ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی گسترده‌ای را تحت عنوان "صخره پایدار" علیه نوار غزه آغاز کرد و جنگنده‌های این رژیم بیش از 60 حمله به چندین منطقه در مرکز و شمال غزه صورت دادند. خبرنگار بی بی سی می گوید این اتفاق اسرائیل را در چه موقعیتی قرار می دهد؟

زهره نوروزپور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین قتل های انتقام جویانه در مناطق اشغالی، اسراییل و فسلطینی ها را یکبار دیگر به درگیری کشانده. هفته پیش بود که جنازه سه نوجوان اسراییلی پیدا شد و بعد از آن جنازه یک نوجوان فلسطینی که خبر رسید زنده در آتش سوزانده شده بود. پلیس اسراییل می گوید، شش مظنون یهودی قتل نوجوان فلسطینی را بازداشت کرده. اما این اعتراضات ِ فلسطینی ها را فروننشانده، به خصوص که پسر عموی نوجوان مقتول که از قضا آمریکایی- فلسطینی است در ماجرای اعتراضات به شدت از پلیس کتک خورده. حال پس از پشت سر گذاشتن این اتفاقات حملات ارتش اسرائیل به غزه شدت گرفته است. 
رژیم صهیونیستی نام عملیات خود را صخره سخت گذاشته و اعلام کرده که این عملیات شامل حملات زمینی نیز می‌شود.
شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به نوار غزه 9 فلسطینی را به شهادت رساند و 22 نفر را هم روانه بیمارستان ها و درمانگاه ها کرد . این شدیدترین حمله ارتش اسرائیل در چند روز اخیر به نوار غزه بوده است. بیش از 60 حمله در مناطق شمال و مرکز غزه انجام گرفته است.
اخبار امروز رسانه ها حاکی از آن است که نتانیاهو در برابر افراط گرایان صهیونیستی عقب نشینی کرده و دستور حمله هوایی و زمینی را به ارتش صادر کرده است اینجا پیش از این نخست وزیر اسرائیل از هرگونه حرکت افراطی و جنگ و خونریزی به کابینه خود هشدار داده بود و خواهان راه حل مسالمت آمیز بود وی حتی روز گذشته با پدر مقتول فلسطین ابراز همدردی کرد.
به نظر میرسد تغیر عقیده نتانیاهو مرتبط با تصمیم لیبرمن مبنی بر پایان ماه عسل حزب لیکود و حزب ملی گرای افراطی باشد.(اینجا)
در این باره خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های منطقه نوشت: «نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور افزایش حملات نظامی به غزه را صادر کرد.نتانیاهو مدعی شد که حماس افزایش حملات را انتخاب کرده است و در مقابل این انتخاب بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.»
در همین خبرگزاری به گزارشی از الاهرام از قول وزیر جنگ اسرائیل نوشته است که :« جنگ علیه حماس در چند روز آینده به پایان نخواهد رسید بنابراین مردم باید صبر پیشه کنند.وی در پایان جلسه مشورتی با فرمانده جبهه داخلی و مدیر کل وزارت جنگ گفت: در تمام مجتعات مسکونی که در فاصله 40 کیلومتری یا کمتر از مرزهای نوار غزه قرار دارند، حالت فوق العاده اعلام خواهد کرد.»

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امروز در واکنش به تنش میان حماس و صهیونیست ها در مقاله ای برای روزنامه صهیونیستی هاآراتص عنوان کرد : «ما در لحظات خطرناکی در این منطقه مواجهیم»  اوباما در ادامه بررسی خود گفت: «طرح صلح خاورمیانه نابود شده است.» اینجا

خبرنگار بی بی سی فارسی می گوید: «این اتفاق اسراییل را در چه موقعیتی قرار می دهد؟ در تصویر بزرگتر،جنایات این چنینی چه تاثیری بر صلح خاورمیانه خواهد داشت؟» سوالی که برای بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران منطقه به یک معما بدل شده است ، آیا به راستی صلح خاورمیانه نابود شد؟

تصاویر از رویترز

26149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =