دکتر علی رضامرندی وزیر اسبق بهداشت و نماینده کنونی مجلس به خبرگزاری دانشجو گفت:

آن زمان رشد جمعیت 3.9 درصد بود؛ این میزان طبق محاسبه جمعیت شناسان به این معنا بود که جمهوری اسلامی هر 18-17 سال جمعیتش دو برابر می شود؛ در آن زمان از عهده ارائه خدمات با این رشد جمعیت بر نمی آمدیم.مدارس یک شیفته ما دو شیفته و سه شیفته و بیشتر شد؛ فرزند ما که برای ادامه تحصیل به مدرسه می رفت امکان داشت به تحصیلاتش لطمه وارد شود؛ معلم باید چند شیفت آموزش می داد به جای این که یک دوره را پوشش دهد؛ در نتیجه معلم فرسوده می شدو دانش آموز زمان کمتری برای درس می گذارد.


آموزش عالی ما در آن زمان گسترشی پیدا نمی کرد؛ تغذیه افراد کوپنی بود؛ مسئله اشتغال افراد وجود داشت؛ وقتی جوانان ما نتوانند شغل داشته باشند طبیعتا وقتی جمعیت دو برابر می شد این امکان سخت تر می شد؛ در حالی که ممکلت در حال جنگ هم بود.


وزیر برنامه و بودجه دولت وقت در آن زمان اذعان داشت از عهده هزینه های جمعیت بر نخواهد آمد؛ در آن زمان ایتالیا 720 سال فرصت داشت تا جمعیت خود را دو برابر کند، وقتی ما در آن زمان نمی توانستیم نیاز مردم را تامین کنیم چطور می توانستیم در 17 سال بعد برای کشوری با دو برابر جمعیت برنامه ریزی داشته باشیم و نیازهای مردم را تامین کنیم؟


لذا ممکن بود مسائل و مشکلات امنیتی هم پیدا کنیم؛ اگر به جای جمعیت 78 میلیون کنونی 140 میلیون جمعیت داشتیم، مسائل و مشکلات اقتصادی و اشتغال که الان با آن درگیریم چه می شد؟ آبی که الان می گوییم نداریم در آن صورت چه می شد؟


در آن زمان نگرانی در مورد این مسائل برایم احساس مسئولیت ایجاد می کرد، این نگرانی را در دولت مطرح کردم، من در آن زمان محافظه کار نبودم و هنوز هم نیستم؛ اگر چیزی از نظر من درست باشد باید عنوان کنم.


لازم ندیدم مصاحبه کنم و هیچ گاه هم این کار را انجام ندادم ولیکن با یک یک مسئولین صحبت کردم. با یک یک سران سه قوه بحث کردم، با آقای منتظری صحبت کردم و به عبارتی با هر کسی که می توانست در این کار نقش داشته باشد صحبت کردم.


در نهایت خدمت حضرت امام (ره) از نگرانی های خود نوشتم و حضرت امام(ره) پاسخ دادند که مطلب مهمی است و باید در رسانه ها و دانشگاه ها مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد؛ این امر با مجوز حضرت امام(ره) بود.

 افراد مخالف بسیار نادر بودند؛ وقتی طرح گفته شد افراد بسیاری بر اهمیت کار صحه گذاشتند؛ امکان دارد الان افرادی اظهار مخالفت کنند اما در آن زمان مخالف اجرای طرح کنترل جمعیت نبودند؛ آیت الله موسوی اردبیلی که در نماز جمعه بیان می داشتند باید نسل را زیاد کرد، وقتی دلایل اجرای سیاست های کنترلی را شنیدند قانع شدند نباید در خطبه ها بر افزایش نسل تاکید کنند.

آقای منتظری و بسیاری قبول کردند در سخنرانی ها و خطبه های خود مسئله افزایش نسل را مطرح نکنند.


نگرانی همه از بعد شرعی بود؛ وقتی حضرت امام(ره) ابراز داشتند این مطلب قابل بحث است نگرانی ها از لحاظ غیر شرعی بودن بر طرف شد؛ و لذا قبل از قانونی شدن آن، والدین امر تنظیم خانواده را شروع کردند؛ الان که منحنی های رشد جمعیت را بررسی می کنید می بینید که خیلی پیشتر از این که قانون در مجلس تصویب شود رشد جمعیت شروع به کاهش کرد، چرا که مردم تنها نگران نظر حضرت امام(ره) در مورد حرمت تنظیم خانواده بودند.

 

 هرگونه تاثیر عوامل بین المللی را در ارائه این طرح دروغ است.برای من دردناک است که به من اتهام بزنند که گویی تابعیت از ولایت امر ندارم در حالی که تمام تلاشم را کرده ام که از ولی امر خود تبعیت داشته باشم و همواره حرف و سخن ولی امر را بر هر مطلب دیگری ترجیح می دهم.


در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی، در بیت رهبری دو مورد پیش آمد که به من گفتند که مقام معظم رهبری درباره مسئله تنظیم خانواده اظهار نارضایتی کردند؛ یک بار با آقای هاشمی رفسنجانی سر جانماز نشسته بودند و هنوز اذان ظهر را نگفته بودند که من خدمت ایشان رفتم و بار دیگر هم ایشان تنها بودند.


به مقام معظم رهبری عرض کردم سنی از من گذشته است و نمی خواهم کار خلاف شرعی انجام دهم یا کاری کنم که شما موافق آن نیستید، اگر شما ذره ای نسبت به این مطلب اشکال می بینید من کار را تعطیل کنم؛ هر دو بزرگوار اظهار داشتند که کار خود را ادامه دهم.

 همواره معتقد هستم حتی اگر نظر من عکس نظر مقام معظم رهبری باشد نظر ایشان را باید پذیرفت ولی در آن زمان ایشان در مورد توقف کار نداشتند.


قانونی که توسط دولت، مجلس و شورای نگهبان تصویب شد و حضرت امام(ره) در آن زمان این کار را تائید کردند، حتی مقام معظم رهبری اکنون هم به درست بودن این طرح در آن زمان اذعان دارند و تنها مشکل را در عدم رصد می دانند، حالا نباید موجب اتهام زنی شود.


اگر این طرح بدی بود چرا سال ها کسی اعتراض و گفتگویی نداشته. حالا حتی وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند این مطلب در زمان خود کار خوبی بود باز هم معدود افرادی حرف متفاوت می زنند.

من با هر چیزی که کمک کند فرمایش مقام معظم رهبری را عملیاتی کند موافق هستم ولیکن نمی خواهم ما به گونه ای عمل کنیم که فرمایش ایشان زیر سوال برود و یا در رسانه های خارجی مسئله به گونه ای مطرح شود که آبروی جمهوری اسلامی را ببرد، به همین علت زیر این طرح را امضاء نکردم.


من معتقدم که ما اصل قضیه را رها کردیم؛ چرا هنوز ازدواج ها تا این اندازه مجلل است؟ در چند هفته اخیر فرزند یکی از نمایندگان مجلس ازدواج کرد، رفتم که برای عدم حضورم عذر خواهی کنم چرا که همزمان جایی دیگر دعوت بودم، دیدم هنگامه ایی از دعوت و هزینه است، نماینده ای اظهار داشت 100 میلیون تومان هزینه شده است.


چند جوان با این هزینه می توانستند ازدواج کنند؟ چرا به مسئله ازدواج رسیدگی نمی کنند؟ وقتی وزیر بودم در زمان ازدواج فرزند خود من کسی از همسایه ها و محافظین من نفهمیدند در منزل من مجلس عروسی برپاست.


نوه من دو سال قبل ازدواج کرد در حالی که دانشجو بود و عروس خود ار به اتاقی آورد که سال ها خود در آن زندگی می کرد، دو سال در این اتاق زندگی کردند و به تازگی آپارتمانی تهیه کردند؛ بنابراین ازدواج آسان و زندگی آسان عملی است. میلیون ها جوان ازدواج نکرده داریم. ازدواج آنان را تسهیل کنیم. هم جمعیت اضافه می شود، هم گناه و مفاسد اجتماعی کاهش می یابد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364151

برچسب‌ها