فارس نوشت:

یک پایگاه خبری عراقی با تکیه بر برخی اسناد نوشت: که «مسعود بارزانی» اربیل را به پناهگاهی برای مخالفان بغداد و سرکرده‌های تروریسم تبدیل کرده است.

 پایگاه خبری «المسله» عراق با انتشار یک گزارش از اقدام «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان در پناه دادن به بسیاری از سرکرده‌های بعثی در اربیل خبر داد و نوشت: بسیاری از سران رژیم صدام و سرکرده‌های گروه‌های تروریستی خود را «مجالس مقاومت»، «عشائر انقلابی» و «مردان طریقت نقشبندیه» و ...می‌نامند، اکنون در اربیل به سر می‌برند. افرادی که همگی چهره‌هایی از یک تروریسم هستند که به دنبال ناکام گذاشتن روند دموکراتیک در عراقند و این هدف را شخص «مسعود بارزانی» نیز دنبال می‌کند.

در این گزارش آمده است: مسله‌ تاکنون بارها در گزارش‌های مختلف درباره تبدیل شدن اربیل به پناهگاه جنایتکاران، فاسدان و افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق هشدار داده و اعلام کرد که اخیرا شمار زیادی از سرکرده‌های تروریسم از پایتخت‌های عربی به ویژه «امان» به اربیل انتقال یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، بارزانی عمدا معارضان روند سیاسی در عراق به ویژه بعثی‌ها را به اربیل جذب می‌کند زیرا معتقد است که جمع کردن معارضان بغداد به او فرصت داشتن برگه‌های بیشتر برای مانور در مذاکراتش با هر دولتی که در عراق بر سر کار آید، می‌دهد. به همین دلیل نیز اربیل به سکوی رسانه‌ای و فعالیت رسانه‌ها و ماهواره‌های مخالف دولت مرکزی تبدیل شده است که این امر خیانت به خون هزاران قربانی رژیم بعث به ویژه در شهر حلبچه است.

این در حالی است که قانون اساسی عراق، بارزانی را از میزبانی افراد تحت تعقیب و پیگرد قضایی ممنوع کرده است. لذا این اقدام رئیس منطقه کردستان خلاف قانون اساسی عراق است. دیگر اقدام او در نقض قانون اساسی کشور، تشدید و افزایش حضور نیروهای پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد از جمله کرکوک است.

در سندی که المسله از آن سخن می‌گوید: رهبران سیاسی، سران حزبی و مقامات اطلاعاتی  با طرف‌های دیگر در دولت کردستان و طرف‌های منطقه‌ای در راستای سرنگون کردن دولت مرکزی عراق هماهنگ هستند. آخرین اقدام آنها نیز تلاش آنها برای اشغال موصل بود و گفته می شود که «طارق الهاشمی» معاون سابق فراری رئیس جمهور عراق که تحت تعقیب پلیس اینترپل است و آخرین گزارش‌ها از حضورش در ترکیه خبر می‌داد، در زمان حمله داعش به موصل، در اربیل بود. از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز از حضور «عزت الدوری» معاون صدام و سرکرده کنونی بقایای بعثی‌ها در اربیل حکایت داشتند.

بنا بر این گزارش، از دیگر سرکرده‌های بعثی که در اربیل ساکن است و کاملا هماهنگ با دستگاه اطلاعاتی کردستان است، «احمد حسین الدباش» دبیرکل گروهی موسوم به «شورای سیاسی مقاومت عراقی است. از دیگر سرکرده‌هایی که با اطلاع مقامات کردستان عراق در اربیل حضور دارند عبارتند از:

«خزعل الجمعی» فعال در جماعت بعثی و تروریستی «یونس الاحمد»

«خلیل التکریتی» برجسته‌ترین مسئول دستگاه اطلاعاتی رژیم صدام

«سیف المشهدانی» عضو فرماندهی قطر در حزب بعث

«عبدالصمد الغریری» عضو دیگر فرماندهی قطر در حزب بعث

«نزوان الکبیسی» مسئول دفتر نظامی در سازمان تروریستی تحت فرمان عزت‌الدوری

«غنی مجهول» سرکرده بعثی و رئیس دفتر «ایاد علاوی»

«فلاح النقیب» وزیر کشور پیشین

«لیث طالبانی» مسئول روابط خارجه «جیش الاسلامی»

«محمد یاسین» مسئول اطلاعات حزب بعث در بغداد

«محمد المفرجی» مدیر دستگاه اطلاعات رژیم سابق

«محمود عبدالعزیز» عضو فرماندهی قطر در حزب بعث

بر اساس این گزارش، برخی شیوخ عشائر حامی داعش نیز در اربیل ساکن هستند که عبارتند از:

«علی الحاتم»، «عبدالرزاق الشمری»، «غازی فیصل»و «رافع الرفاعی»

همچنین برخی از سرکرده‌های طریقت نقشبندیه و مقامات دفتر نظامی افسران ارتش صدام نیز در اربیل پناه گرفته‌اند.

علاوه بر این فرار نمایندگان و مقامات مسئول عراقی به اربیل از بیم دستگیری به دلیل آنکه تحت پیگرد دستگاه قضایی قرار می‌گیرند، به امری عادی تبدیل شده است. افرادی که به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی یا فسادهای مختلف باید دستگیر شوند.

از سوی دیگر منابع آگاه از وجود یک توافقنامه محرمانه در اربیل میان رهبران کرد و گروه تکفیری داعش با حضور تعدادی از عناصر حزب منحله بعث خبر می‌دهند که بر اساس آن، تروریست‌ها به نیروهای پیشمرگه حاضر در مناطق مورد مناقشه کاری ندارند و تمام مقرهای احزاب کردی در مناطقی که داعش بر آنها سیطره می‌یابد بار دیگر باز می‌شوند.

در سال 2013 نیز برخی منابع در ائتلاف دولت قانون اسامی بعثی‌هایی را که در اربیل برای تشکیل «جیش الحر» و فعالیت آن علیه دمشق هماهنگی هایی را ایجاد کرده بودند، منتشر کرده بودند که این اسامی عبارت بودند از: «مانع رشید»، «طالع الدوری» و «مزهر مطنی». این افراد هنوز در اربیل به سر می‌برند.

روزنامه «صوت کردستان» نیز هفته پیش در یک گزارش نوشت که اربیل به مرکز تجمع بعثی‌ها و داعشی‌ها تبدیل شده است و «حنان الفتلاوی» از رهبران دولت قانون گفت که عزت الدوری و سرکرده‌های دیگر بعثی و شمار زیادی از افراد تحت تعقیب در اربیل حضور دارند.

به گزارش المسله، این افراد در اربیل ملک و دارایی‌هایی دارند که از طریق کشورهای حامی تروریسم در عراق به آن دست یافته‌اند.

به عنوان مثال رسانه‌های مختلف اسنادی را منتشر کردند که نشان می‌دهد: حاتم سلیمان یک قصر در اربیل به ارزش یک میلیون و 600 هزار دولار دارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    23 3
    این خبرها از کجا میان؟ اگه همچین کسایی در کردستان باشن، خود مردم کرد قبل از هر کسی دیگه به حسابشون میرسن. بارزانی هم انقدر احمق نیست که محبوبیت خودش در اقلیم رو فدای چهار تا بعثی کنه.
  • فقط ایران A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    92 7
    تا دیروز کردها در سوریه با داعش میجنگیدن، خیلی آدمهای خوبی بودن، کسایی بودن که در جنگ طرف صدام رو نگرفته بودن، به خاطر جنایتهای صدام، مردم مظلومی بودن، حالا به خاطر اینکه دولت عراق به خاطر ندانم کاریهای خودش در خطر افتاده، خیلی آدمهای بدی شدن. تروریست شدن، بعثی شدن، داعشی شدن، اسرائیلی شدن. خبر عادل باش و نظر ما هم بذار. خسته شدیم از بس حرفهای اینطوری شنیدیم. بچاپ عزیزم.
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    9 33
    کرد ها همیشه این گونه بوده اند
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    7 30
    کردستان عراق در حال تبدیل شدن به یک عامل نا امنی در منطقه است.کردها باید قدر این خودمختاری رابدانند وگرنه با این زیاده خواهی ها، همه این چیزهایی را که بدست آورده اند به باد فنا خواهند داد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    بارزانی در خدمت ترکیه عثمانی کرد ها گول ترکیه را نخورید .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    20 2
    واقعا آخر پرونده سازی و تهمت زنی هستید و شیطان باید پیش شما شاگردی کنه
  • ایرانی A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    5 27
    بارزانی ملعون قربانی خیانتش به ملت عراق خواهد شد.انشاا...
  • روزبه خراسانی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 14
    واقعا شرم آوره که کردها، حمله شیمیایی وحشیانه صدام حسین به منطقه کردنشین حلبچه رو فراموش کنن و با قاتلین هم نسلاشون عقد اخوت ببندن. برادران کرد راهی که میروید به «ترکستان» است