واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ، نوری مالکی نخست وزیر عراق پنجشنبه اعلام کرد عفوی که روز گذشته برای همه افراد دخیل در اقدامات ضد حکومتی به جز قاتلان برقرار شد همچنین افسران ارتش صدام را که آمریکایی ها آن را منحل کردند ، در بر می گیرد.
مالکی که به ویژه به انحصار قدرت و به حاشیه راندن جامعه سنی متهم است چهارشنبه عفوی را برای هر فرد دخیل در اقدامات ضد دولتی به جزو قاتلان برقرار کرد.
این اقدامی نادر و حرکتی آشتی جویانه است که هدف از آن ظاهرا اقلیت سنی است .
این عفو درحالی اعلام شده است که اختلافات عمیق در این کشور زندگی سیاسی را فلج کرده است و ارتش از حدود سه هفته پیش برای بازپس گیری مناطقی که شورشیان به تصرف خود در آورده اند تلاش می کند.
شورشیان وابسته به گروه دولت اسلامی ، داعش، از نهم ژوئن مناطق گسترده ای را از خاک عراق به تصرف خود در آورده اند. آنها یکشنبه در مناطقی که از حلب در شمال سوریه تا استان دیاله در شرق عراق به تصرف خود در آورده اند، خلافت اعلام کردند.
شورشیانی که حمله خود را نهم ژوئن آغاز کردند ائتلافی ناهمگون به وجود آورده اند که به ویژه شامل جهادی های گروه موسوم به دولت اسلامی ، اعضای شماری از قبایل و نظامیان سابق ارتش صدام حسین است.
نخست وزیر عراق در بیانیه ای که پنجشنبه در پایگاه اینترنتی او منتشر شد تصریح کرد این عفو همچنین شامل افسران ارتش سابق است که آمریکایی ها منحل کردند.
نیروهای آمریکایی سال 2011 پس از هشت سال اشغال عراق ، نیروهای خود را از این کشور خارج کردند.
مالکی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این مسئله گفت :« ما امروز عفوی را برای این افسران اعلام می کنیم.»
مالکی گفت :« این افسران باید به تحقق یکپارچگی کشور پایبند باشند و از تلاش های جدایی طلبانه بر پایه های مذهبی یا قومی پیشگیری کنند یا مانع از آن شوند که کشور تحت کنترل تروریست ها چه خارجی یا عراقی قرار گیرد.»
نخست وزیر عراق اطمینان داد به طور جدی برای یکپارچگی همه افراد( در درون قبایل ، روشنفکران و سیاستمداران ) که به وحدت ،تمامیت ارضی ، حاکمیت و قدرت عراق عقیده دارند ، تلاش می کند.
ارتش سابق عراق که سال 2003 حدود 450 هزار نظامی داشت کمی پس از حمله آمریکا که به سقوط حکومت بعث صدام منجر شد ، منحل شد.
تحت نظارت نیروهای چند ملیتی در عراق ، ارتش جدیدی به تدریج شکل گرفت اما مقامات عراقی چندین بار از کمبود تجهیزات و توان این ارتش گلایه کرده اند.
نیروهای کنونی ارتش عراق حدود 200 هزار نفر است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =