ایرنا نوشت: :

سیدعباس عراقچی و هلگا اشمید معاونین وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار نگارش متن مشترک جامع توافق هسته‌ای را آغاز کردند.

کار نگارش متن توافق جامع هسته‌ای در حالی از ساعت ۱۵ به وقت محلی در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته‌ای وین آغاز شده است که پیشتر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح امروز (جمعه) کار نگارش متن را آغاز کنند، اما به توافق دو طرف به خاطر انجام رایزنی‌های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.

قبل از برگزاری نشست دوجانبه عراقچی و اشمید به منظور نگارش متن مشترک توافق جامع، معاونین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در نشست دو جانبه ای در هتل کوبورگ وین، با یکدیگر به رایزنی پرداختند که این گفت‌وگو نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به میزبانی اتریش موسوم به ˈوین ۶ˈ که آخرین دور از گفت‌وگوهای طرفین قبل از پایان مهلت تعیین شده در توافق موقت ژنو (۲۰ جولای) خواهد بود از ۱۱ تیرماه آغاز شده و قرار است تا ۲۹ تیرماه ادامه داشته باشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: من و همکارانم با آمادگی کامل برای حضور در آخرین مرحله مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰ جولای با هدف دستیابی به توافق جامع به وین آمده‌ایم و اگر طرفین ما هم اراده سیاسی برای دستیابی به توافق جامع را داشته باشند، این هدف محقق خواهد شد.

ظریف با تاکید براین که در مذاکرات زیاده‌خواهی‌ها و تحمیل را نخواهیم پذیرفت، افزود: انتظارات بیش از اندازه و زیاده‌خواهی‌ها، مانع پیشرفت مذاکرات خواهد بود و این یک اصل است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ما هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی‌خواهیم و آماده هستیم تا نگرانی‌های بین‌المللی را هم برطرف کنیم، اما معتقدیم که تحمیل نظرات راه مذاکره نیست و هیچوقت به تحمیل تن نداده و در این دور از مذاکرات نیز هیچ تحمیلی را نخواهیم پذیرفت.

ظریف، همچنین در پیام ویدیویی خود که به نام ملت ایران منتشر شده، خاطرنشان کرده است: در مدت زمان باقی مانده تا ۲۰ جولای و مرحله ششم مذاکرات هسته‌ای فرصت منحصر به فردی داریم تا تاریخ‌ساز باشیم و به توافقی جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافته و به بحران غیرضروری که ما را از پرداختن به چالش‌های مشترکی نظیر رخدادهای وحشتناک چند هفته گذشته در عراق بازداشته است، پایان دهیم.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه در کنار همکارانش در وین تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار به کار خواهد بست، تصریح کرد: ما داریم تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار و هر توافقی اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف و طرف دیگر است.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز می‌ماند، هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران بدنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است و ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه‌ای ۲۵۰ هزار ساله از عدم تجاوزگری داریم.

مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پایان اظهار کرد: دولت من به پایان دادن به این بحران غیر ضرور تا ۲۰ جولای (۲۹ تیر) متعهد است و امیدوارم همتایان من نیز اینگونه باشند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    55 4
    250 هزار سال؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      59 2
      منظور 250سال بوده.
    • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      37 9
      2500 سال منظورشه
    • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      15 1
      به ریال گفته ... با دلار 3000 تومنی میشه 83.5 سال تقریبا ... اوهوم
  • مقیمی A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    30 0
    منظور 250 ساله بوده ....
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    32 3
    ۲۵۰ هزار ساله؟ از سابقه بشریت هم بیشتر میشه که
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    39 2
    اشتباه تایپی بوده گیر ندین ...حساس نشو
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    55 0
    ما در این ماه مبارک دکتر ظریف و همکارانش را دعا میکنیم که انشاله با دست پر برگردند۰۰۰ خدا پشت و پناهتان۰۰
  • سام ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    1 0
    منظور چي
  • امير دروديان ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    10 0
    انشاالله اين بحث هسته اي به خوبي و خوشي به كىري چشم بدخواهان حل و فصل شود
  • گمنام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    10 1
    درود بر روحانی، سلام بر ظریف و آفرین بر عراقچی چشم امید همه ی ملت شریف ایران شما هستید. خداوند در این ماه مبارک پشت و پناه شما باشد.
  • محمدتقی حسنی IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 0
    جناب اقای ظریف خداوند ÷شت و÷ناهتان .امیدوارم با اثبات حقانیت ایران بزرگ در عرصه جهانی بتوانید بر زرینی بر افتخارات این مملکت که شما هم عضوی از ان هستید بیا فرینید
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 0
    اقای ظریف به هر طریقی به این موضوع انشاءالله خاتمه می دهد