايران را نيز نداشته باشد.  بنابر اين تنها گزينه باقي مانده براي اوباما رسيدن به توافق جامع است. گزينه اي که اسرائيلي ها اصرار دارند به نتيجه نرسد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    22 33
    مرگ بر اسرائیل
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 9
    اگه گفتين چه كسي؟
  • بی نام GB ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    4 3
    گزينه هاي داخلي رو فراموش نكنيم
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    1 3
    خوب معلومه فقط می خوان تعطیل کنند همین