کردستان عراق، یک بستر و دو رویا

پ ک ک مقامات کردستان عراق را متهم کرده است که طرح مشترکی با سنی های افراطی و تروریست های داعش برای حمله به موصل در ماه ژوئن داشته اند.پ ک ک همچنین خبر داده "آزاد بروانی" نماینده بارزانی در تاریخ اول ژوئن در آلمان با نمایندگان سنی های افراطی و داعش دیدار کرده و نقشه حمله و تصرف موصل را طراحی کرده است.

معاون وزير خارجه ايران روز گذشته در اظهاراتي كه حكايت از خشم مقامات ايراني ازاقدامات تجزيه طلبانه رهبران كرد اقليم كردستان عراق داشت، به بارزاني مستقيما هشدار داد طرح اعلام استقلال كردستان عراق را دنبال نكند. عبداللهيان در گفتگوئي با يك شبكه عربي زبان دولتي درايران گفته است" سخن گفتن از تجزیه عراق بازگشت به یک طرح صهیونیستی است".
او اضافه كرد" دوستانه به آقای مسعود بارزانی و نیچروان بارزانی گفته است تخطی از قانون اساسی پیشرفته و جامع عراق، و مطالباتی فراتراز سیستم فدرالی عراق یکپارچه،بنا به گفته عبداللهيان، به نفع هیچ طرفی نخواهد بود".عبداللهيان آنگاه بي هيچ پرده پوشي تاكيد كرد" سخن گفتن از استقلال ، نتیجه اش بازگرداندن کردستان به چند دهه قبل خواهد بود؛ و ما دوستانه و برادرانه به مقامات اقليم این موضوع را یادآور شده ایم".موضع گيري تند و تهديد آميز يك مقام ارشد ديپلماسي ايران و عدم ابراز واكنشي مشابه از سوي ديگر مقامات امنيتي و نظامي نشان ميدهد ،تهران تمايل دارد كلان موضوع اقليم كردستان را همچون بحران دولت مركزي عراق فعلاموضوعي نه چندان جدي و بيشتر سياسي،محدود و ديپلماتيك ببيند تا موضوعي امنيتي و نظامي.حداقل در چارچوبي تبليغاتي از اين جلوتر نرود . گرچه دولت مركزي بغداد در روياروئي با گروه داعش وارد فازشديد نظامي شده اما به نظر ميرسد تهران با اين اعلام كه دولت عراق قادر به كنترل شرايط خواهد بود و موضوع اقليم بايد در همين حدي كه هست باقي بماند، دستكم به صورت علني عدم تمايل خود را به درگير شدن در يك جنگ نشان داده است.اما درميان آنچه در عراق ميگذرد، تنها موضوع داعش نيست كه براي ايران موجب نگراني ست، بلكه عملا در بحران عراق تهران در 3 محور اساسي درگير است: 1- موضوع كردستان عراق و بارزاني.2- تاسيس دولت جديد مركزي و بحران مشروعيت دولت و اختلافات پارلمان(لحظاتي پيش اعلام شد جلسه پارلمان بار ديگر شكست خورده و به يك ماه اينده موكول شد. اين به دامنه نگراني ها مي افزايد).3- موضوع شورشيان مسلح و تروريست هاي داعش.
بر اساس شناختي كه از اولويت هاي راهبردي و امنيتي ايران وجود دار مي توان نتيجه گرفت در شرايط فعلي موضوع اقدامات بارزاني و دولت تحت سرپرستي وي در كردستان عراق بيش از ساير موارد ديگر براي تهران اهميت پيدا كرده است چراكه خاصيت بحران زاي پايدارتر و مناقشه انگيز تري در آينده دارد. حداقل از اظهارات معاون وزير خارجه ايران اينچنين استنباط ميشود. تهران مطمئن است بحران سياسي و نظامي عراق دير يا زود تاحدي فروكش خواهد كرد اگر چه عراق ديگر عراق قبلي نخواهد شد. اما آنچه در بطن اين تحولات سياسي(بحران مشروعيت) و نظامي (جنگ داخلي با تروريست هاي داعش)به صورت مستقل و به گونه اي پايدار باقي خواهد ماند،بي ترديد موضوع اقليم كردستان است كه آرام آرام در حال تبديل شدن به بزرگترين چالش امنيتي و ثبات استراتژيك در منطقه غرب آسيا ست.
در همين حال گزارش هاي جدي از همكاري بارزاني و پيشمرگه ها با نيروهاي داعش در حمله به موصل منتشر شده است. مسعود بارزانی ادعاهای مطرح شده از سوی حزب کارگران کرد ترکیه (پ ک ک) را به شدت رد كرده و در پاسخ به این ادعا که اقلیم کردستان با همدستی داعش به دنبال تصرف موصل بوده است گفت" پ ک ک و جمیل باییک، سرکرده این گروه برای خوش آمد دشمنان کردستان این اتهامات را وارد می کند".پ ک ک مقامات کردستان عراق را متهم کرده است که طرح مشترکی با سنی های افراطی و تروریست های داعش برای حمله به موصل در ماه ژوئن داشته اند. خبرگزاري عراقي فرات به نقل از پ ك ك همچنين خبر داده "آزاد بروانی" نماینده بارزانی در تاریخ اول ژوئن در آلمان با نمایندگان سنی های افراطی و داعش دیدار کرده و نقشه حمله و تصرف موصل را طراحی کرده است. اما اينكه گزينه تهران در برابر اين چالش چه خواهد بود ؟نميدانم ، ترديدي نيست بارزاني با ارزيابي خاصي اما نامطمئني قدم در راهي گذاشته كه انتهاي آن نه براي او ونه براي ديگران روشن نيست.اما منطقا نمي توان پذيرفت كه او ميتواند همه را در كار انجام شده اي قرار دهد وبازي را تمام شده فرض كند. حتي اگر پاره اي محاسبات او درست باشد، بي ترديد اردوغان حامي فعلي خود را در كوتاه مدت با بزرگترين چالش اقليمي و جغرافيائي تركيه روبرو خواهد كرد.سوال اين است: چرااكنون بايد اوجلان از خواست تاريخي خود براي كردستان رويايي كه فراتر از خواست بارزاني بوده آنهم براي خوشامد اردوغان دست بردارد؟ و چرا بايد ملي گرايان ترك و ارتش تركيه در برابر اين خواست كوتاه بيايند؟ .بحران اقليم كردستان ،چيزي نيست كه تنها مربوط و محدود به ايران شود. آينده اين را ثابت خواهد كرد.matinmos@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    47 49
    آفرین به تفسیر دقیق شما. بله در آینده مهمتر از مسئله داعش بحران ناشی از تحرکات اقلیم دردسرساز خواهد بود. اردوغان نیز در داخل ارتش و ملی گراها را تضعیف کرده. در سیاست خارجی هم مسیر غیرقابل برگشتی رو رفته است که به بهای شکستن همه پلهای پشت سر می باشد. اکنون هم به خاطر حفظ قدرت و ... امنیت چند سال آینده ترکیه را به بهای ریاست جمهوری فروخته است. متاسفانه ترکیه از مسیر رفته برنخواهد گشت. چون افسار در دست مجنون است و اکثر طرافداران آن مجنون هم ناآگاه از جنون مجنون.
  • ایرانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    اعلام استقلال کردستان عراق سبب یک درگیری منطقه ای گسترده درغرب آسیا خواهدشد
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      43 67
      اوایل انقلاب ایران کردهای تندرو اشتباه های فراوانی انجام دادن و شد آنچه نباید میشد اینک نیز بارزانی و امثال او قدم در راه بد فرجامی خواهند گذاشت که دودش به چشم اکراد و سودش در جیب سیاسان و فرصت طلبان خواهد رفت ...
    • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      48 38
      کردهای تندرو؟؟؟ عزیزم برو اطلاعاتت رو درست کن. اگه یه کم مطالعه داشتی میدونستی که سنندج یکی از اولین شهرهایی بود که ضد شاه شورش شد. ولی اون اتفاقاتی که افتاد رو نمیشه تقصیر کردها انداخت. کردها کار خودشون رو کردن، اما با تبعیض رو به رو شدن.
  • انصاری IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    40 56
    با نظرات جناب مسلم موافقم. دو پرسش را ایشان در انتهای مقاله مطرح کرده اند که بسیار حائز اهمیت است و نیاز به کندوکاو بیشتر دارد. "چرااكنون بايد اوجلان از خواست تاريخي خود براي كردستان رويايي كه فراتر از خواست بارزاني بوده آنهم براي خوشامد اردوغان دست بردارد؟ و چرا بايد ملي گرايان ترك و ارتش تركيه در برابر اين خواست كوتاه بيايند؟" اینها آن دو پرسش مهم هستند. آنجا که کاک مسعود گفته اند:"پ ک ک و جمیل باییک، سرکرده این گروه برای خوش آمد دشمنان کردستان این اتهامات را وارد می کند". چرا پ ک ک باید دشمن کردستان باشه؟کاش این سوال را یکی جواب میداد.
    • بی نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      46 30
      شما هم به این سوال حواب بده که چرا هر کاری در دنیا انجام بشه و به نفع ما نباشه فوری ربطش میدیم به اسراییل و صهونیسم . چرا ما باید مانع استقلال مردمی بشیم که خودشون دوست دارن مستقل بشن . در ضمن بارزانی خودشون گفتن شش ماه قبل از حمله ی داعش به آقای مالکی هشدار این حمله رو داده بودن و آقای مالکی هم تایید کردن.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      41 25
      اوجالان و پ ک ک حیلی وقت هست که دنبال کشور مستقل نیستند. این رو بارها اعلام کرده اند. دنبال فدرالیسم یا خودمدیریتی هستند. این حرفها بیشتر از روی بی اطلاعی زده میشوند، وگرنه سیاست اوجالان با سی سال پیش خیلی تفاوت دارد. اما ما همچنان بر اساس سی سال پیش حرف میزنیم. همین است که همیشه در سیاست خارجی عقب هستیم.
    • پاسخ انصاری 1 IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      17 23
      به دوستان بی نام عرض کنم که اگر اوجالان از خودمختاری صحبت میکنه و حرفی از کردستان مستقل نمیزنه بخاطر اینه که میداند قدم اول برای کردستان مستقل خودمختاری هست. اجازه بدین اول خود مختاری را بدست بیاره ان شا الله نوبت ادعای استقلال هم خواهد رسید. کما اینکه کاک مسعود هم اول از خود مختاری صحبت کردن و حالا دارن از استقلال صحبت میکنن. خودمختاری در خاور میانه همیشه قدم اول برای تجزیه هست. اما در پاسخ به دوستی که گفتن "چرا هر کاری در دنیا انجام بشه و به نفع ما نباشه فوری ربطش میدیم به اسراییل و صهونیسم" خیلی خلاصه جواب میدم. جواب اول من جدلی هست. یعنی به همون دلیل که اگر هر کاری در دنیا اتفاق بیفته و به نفع اسراییل نباشه فوری ربطش میده به ایران,منهم از همین روش استفاده میکنم. هههههه. اما ..ادامه....
    • پاسخ انصاری 2 IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      14 16
      مختصرا اگه بخواهم جواب بدم میگویم پروتکل بزرگان صهیون که در سال 1897 در شهر بازل سوییس که در حضور هرتزل به تصویب رسیده را بخوانید. هرچند که خود صهیونیستها میگن جعلی هست اما با نظر به مفادش و همچنین محتویات کتاب مقدس اینان میبینید خیلی از بندهای این پروتکل به ظاهر جعلی در قرن بیستم تحقق پیدا کرده و هنوز هم در حال تحقق هست. سرطانی مثل صهیونیسم را که در مقاطعی به مرحله متاستاز میرسه بیشتر بشناسید تا بدانید چرا مرتبا به این قوم رفرنس میدیم. تما شاهرگهای اقتصادی و رسانه ای آمریکا هم در دست همین صهیونیستهاست. آنهم نه صهیونیسمی که در اسراییل است که آن فقط یه نماد است. منظورم صهیونیسم مستقر در نیویورک است عزیز جان. لطفا منتشر بفرمایید.
    • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      21 12
      نه خیر. اون چیزی که باعث شد خواسته خودمختاری کردها به استقلال تبدیل بشه، قانون شکنی مالکی و دوستانش بود. اگر به قانون و اصل 140 پایبند میماند، هیچوقت این خواست در کردستان شکل نمیگرفت. در مورد ترکیه هم، همین روند صدق میکنه.
    • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
      14 25
      مالکی قانون شکنی نکرد دوست عزیز. این زیاده خواهی اکراد بوده که همیشه کار دستشون داده. از اول هم بنا بر تجزیه داشتن فقط دنبال بهانه بودن. حمله داعش به عراق بهانه را در اختیار اینان گذاشت. مالکی فقط بهانه هست. با عرض معذرت شخص بارزانی و حزب دموکرات کردستان را صادق نمیدانم. قبلا هم در صورت یافتن فرصت از پشت خنجر زدن. روابط بارزانی با موساد محرز است. لطفا منتشر بفرمایید.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      32 9
      شما برای حرفهات سند داری که میگی محرز است؟
  • سرباز فراری IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    53 32
    واقعا و از ته دل میگم ای کاش امشب میمردم و از دنیا میرفتم فقط به خاطر اینکه یه کرد هستم خدایا چرا من رو یه کرد آفریدی که هیچکس من رو آدم حساب نمیکنه چرا هیچکس نمیاد بگه آقا تو خواسته ت چیه درد چیه چرا همه فکر میکنن که کردها باید جزعی از یک حکومت دیگه باشن چرا هیچکس نمیاد بگه خودتون واسه خودتون تصنیم بگیرید . اینقد کشور های اسلامی زدن تو سره بارزانی و گفتن بشین کرد رو چه به استقلال کرد رو چه به دولت که ایشون هم از ناچاری پناه برد به اسراییل هیچ مسلمانی حق نداره ازش انتقاد کنه چون هنوز هم دیر نشده اگه پنج تا کشور اسلامی ازش حمایت و پشتیبانی ایشون هم دیگه اسم اسراییل رو نمیاره . خبر جان چاپ کن هرچند که میدونم چاپ نمیکنی ولی واسه این آقا مسلم بخون
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      15 27
      چی بگم والا. در هر صورت تبعیض چیز خیلی بدیه. آخرش به همچین نظراتی ختم میشه.
    • انصاری IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      18 17
      خبرآنلاین لطفا پاسخ حقیر به این دوست کرد ما را منتشر بفرمایید. دوست عزیز اولا اکراد به قانون اساسی عراق رای داده اند و فدرالیسم را پذیرفته اند. در قانون اساسی عراق صحبتی از تجزیه پیش نیامده. چگونه است که شما ابتدا فدرالیسم را میپذیرید و بعدا دبه در میارین که کشور مستقل میخواهید؟ ثانیا به عنوان یه ایرانی عرض میکنم که استقلال کردستان مشکلات زیادی را برای ایران درست میکنه. بنده به شکل مفصل این را در وبلاگ جناب تاجیک پاسخ دادم. به مقالات "غضنفر، مرغ ایرانی و آرام پز آمریکائی " و"انگلیس و استخوان لای زخم"و"نقش آمریکا در تجزیه عراق" و "دگردیسی القاعده" نوشته ایشان و کامنتهای بنده که متجاوز از 50 تا هست مراجعه کنید. از جنبه های مختلف به این موضوع پرداختم.
  • بی نام US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    34 29
    کردستان عراق در حال حاضر امن ترین و بهترین بخش عراقه و از وضعیت خوب اقتصادی و معیشتی هم برخورداره و مردمش هم نسبت به بقیه عراق در رفاه بهتری هستند.اما تصمیم بارزانی میتونه دستاوردهای ده ساله و ثبات موجود رو دستخوش تغییر کنه و کردستان عراق رو وارد درگیریهای تازه کنه.
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    41 27
    بايد زمينه تجزيه كردستان تركيه هم فراهم شود تا بفهمد ماجراجويي در كشورهاي شيعه چه عاقبتي دارد و همه پرسي الحاق تمامي سرزمين هاي كردنشين براي الحاق به ايران برگزار شود تمامي كردها در طول تاريخ تبار ايراني داشتند و دارند و مرزهاي مصنوعي روزي فرو خواهد ريخت
    • انصاری IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      63 17
      به تو افتخار میکنم ای احمد اشرفی. نشان دادی که از سرزمین صفویان هستی و غیرت شاهانش در رگ ات جاریست.دو کامنت خوب نوشتی و به هر دو مثبت دادم. گوارای وجودت ای برادر اردبیلی
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    44 45
    بله كردستان عراق اگر الان و با حمايت اسراييل مستقل شود طرحي صهيونيستي است اما چرا هيچكس به اعاده اراضي تاريخي ايران از عثماني سخن نمي گويد؟ عنوان همه پرسي را تغيير دهند و با حمايت ايران و عراق به ايران سرزمين اجدادي شان ملحق شوند.
    • سرباز فراری A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      23 9
      اقای انصاری باید بگم که در قانون اساسی عراق به طور واضح آمده که کردها در صورت تمایل میتونن مستقل و جدا بشن با همین دو تای چشمای خودم خوندم د ضمنا در سال 2003 این کردها بودن و مسعود بودن که با صدام اونم در صف اول جنگیدن میشه بگی اونموقع مالکی و علاوی و صدر کجا بودن که الان شدن صاحب عراق بعدشم نمیشه به خاطر اینکه استقلال کرد ها برای ایران مشکل داره کردها رو تبدیل به برده ی عرب ها بکنیم بابا انصاف تو شکر
    • انصاری IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      11 22
      سرباز فراری عزیز که اسمتان را نمیدانم سلام. بنده تمام قانون اساسی عراق را بند به بند خوانده ام. میتوانید بگویید کدام اصل در قانون اساسی عراق اجازه استقلال کردستان را داده؟؟؟؟ ضمنا به ترجمه فارسی این قانون اساسی توجه نکنید چون ترجمه اش اشتباهات زیادی داره. یا متن ترجمه انگلیسی این قانون توسط سازمان ملل را مطالعه بفرمایید و یا متن عربی مورد تایید دولت عراق را. توجه بفرمایید که آنچه قانون اساسی عراق در مورد کردستان میپذیرد "خودمختاری" اقلیم کردستان است و نه وجود کشور مستقل کردستان. هیچ قانون اساسی ای رای به تجزیه کشور خودش نمیدهد دوست من. احتمالا بین خودمختاری و استقلال را اشتباه گرفته اید. خدا نگهدارتان.
  • مريم آقاجاني A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    33 70
    دست شان درد نكند. بالاخره جواب اينهمه خوبي ما رادارند اينجوري ميدهند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    76 79
    هرملت حق تعیین سرنوشت خود را دارد.کردهای عراق چرا پایبند پرچمی باشند که انفالهاو حلبچه ها وگورهای دسته جمعی و... زیراین پرچم دستور گرفت.مالکی وقتی بودجه کردستان را قطع میکرد وقتی لشکر دجله را برای مقابله باکردها اماده باش داد ووقتی ارتش رو فقط ارتش قشرخاصی کردچرا کسی به مالکی گوشزد نمیکرد که یکپارچگی عراق در خطراست؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      68 54
      تازه مالکی تمام تجهیزات نظامی آمریکا را تحویل ارتش داد و حقوق پیشمرگه را قطع کرد حالا کردها را متهم می کنند که با داعش نمی جنگد مالکی با کردها دشمنی کرد و دشمن دشمن من دوست من است یا لااقل دشمن من نیست این نتیجه کار مالکی و حاج آقا سلیمانی است و باید این خطای محاسبات را ایران قبول کند...
  • متين مسلم A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    36 8
    قابل توجه بعضي خوانندگان محترم:خواهش ميكنم مسئله را قوميتي نبينيد. همه ما در طول تاريخ مديون غيرت،حميت،و شور ملت سرافراز كرد بوده ايم. اساسا ايراني ترين ايراني ها ملت بزرگ كرد هستند. بحث بر سر شرايط امنيتي و خطر ناك منطقه است.تا كنون چه كسي با خود مختاري ملت كرد در كردستان عراق مخالفت كرده است؟اما قرار گرفتن در بازي هاي خطرناك براي تجزيه عراق يك بحث است و خودمختاري بحثي ديگر.ضمن آ تكه نبايد سرنوشت كردهاي عراق با ديگر اكراد عزيز گره زد. كسي با اداره منطقه اقليم توسط بارزاني مخالفت نكرده است يا آنكه كسي از اقدامات مالكي حمايت 100 درصد نميكند اما اين مجوزي براي تجزيه يك كشور است؟ لطفا مسايل را احساسي نبينيم. با تشكر متين مسلم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
      24 6
      اقاي مسلم شخصا اميدوارم سي ميليون كرد تركيه كه دقيقا خودتان هم بيان كرديد ايراني تبارند هر چه زودتر از زير يوغ ديكتاتوري فاسد تركيه خلاص شوند و به ايران ملحق شوند كشتار كردهاي علوي بدست اتاتورك از حافظه تاريخي ملت كرد پاك نخواهد شد جعل اسامي كردي به تركي در سراسر شرق تركيه فراموش نخواهد شد كردها ايراني اند پس سنگ تركيه را به سينه نبايد زد ايران اگر از تجزيه تركيه حمايت نمي كند حداقل مخالف هم نبايد باشد همان طور كه تركيه قصدهاي مشكوكي و خيال هاي خامي براي ايران دارد ايران هم بايد متقابلا برايش برنامه ريزي كند
    • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      0 3
      کجای تاریخ؟ کدوم تاریخ؟
  • امیدوار IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    63 28
    با سلام خدمت همه هموطنان عزیز من کرد هستم و به ایرانی بودنم افتخار میکنم . اما در مورد کردستان عراق موافق جدایی کردها از حکومت مرکزی و استقلال انها هستم زیرا در چند سال گذشته ثابت کردند که نه تروریست نه دشمن با همسایگان نیستند و ثابت کردند که اریایی هستند در مورد خوب بودن یا بد بودن جدا شدن از دشمنان 8 ساله جنگ تحمیلی بگذاریم خودشان تصمیم بگیرند به امید سر بلندی ایران و ایرانی و تمام اریایی ها از جمله کردهای اریایی
  • منوچهر A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    59 29
    هدف بارزاني اينه که از دولت مرکزي امتياز بگيره و بحث استقلال رو مي کشه وسط مي خواد قدرت چانه زني کردها با دولت مرکزي بيشتر شه. اين يه نوع بازي سياسيه مطمئننا تو اين زمينه با ترکيه هماهنگي کرده اما با ايران نه. به نظر من دولتمردان ايراني تازه به اين نيت بارزاني پي برده اند و خيلي هم ناراحتند. ترکيه اي که يه روزي اسم کرد و کردستان ممنوع بود داره خودش رو با شرايط جديد وفق مي ده و پتانسيل کوردها رو بسمت خودش جذب مي کنه اما ايراني که کردها رو همنژاد خودش مي دونه روز به روز رابطش با کردها بدتر ميشه به نظر من اين يه شکست بزرگه براي ايران مي تونيم بگيم شکست دوم چالدران. در ضمن بايد از اظهاراتي که باعث آزرده خاطر شدن کردها ميشه پرهيز کرد چون سبب واگراشدن بيشتر کردهاي ايران از ايران ميشه.
    • انصاری IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
      8 13
      آقای منوچهر. اگر توافق پنهانی بین ترکیه و کردها اتفاق افتاده که باید عرض کنم که متاسفم که کردها این بار هم خامی کردن. ترکیه سابقه نسل کشی اکراد در زمان آتا ترک را داره و اردوغان هم مسلما از تحسین کنندگان آتا ترک هست. اطمینان داشته باشید که وقتی خر جناب اردوغان از پل گذشت حتما از اردنگی زدن به هم پیمانان کرد دریغ نخواهد کرد. این مسلمه. ترک عثمانی نظر تنگ تر از آن است که کرد را بپذیرد. چیزی را که میتوانم عرض کنم اکراد همیشه در بازیهای سیاسی ساده لوحی خاص خود را داشتن. شاه هم با ملا مصطفی بارزانی خیلی بازی کرد و بعد قرار داد 1975 الجزایر اینها را وجه المصالحه با صدام قرار داد. این بار هم اینها فریب اردوغان و آمریکا را خوردند. در حالیکه آینده خیلی چیزها را نشان خواهد داد.
