مهر نوشت:

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به احتمال تجزیه افغانستان و آغاز جنگ قومی نشست امروز سه شنبه طرفداران عبدالله و تیم اصلاح و همگرایی را در کابل سرنوشت ساز خواند.
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نپذیرفته است، چه راهکاری را برای برون رفت از این بحران ارائه می دهد؟" گفت: قرار است که امروز سه شنبه نشستی با حضور طرفداران عبدالله عبدالله و تیم اصلاح و همگرایی با هدف تعیین خط و مشی های سیاسی عبدالله و راهکارهای این نامزد انتخاباتی در کابل تشکیل شود که می توان گفت آینده افغانستان به نتایج این نشست بستگی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر پیش از این والی بلخ که از طرفداران عبدالله بوده پیشنهاد تشکیل دولت موازی را مطرح کرده بود که این به معنای تشکیل دو دولت در یک کشور است یعنی اشرف غنی احمدزی دولت خود را تشکیل می دهد و عبدالله نیز چنین اقدامی را انجام می دهد.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت تشکیل دولت موازی باعث تجزیه افغانستان و آغاز جنگ قومی می شود و احتمال اینکه پشتون ها در قبال غیرپشتون ها قرار بگیرند وجود دارد. از طرفی با توجه به آنکه هم اکنون غیرپشتون ها با یکدیگر متحد نیستند احتمال آغاز درگیریهای خونین در این کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد اگر دکتر عبدالله عبدالله تسلیم نظریات افراطی طرفداران خود شود احتمال بروز جنگ داخلی در کشور افغانستان وجود دارد که این موضوع به نفع هیچ فردی نیست. در حقیقت عبدالله باید واقع بینانه عمل کند و اعتراضات وی در چارچوب قانون باشد که در این صورت به نتایج ملموسی دست می یابد.

پیرمحمد ملازهی گفت: اگر عبدالله به سمت خشونت پیش رود محاسبات جدید پیش می آید که تنها طالبان پیروز این قضیه بوده و از فرصت استفاده کرده و دست به افزایش حملات تروریستی می زند.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: از طرف دیگر با وجود آنکه قرار است نیروهای آمریکایی و ناتو اواخر سال جاری از افغانستان خارج شوند، احتمال اینکه به تعهدات خود پایبند نبوده و در امور داخلی این کشور دخالت کنند، وجود دارد که همین موضوع باعث تغییر شرایط می شود و همه چیز بستگی به تصمیم عبدالله و تیم وی در نشست امروز سه شنبه در کابل دارد.

وی افزود: طرفداران عبدالله بر این باورند که دولت کرزای و کاخ ریاست جمهوری افغانستان، تیم اشرف غنی احمدزی و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با هم متحد شده و کودتا علیه رای مردم انجام دادند. همچنین آرای ناپاک را از آرای پاک تفکیک نشده و به همین دلیل اشرف غنی احمدزی پیروز نتایج ابتدایی معرفی شده است.

نتایج انتخابات افغانستان در حالی اعلام می شود که عبدالله عبدالله گفته است تا زمانیکه "آرای پاک از ناپاک جدا نشود" نتایج را به رسمیت نخواهد شناخت. این در حالی است که در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله توانسته بود با به دست آوردن 45 درصد آرا در مقابل 31.56 درصد آرای اشرف غنی احمد زی، رتبه نخست را به دست آورد.

گفتنی است با به تعویق افتادن زمان اعلام نتایج ابتدایی در پنج روز گذشته، تیم‌ های انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم تا نیمه‌ های یکشنبه شب جلسه داشتند و بین آنها بحث طولانی در مورد آرای مشکوک دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =