روغنچی، دوچرخه‌سوار سفیر صلح ایران: زیباترین لحظه سفر، بوسه زدن بر خاک مقدس کشورم بود

ایرج روغنچی دوچرخه سوار بین المللی کشورمان با شعار «یک دریا، پنج ملت دوست» کشورهای حاشیه دریای خزر را رکاب زد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين؛ ایرج روغنچی دوچرخه سوار بین المللی كشورمان است كه به عنوان سفیر صلح ایران کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را با شعار «یک دریا پنج ملت دوست» رکاب زد. این دوچرخه سوار ایرانی سفر خود را اواسط اردیبهشت از استان البرز آغاز کرد و پس از گذشتن از استان قزوین و شهرهای ساحلی گیلان از طریق مرز زمینی بندر آستارا وارد کشور جمهوری آذربایجان شد. روغنچي كه به عنوان مدرس فدراسيون دوچرخه سواري و كوهنوردي هم فعاليت مي كند، در طي اين سفر پیام صلح و دوستی و حفاظت از محیط زیست ملت ایران را به مردم و مسئولان كشورهاي حاشيه دریای خزر رساند. او در مورد اين سفر به خبرآنلاين گفت: «من پيش از اين مسير بافت كرمان را تا تبريز با شعار آب پاك، خاك پاك و انسان سالم ركاب زدم. زماني كه خانم دكتر ابتكار به عنوان رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست منصوب شدند، از طرح من براي ركابزني كشورهاي حاشيه درياي خزر استقبال كردند. در نهايت اين پروژه را اواسط ارديبهشت ماه با شعار يك دريا و پنج ملت دوست آغاز كردم.»

روغنچي در مورد تجربياتش در كشورهاي حاشيه درياي خزر گفت: «به هر حال اينگونه سفرها سختي هاي خاص خودش را دارد. در ابتدا خودم بدون حمايت و عليرغم قول هاي زيادي كه داده بودند، كارم را شروع كردم. اين مسئله باعث شد كه سعي كنم هميشه روي پاي خودم بايستم. چنين كارهاي بزرگي نياز به حمايت هاي بزرگ هم دارد. با اين حال كاستي هايي از طرف كشور خودم وجود داشت. به عنوان مثال به من نامه رسمي ندادند و هر زمان كه به اداره محيط زيست اين كشورها مي رفتم، از من نامه رسمي مي خواستند»

دوچرخه سوار بين المللي كشورمان ادامه داد: «اما در كل مردم اين كشورها برخورد خوبي با من داشتند. خصوصا زماني كه پرچم ايران را در كنار پرچم كشور خودشان مي ديدند. سفراي ايران هم در اين راستا به من كمك زيادي كردند تا گزارش خوبي به نام كشورمان ثبت شود.»

او در پاسخ به اين سوال كه چه خاطره بدي از اين سفرها در ذهن او مانده گفت: «در اين مدت تجربيات بدي هم وجود داشت اما ترجيح مي دهم از آنها بگذرم و بيان نكنم.» روغنچي همچنين در مورد خاطرات شيرين خود گفت: «در كل تجربه زيبايي بود. شيرين ترين خاطره آن لحظه اي بود كه وارد ايران شدم و بر خاك مقدس كشورم بوسه زدم.»

روغنچي در پايان در مورد برنامه سفري آينده اش گفت: «در حال حاضر ركاب زدن دور كمربند كره زمين را هدف قرار داده ام. مي دانم كه پروژه سنگيني است و خيلي هزينه دارد. با اين حال اميدوارم اسپانسري پيدا شود و براي مطرح شدن نام كشورمان از من حمايت كند.»

252 41

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =