۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
دلار همچنان ارزان می شود؟

در صورتی که مذاکرات با توافق مقدماتی همراه شود بازهم بهای دلار کاهش پیدا می کند. با این وجود همگی تحلیل ها نشان می دهد کاهش قیمت دلار با وجود سیاست های بانک مرکزی ادامه پیدا می کند.

 

بهاره چراغی: دلار دیروز در بازار آزاد با کاهش 42 تومانی نسبت به روز شنبه، 3083 تومان به فروش ‌رفت؛ این در حالی است که در همین روز در هفته گذشته دلار امریکا 3154 تومان قیمت داشته است. آمارها حاکی از این است که قیمت دلار در مسير نزول قرار گرفته است ولي برخي تحليل ها نشان مي دهد طي روزهاي آينده بازهم روند گراني ها آغاز مي شود. حتي صرافان بازار هم نقل مي کنند وضعيت بازار به همين شکل باقي نمي ماند. به باور اين گروه در صورتي که مذاکرات هسته اي با مانعي مواجه شود بازهم قيمت دلار در بازار روند صعودي پيش مي گيرد.

در صورتي که مذاکرات با توافق مقدماتي همراه شود بازهم بهاي دلار کاهش پيدا مي کند. با اين وجود همگي تحليل ها نشان مي دهد کاهش قيمت دلار با وجود سياست هاي بانک مرکزي ادامه پيدا مي کند. در صورتي که اين گمانه زني صحت داشته باشد، طي روزهاي پيش روي هفته جاري هم قيمت ها همچنان روي شيب نزولي حرکت مي کنند. با این حساب، بازار ارز چشم به مذاکرات هسته‌یی دوخته است تا مسیر حرکت خود را مشخص کند.

مهدی تقوی، تحلیل گر مسائل اقتصادی معتقد است که پایین آمدن نرخ دلار به دلیل امیدواری های است که در دور دوم مذاکرات هسته ای به وجود آمده است. وی با اشاره به بهبود روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها به خبر انلاین گفت:«مردم به نتیجه دور دوم مذاکرات با 1+5 امیدوار هستند و همین احساس امیدواری باعث شده است که نرخ دلار با کاهشی چشم گیر روبه رو شود. اگر تحریم های اقتصادی در این مذاکرات شکسته شود مطمئنا دلار بیشتری وارد کشور می شود و این خبر بسیارخوبی برای اقتصاد کشورمان است.»

وی افزود: « نتیجه مذاکرات هسته ایی تاثیر مستقیمی بر نرخ ارز خواهد گذاشت.»

تقوی درمورد پیش بینی قیمت دلار در روزهای آتی افزود:«کابینه دولت آقای روحانی تا کنون توانسته است به راحتی مسیر سنگلاخ دور دوم مذاکرات هسته ای را طی کند. پیش بینی من این است که این مذاکرات به صورت کاملا مثبت به پایان می رسد و البته ممکن است قیمت دلار هم با مثبت بودن نتایج دوباره با کاهش روبه رو شود. این کاهش قیمت ممکن است حتی تا زیر 3 هزار تومان هم پیش رود»

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد:«اما اگر شوک منفی وارد بازار ایران شود ممکن است بازار دوباره با نوسانات قیمت دلار روبه رو شود و این در صورتی است که آقای ظریف بعد از پایان دور جدید مذاکرات بگویند که نه تنها نتوانستیم تحریم ها را لغو کنیم بلکه با عملکردمان باعث افزایش دوباره تحریم ها شدیم، که البته این اتفاق دور از انتظار است»

تقوی در پایان اظهار داشت:«امیدواریم که تیم قوی روحانی بتواند ورق را برای ایران برگرداند تا بازار کشور بعد از سالیان سال جان دوباره ای بگیرد. البته این موضوع را هم باید ذکر کنم که اگر شرایط هم مثبت پیش برود تازه برمی گردیم به قیمت های زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی.»

این در حالی است که با کاهش قیمت دلار بین خریداران و فروشندگان ارز، نگرانی نتایج حاصل از مذاکرات هسته ایی کاملا مشخص است. این نگرانی ها بازار داد و ستد ارز و سکه را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی ها نشان می دهد که سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازارهای ارز و طلا طی 10 روز گذشته زیان ده بوده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    121 8
    خدا کنه هر چه زودتر دلار پایین بیاد
    • ش A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      6 1
      پایین بیاد بالا بره جمشید بسم الله مقصره
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    دلار باید ۱۰۰۰ تومان بشه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    68 2
    ماشین وقبض واب وبرق مردم چقدرارزان شده؟
  • هعتماد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    14 7
    دلار 950تومان درست به نقظه گریز نرخ خواهد رسید اگر مذاکرات نتیجه دهد
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    9 3
    امروز كه گرانتر شده بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 3
    دلار ارزان نشو
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    با کفتن دلار پایین پایین نمیاید