تسنیم نوشت:

رویترز در گزارشی به بررسی مواردی پرداخت که به اعتقاد این خبرگزاری موارد اختلاف بین ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به ۷ موردی که به ادعای این رسانه انگلیسی موارد اختلافی بین ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای هستند پرداخت.

این موارد عبارتند از «ظرفیت‌غنی‌سازی ایران»، «تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها»، «رآکتور اراک»، «تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی»، «تحریم‌ها»، «موشک‌های بالستیک» و «مدت زمان توافق».

به صورت خلاصه می‌توان موارد اختلافی که رویترز آن‌ها را نام برده چنین تشریح کرد:

نخست، «ظرفیت‌غنی‌سازی ایران»؛ ایران هم‌اکنون دارای ۱۹ هزار سانتریفیوژ است که ۱۰ هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت هستند، کشورهای غربی سعی دارند ایران بخش اعظمی از این سانتریفیوژ‌ها را برچیند در حالی که کشورمان بارها اعلام کرده نیاز عملی هسته‌ای ایران نیازمند افزایش ظرفیت غنی‌سازی کشور است.

دوم، «تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها»؛ ایران تحقیق و توسعه برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و همچنین تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را حق خود می‌داند در حالی که غرب در تلاش برای جلوگیری از تولید نسل جدید سانتریفیوژها در ایران است.

سوم، «رآکتور اراک»؛ تولید پلوتونیم در رآکتور اراک مستمسکی برای غربی‌ها شده تا به بهانه استفاده احتمالی نظامی از این پلوتونیوم با آن مخالفت کنند. ایران اعلام کرده با اصلاحاتی در این رآکتور و در عین حال حفظ ماهیت آن حاضر به برطرف کردن نگرانی‌های طرف مقابل است.

چهارم، «تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی»؛ غربی‌ها از چندین سال پیش از برخی فعالیت‌های نظامی ایران در حوزه هسته‌ای خبر داده‌اند در حالی که کشورمان بارها به صورت مستدل به این ادعا پاسخ داده و هرگونه فعالیت در این حوزه را رد کرده است.

پنجم، «تحریم‌ها» جدول زمانی و نیز چگونگی رفع تحریم‌ها که هشت سال پیش علیه کشورمان اعمال شده است تبدیل به یکی از موارد پیچیده در مذاکرات گشته‌اند.

ششم، «موشک‌های بالستیک»؛ آمریکا با اشاره به قطعنامه ۲۰۱۰ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت فعالیت ایران در حوزه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای مدعی است که این موضوع باید به عنوان بخشی از یک توافق جامع به آن پرداخته شود.

هفتم، «مدت زمان توافق جامع»؛ مدت زمان توافق نیز یکی دیگر از مباحثی است که دو طرف مذاکره کننده درباره آن اختلاف نظر دارند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لقمان IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    3 11
    این مذاکرات هیچوقت به نتیجه نمیرسد.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 0
    پس رو چی توافق دارن؟؟؟؟؟
  • هشت A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    18 0
    دلیل پنجم باعث شد ی آه بلند بکشم
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    1 7
    توافق کاملا غیر ممکنه ببینید کی گفتم حالا...
    • ایرانی A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      4 2
      من میدونم ما ههمون میمیریم. یادته؟
  • سعید IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 2
    اتفاقا" با حول و قوه الهی و یاری امام زمانعج و دعای خیر ایرانیان انشاالله این توافق نامه به نتیجه می رسدو شادی را به ایرانیان می رسند و جشن دیگری بر پا می کنمآقای ظریف و تیم مذاکره کننده گان انشاالله موفق خواهند شدو چشم حسودان و مخالفان کور می شود
  • جوان IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 1
    امریکا توافق سرش نمیشه اگه توافق بشه زیاد دوام نمیکنه چه بسیار بهانه برای بهم زدن توافق
  • رسول بلو خکانی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    امید دارم