  • منوچهر A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    13 5
    آقای انصاری: مهم اینه که یک دولت بتونه یک تهدید رو به فرصت تبدیل کنه همون کاری که دولت اردوغان انجام داد تا چند سال پیش بزرگترین تهدید امنیتی ترکیه کردها بودند اما در حال حاضر کردها تهدیدی برای ترکیه نیستند کردهای عراق شریک تجاری ترکیه اند ترکیه نمی تونست با کردهای عراق رابطه خوبی داشته باشه ولی کردهای کشور خودش رو انکار کنه بنابراین با کردهای ترکیه وارد مذاکره شد و این مذاکره وارد مراحل قانونی شده. در صورتیکه مذاکرات صلح به شکست منجر بشه کردهای ترکیه دوباره وارد فاز مبارزه مسلحانه میشن. شما دلتون بحال کردها نسوزه اونها امروز بسیار قوی تر از این که به راحتی گول بخورن. ترکها هم خیلی زرنگند خودشون رو راحت می تونن با شرایط جدید وفق بدن. بهت توصیه می کنم بری نظریه تکامل داروین رو بخونی
    • انصاری IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      9 9
      دوست عزیز جناب منوچهر. ما بخیل نیستیم. ان شا الله همه به آرزویشان برسند. اردوغان امروز به رای اکراد احتیاج داره و دلیل راه آمدن با اکراد از این منظر نیز قابل بررسی است. هرچند که منابع نفتی کردستان را باید به عنوان عامل دیگر نزدیکی اردوغان به اکراد در نظر گرفت. ضمنا یادتون باشه که همه سیاستمداران ترکیه نگاه اردوغان به اکراد را ندارند. آیا استراتژی اردوغان در آینده هم توسط دیگر رهبران ترک دنبال خواهد شد؟؟ضمنا بنده دلم فقط برای ایران میسوزه. برای احد الناس دیگه هم دلسوزی ندارم. تجزیه کردستان حتما به ضرر ایران خواهد بود و به عقیده بنده باید ایران با این موضوع مخالفت کنه. آقای بارزانی هم اگر عاقل بود در این شرایط خودش را با ایران سرشاخ نمیکرد. عقل سلیم در میان بعضی دوستان ما کم است. یا حق
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    15 2
    "ابراهیم جعفری امروز در گفتگو با خبرگزاری « الیوم الثامن» نیز گفت: «تکیه نوری مالکی به قدرت و مخالفت وی با پیشنهادات همپیمانی ملی برای انتخاب نخست وزیر بر عملکرد سیاسی همپیمانی ملی تاثیر منفی گذاشته و همه از جمله خود من را هلاک کرده است." این یکی چی آقای مسلم؟ این هم دروغ میگه؟
  • فردوس A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    9 8
    هیچ کشوری حق دخالت درامورکردهارانداردکردها آنقدرتجربه سیاسی و مبارزاتی دارندکه راه راازچاه بشناسن
  • میثم A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    4 8
    ما در مورد کردهای ایران خیالمون راحته چون ایرانیه اصیلن و اگر کسی بخواد در ایران مشکل ایجاد کنه خود کردها جلوی او می ایستند. البته از استقلال کردستان عراق هم حمایت نمی کنم چون موضوع خاورمیانه رو پیچیده می کنه . الان داعشی ها دارن نفت سوریه رو به ترکیه می فروشند و از لحاظ اقتصادی و نظامی پیشرفت می کنند و تحت حمایت ترکیه و اسرائیل و قطر و ... هستند. از این رو که هیچ اعتمادی به اردوغان نیست ممکنه پس از جدا سازی کردستان عراق نسبت به کرد ها هم برای رسیدن به اهدافش خیانت کنه و با نفوذ داعش به این منطقه و قدرت نظامی برتر نسبت به آنها، ثبات کردستان عراقو هم از بین ببره .
  • میثم A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    4 6
    نا امن شدن کردستان عراق توسط داعش یعنی نزدیک شدن داعش به مرز ایران که می تونه از اهداف اصلی آنها باشه و درگیری داعش با ایران جهت شیعه کشی از طرف عراق و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی. همچنین درگیری احتمالی قومیتی داخلی ایران ، ایران رو ضعیف خواهد کرد و اونموقع نوبت ترکیه خواهد بود که دولت عثمانی جدید رو تشکیل بده و کشورهای ضعیف اطرافو تحت تسلط خودش در بیاره و اگر هم نتونه عثمانی رو تشکیل بده به یک کشور قدرتمند جهانی با همسایه های ضعیف و تحت نفوذ تبدیل خواهد شد. این خواسته هم میتونه برای امریکا و هم اسرائیل تا حدودی مناسب خواهد بود چون هم ایران و هم سوریه و عراق رو نابود کردن و امنیتشون تضمینه و هم قسمتی از خاک عراق هم احتمال داره تحت سیطره اونها قرار بگیره.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    5 4
    ولی بدونید که کردهای ایرای ازکردهای سوریه،عراق وترکیه متعهدترندوفقط یه تصمیم میگیرند