مهر نوشت:

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شروط هیات رئیسه برای اعلام وصول استیضاح وزیر علوم را تشریح کرد.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس هنوز در مورد اعلام وصول استیضاح وزیر علوم تصمیم نگرفته است، گفت: در صورتی که تلاش ها برای متقاعد کردن استیضاح کنندگان به نتیجه نرسد و هیات رئیسه کلیات استیضاح را جامع و کامل و در چارچوب وظایف وزیر و بدون هرگونه کلی گویی تشخیص دهد طرح استیضاح در روز سه شنبه اعلام وصول می شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر استیضاح کنندگان بر استیضاح خود پافشاری کنند و در نشست هایی که با وزیر دارند به نتیجه نرسند و امضاهای استیضاح نیز نصاب مورد نظر را داشته باشد، استیضاح در جلسه روز دوشنبه هیات رئیسه بررسی شده و بر اساس آیین نامه مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه اعلام وصول خواهد شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس مى‏ توانند با در نظر گرفتن اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسى، وزیر یا هیأت وزیران را استیضاح کنند. استیضاح وقتى قابل طرح در مجلس است که به امضاى حداقل ده نفر از نمایندگان برسد. در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین و به صورت کتبی تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود.

هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول کند و در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

علاوه بر امضاءکنندگان استیضاح، سایر نمایندگان می‌توانند تا قبل از طرح استیضاح در جلسه علنی استیضاح را امضاء کنند.

پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، فقط در صورتی استیضاح از دستور کار مجلس خارج می‌شود که تعداد متقاضیان استیضاح به کمتر از ده نفر کاهش یابد در این صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف پنج دقیقه در جلسه علنی مطرح کنند.

پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت کند با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر ده دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.

بنا بر این گزارش، پیش از این استیضاح کنندگان وزیر علوم در پی جلسه با وزیر اعلام کرده اند که توضیحات وی را قانع کننده نمی دانند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    81 6
    زنده باد فرجی دانا.................
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      37 4
      و زنده باد هيت رييسه كه ميداند اين استيضاح بازي جناحي است و سعي اش را مي كند كه به جريان نيافتد
  • بی نام CH ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    5 0
    خبر می دونم منتشر نمی کنی. تنها دلیل استیضاح وزیر علنی کردن اسامی افراد بی کفایتی هست که مفت بورسیه خارج دریافت کرده اند و خویشاوند افراد درخواست کننده استیضاح هستند.