تحرکات موافقان و مخالفان فرجی دانا در آستانه اعلام وصول استیضاح

یک روز مانده به نشست علنی مجلس منتقدان دولت بر پیگیری استیضاح وزیر علوم در مجلس اصرار دارند.

محمود عزیزی: اگر سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس نهم می گوید:« تلاش هیات رئیسه این است که کار به استیضاح نکشد.»اما صحبت های جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و از نمایندگان منتقد دولت نشان از عزم آنها برای به سرانجام رسیدن این استیضاح دارد.

کریمی که چندی پیش دولت را به براندازی متهم کرده بود و قبل از آن در یک نطق در صحن مجلس از دولت پرسیده بود:«در زیر لحاف اعتدال چه می گذرد؟» به مهر گفته است:«منتقدان وزارت علوم با فرجی دانا به تفاهم نرسیده اند.» و فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد فضای دانشگاه ها «استیضاح کنندگان را مصمم تر کرد.»

حالا آنان انتظار دارند هایت رئیسه مجلس تاریخ بررسی استیضاح وزیر علوم را اعلام کند. به همین دلیل کریمی گفته است:«استیضاح روز یکشنبه باید اعلام وصول شود وهفته آینده هم ا استیضاح در صحن علنی مجلس بررسی شود.»

آیین نامه داخلی مجلس می گوید پس از ارائه در خواست استیضاح هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی موضوع استیضاح را اعلام‌ وصول و حداکثر تا مدت 10 روز در دستور جلسه علنی قرار دهد.

در مقابل این تحرکات، 643 نفر از اساتید دانشگاه های سراسر کشور در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از فرجی دانااعلام کردند.در این خبر که ایرنا آن را منتشر کرده اساتید دانشگاه های سراسر کشور با انتقاد از رویه دولت گذشته پرداخته و از پذیرفتن بی ضابطه صدها بورسیه به عنوان کادر هیات علمی که آنها آن را «آثار سیاست های سوء گذشته در حوزه آموزش عالی» می خوانند انتقاد کرده اند.

موضوع بورسیه های غیر قانونی بعد از آن جنجالی شد که وزارت علوم اعلام کرد مسئولان وزارت علوم دولت قبل ضوابط قانونی برای بورسیه کردن دانشجویان مقطع دکتری را رعایت نکرده و «برخی دانشجویانی که معدل و سن آن ها اجازه بورسیه شدن را نمی داده، بورسیه گرفته اند. »
در مقابل مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود 9 تیر ماه در گفت وگویی، اظهار داشت که براساس صحبتی که با مسئولین و هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس داشته آن‌ها گفتند:« ادعایی که درخصوص سه هزار بورسیه غیرقانونی وجود داشته، صحیح نیست و حداکثر 150 تا 200 بورسیه غیرقانونی وجود داشته است.»

استنباط حامیان دولت و برخی نمایندگان این است فرجی دانا به دلیل افشاری تخلفات گذشته قرار است «قربانی» شود، مخالفان اما« به کارگیری عناصر فتنه ، بازگشت دانشجویان ستاره دارو انتصاب روسای دانشگاه ها را دلایلی خود برای پیگیری استیضاح می خوانند.
استیضاح کنندگان می گویند 60 امضا برای این استیضاح جمع شده است . اگر این عدد کم نشود مخالفان به طور طبیعی می توانند روی 40 رای دیگر برای استیضاح فرجی دانا حساب کنند.

جدول:نتایج 5 کارت زرد مجلس به دولت

تاریخ

وزیر

تعداد کل آراء

موافق

مخالف

ممتنع

17 آذر 92

اقتصاد

217

82

101

10

8 دی 92

علوم

۲۴۰

۷۳

149

10

17 دی 92

ارشاد

224

105

97

18

31فروردین 93

آموزش و پرورش

202

71

115

11

3 تیر  93

کشور

218

64

135

15

این عدد و رقم را می توان از کارت زرد هایی که به دولت تاکنون داده شده است به خوبی درک کرد که مخالفان روی 100 رای مخالف حساب کرده اند، در این میان نقش فراکسیون اکثریت، فراکسیون رهروان ولایت- و نحوه دفاع دولت هم می توان در استیضاح احتمالی ، تکلیف فرجی دانا را مشخص کند.

/212  212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    77 5
    خدا از سر تقصیرات انسان های ناآگاهی که مسئولیت دارند، نگذرد و تکلیف ام پی تی را هم مشخص کند.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    177 5
    به همین راحتی و بی دلیل اجازه داده می شه استیضاح یکی از کارآمد ترین وزرای کابینه مطرح و عملی بشه ؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    96 3
    گنه کرد در بغداد آهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری.
    • saeid A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      0 0
      در بلخ
  • صالح A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    خدا را شكر اينبار نگفتین تحرکات طرفداران احمدي نژاد يا طرفداران جبهه پایداري،گفتين منتقدان دولت
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    203 5
    احتملا بورسیه گیر های یقه سفید از آشنایان این آقاین هستند برای همین به آنها برخورده است.. وگرنه اینها که دلشان به حال من و این ملت نمی سوزد کینه شکست در انتخابات سال 92 را در دل دارند
  • بی نام DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    148 6
    این هم تاوان رسانه ای کردن 3000 نفر بورسیه؟ اقای فرجی فکر نکردی این 3000 نفر فامیل و اشنا دارن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    خدا کنه سریع تر استیضاح بشه دانشگاه جای خاله بازی سیاسی نیست و.....
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      1 1
      دانشگاه فقط جای کوی دانشگاه است، نه؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      1 1
      شما کدام دانشگاه تشریف دارید؟؟؟؟
  • بی نام CH ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 0
    بالاخره فامیل افراد مفت و بی سواد بورس بگیر خارج در مجلس می خواهند زهرشونو بریزند. به امید مجلس بعدی که دیگه از این نمایندگان کسی نماند.
  • ایرانی A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    6 1
    جبهه پایداری مجلس رو کرده محل عقده گشایی های سیاسی.انشاا... در انتخابات سیلی محکمی از طرف ما ملت ایران خواهند خورد...درود بر دولت محبوب
  • علی A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    آقای دکتر فرجی دانا درود به شرف و وجدانت ، که با افشا و رسانه ای کردن سه هزار نفری که بدون آزمون وارد مقطع دکتری شده اند پوشالی بودن مدارک تحصیلی این افراد به ظاهر مقدس که ادعای دینداری می کردند را نشان دادی و نام نیکی از خود برجای گذاشتی ، حتی اگر جنایعالی از سوی عده ای که سال آخر عمر سیاسی شان در مجلس می گذرانند استضیاح شوی بدان که با وجدان راحت می روی و دانشجویان واقعی دکتری منظورم دانشجویان سنجشی است هرگز شما را فراموش نخواهند کرد. موفق و پیروز باشید.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    یه نفر میخاد عدالت برقرار کنه تو جامعه ما اینگونه باهاش رفتار می کنن
  • رزمنده دوران دفاع مقدس A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    سلام ،بعنوان یک رزمنده دوران دفاع مقدس به نمایندگانی که طرح استیضاح وزیر علوم را در دستور کار دارند باید عرض کنم که این حرکت شما مخالف با فرمایشات رهبری است و بجای اینکه کمک به اتحاد و همبستگی در کشور کنید باعث تفرقه و ایجاد شکاف در کشور میشوید توصیه میکنم بجای اتلاف وقت مجلس روی مسائل جناح بازی سیاسی بفکر اشتغال و بهداشت و سلامت و آموزش و پرورش و ... این کشور باشید و بر مبنای واقعییات کشور طرح به مجلس ارائه دهید
  • شریف A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    6 1
    مساله ای نیست. استیضاح کنن، قطعا مسیر اصلی دولت و به طور خاص وزارت علوم با تغییر شخص وزیر تغییر زیادی نداره... و ممنون از زحمات آقای دکتر تا به اینجا...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    5 0
    این استیضاح مثل بقیه سوالا سیاسی هست.یعنی به نطر نمایندگان محترم، وزیر حق حق عزل و نسب ندارن؟