ایرنا نوشت:

نشست افتتاحیه ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که از ساعت ۹ صبح امروز به وقت وین با حضور ظریف و اشتون و نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل آغاز شده بود بعد از حدود یک ساعت به پایان رسید.

بعد از انجام مذاکرات رسمی و عمومی هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت وین دیدار سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امورخارجه با هیات مذاکره کننده آمریکایی در محل هتل کوبورگ آغاز شده است.

ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای وین موسوم به وین ۶ از روز گذشته با دیدارهای دوجانبه و سه جانبه وزیر امور خارجه ایران در پایتخت اتریش آغاز شد و محمد جواد ظریف در دو دیدار جداگانه ابتدا با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و مسئول گروه مذاکره کننده ۱+۵ درخصوص روند ادامه گفت‌وگو های هسته‌ای تبادل نظر کرد.

دیدار سه جانبه ظریف،اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا که از مرحله قبلی مذاکرات هسته‌ای به هیات مذاکره‌کننده آمریکایی پیوسته است، دومین برنامه کاری ظریف در روز چهارشنبه بود که در این دیدار طرفین درخصوص محورهای مطرح در مذاکرات وین ۶ گفت و گو کردند.

ظریف قبل از آغاز دیدارهای دوجانبه و سه جانبه خود در اولین روز از مذاکرات وین ۶ در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده بود که نمایندگان ملت ایران با آمادگی کامل برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به وین آمده‌اند اما دستیابی به این هدف درصورتی خواهد بود که طرف مقابل نیز اراده سیاسی برای انجام این کار را داشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: هر زمانی که انتظارات بیش از اندازه و زیاده‌خواهی در مذاکرات باشد، این مانع پیشرفت خواهد شد و این اصل کار است.

ظریف با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی‌خواهیم، تصریح کرد: ما آمادگی داریم که نگرانی‌های بین‌المللی را هم برطرف کنیم اما معتقدیم که تحمیل راه مذاکره نیست و هیچوقت به تحمیل تن نداده‌ایم؛ در این دور از مذاکرات نیز تحمیل را نخواهیم پذیرفت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پیام ویدیویی که امروز منتشر کرده است، با اشاره به آغاز ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای به میزبانی وین، گفت : در طول سه هفته آینده تا تاریخ ۲۰ جولای فرصتی منحصر به فرد داریم تا تاریخ‌ساز باشیم. تا به توافقی جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافته و به بحران غیر ضروری که ما را از پرداختن به چالش‌های مشترکی نظیر رخدادهای وحشتناک چند هفته گذشته در عراق باز داشته پایان دهیم.

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه در کنار همکاران خود در وین تمام تلاشش را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهد بست، افزود: ما داریم تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم نه یک توافق خوب یا توافقی بد بلکه توافقی عملی و پایدار و هر توافقی اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف و طرف دیگر است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =