ایسنا نوشت:

در روز ۱۲تیرماه ۱۳۶۷، ناو آمریکایی «وینسنس»، یک فروند هواپیمای مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد و همه ۲۹۰ سرنشین آن را به شهادت رساند. این خبری بود که در زمان خودش با بهت فراوان از سوی رسانه‏‌های جهان منتشر شد.

بر اساس گزارش‏‌های تکمیل شده بعدی مشخص شد که در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏‌ریزی شده ۶۵۵، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏‌های سرزمینی ایران و در آب‏‌های اطراف جزیره هنگام، به دلیل شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمامی ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. ۱۱۸ نفر از این مسافران بی‏‌گناه، زن و کودک بودند.

همچنین ۲۰ هندی، یک ایتالیایی، شش پاکستانی، سیزده نفر تبعه امارات و شش یوگسلاو نیز در میان مسافران هواپیما دیده می‌‏شد.

مروری بر جریانات پیش آمده، واقعیت این اقدام وحشیانه آمریکا را آشکار می‏‌کند:

یکشنبه دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ بندرعباس‏

هواپیمای ایرباس ۳۰۰ متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‏‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شماره پرواز ۶۵۵ با ۲۹۰ سرنشین (۱۵۶ مرد، ۵۳ زن، ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۸ کودک زیر دو سال و ۴۲ نفر با ملیت‌های یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و ۱۶ خدمه پروازی) در ساعت ۱۰ صبح به مقصد دوبی پرواز کند.

ساعت ۹ صبح (خلیج فارس)

تعدادی از قایق‏‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مشغول گشت‏‌زنی ‏در جنوب قشم بودند، با تهاجم نیروهای آمریکایی مواجه شدند. رزمندگان دریادل اسلام بلافاصله به مقابله با نیروهای آمریکایی مستقر در ناوها می‏‌پردازند. در جریان این درگیری، چند فروند چرخبال آمریکایی برفراز قایق‏‌های‏ تندرو به پرواز درآمده و به سوی آن‏‌ها شلیک می‏‌کنند.

دلاورمردان سپاه اسلام، همزمان با مقابله با ناوهای آمریکایی به آتش چرخبال‌ها نیز پاسخ می‏‌دهند و در این درگیری یک فروند چرخبال آمریکایی مورد هدف قرار گرفته و به قعر آب‏‌های نیلگون خلیج‏ فارس سقوط می‏‌کند.

ساعت ۱۰ صبح (بندرعباس)

هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز ۶۵۵ با ۱۵ دقیقه تأخیر در ساعت ۱۰:۵ از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد، مدت پرواز تا دوبی ۳۰ دقیقه و حداکثر ۱۴ هزارپا تعیین شد.

در ساعت ۱۰:۱۷ دقیقه، هواپیمای ایرباس ۳۰۰  به پرواز درآمد.

دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‏گیری تا ارتفاع ۱۲ هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات تماس داشت.

در خلیج فارس ناوجنگی آمریکایی «وینسنس» که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلی ج‏فارس شده بود، به قصد یک ماجراجویی هوایی به آب‏‌های مرزی ایران نزدیک شد.

«ایچنرمارک» قلب این رزم‏ناو به شمار می‏‌رفت.

وظیفه اصلی آن، کشف هدف‌های پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آن‏‌ها بود، هم‏چنین این رزم‏ناو به موشک‏‌های ‏زمین به هوا با برد ۴۰۸ کیلومتر نیز مجهز بود.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس ۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ۱۴ هزارپایی صعود کند.

ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه (خلیج‏ فارس)

در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز»، فرمانده ناو، موشک استاندارد ۲ به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد.

ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آب‏‌های نیلگون خلیج‏ فارس فرو رفت.

با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شده ولی آن‏‌ها اظهار بی‏‌اطلاعی کردند.

بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.

با شناسایی دقیق محل سقوط، چرخبال‌ها و شناورها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‏‌اند.

پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی‌ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده‏‌اند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.

 

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می‏‌کرده و رزم‏ناو آمریکایی نیز هفت‏ بار اخطار رادیویی برای‏ هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است! این ادعا کاملا غیرقابل قبول بود، زیرا قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‏‌های سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آب‏‌های ایران پراکنده شده بودند.

این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین‏‌المللی بندرعباس دوبی (آمبر۵۶) قرار دارد و نشان می‏‌دهد که هواپیما درست در مسیر پیش‏‌بینی شده در حال پرواز بوده است و همانطور که چهار سال بعد روزنامه «نیویورک تایمز»، در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود، گفت که ناو وینسنس در آب‏‌های فلات قاره ایران بوده است نه در آب‏‌های بین‏‌المللی، و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته شده است. ضمن آن که هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای اف_۱۴ متفاوت است.

در همین حال با توجه به ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری، ناو آمریکایی‏ می‌توانست به راحتی با شنیدن مکالمات خلبان به ماهیت هواپیمای ‏مسافربری پی ‏ببرد.

اساسا در همان زمان و بعدها دلایل روشن بسیاری بر دروغ‌گویی مقامات آمریکایی ارائه شد چنانچه هنگامی که در شهریور ۶۲ یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت هواپیمایی کره‏جنوبی (ک.ال.ال) در حالی ‏که با ۲۶۹ مسافر از مسیر عادی خود منحرف شده بود و حدود ۵۰۰ کیلومتر مسافت را زمانی نزدیک به دو ساعت در داخل خاک شوروی سابق طی کرده بود، به دلیل بی‏‌توجهی به اخطارهای مکرر هواپیماهای شکاری این کشور توسط سیستم دفاع موشکی‏ شوروی سرنگون شد.

در این ماجرا «ریگان» ابراز عقیده کرد که هیچ مطلبی نمی‏‌تواند توجیه‏‌کننده سرنگون ساختن یک هواپیمای غیرمسلح باشد.

وی اعلام کرد:شوروی (سابق) با حمله به یک هواپیمای مسافربری، دست به یک عمل تروریستی زده است و یکی از اعضای کمیته امور خارجه مجلس آمریکا، دولت این کشور را به مقابله به مثل ترغیب کرد.

در هر حال آمریکایی‏‌ها به ‏صورت جسارت‏‌آمیزی دلایل این جنایت خود را بیان و تأکید کردند که هدف آمریکا از ساقط کردن هواپیمای ایرباس ایران، وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش صلح و پایان جنگ تحمیلی بود، چنان‏ که رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در این زمینه اظهار داشت: «این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا) ضرورت دست‏یابی به برقراری صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است» به عبارتی هدف آمریکا رهاندن گریبان صدام جنایتکار از دستان پرقدرت رزمندگان اسلام بود.

رفتار مزدورانه آمریکا در این میان نیز قابل مطالعه است.

از یک سو،رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، در اعلامیه‏‌ای، با اظهار تأسف از این رویداد تلخ، به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران اعتراف کرد، ولی اقدام ناو آمریکایی را عمل دفاعی بجا دانست و مدعی شد هواپیمای ایرباس ایرانی در حال کاهش ارتفاع و شیرجه رفتن به سوی ناو آمریکایی بوده است.

از سوی دیگر، به فرمانده ناو وینسنس که موجب سقوط هواپیمای مسافربری ایران شده بود نشان افتخار داد و بر جنایت او مهر تأیید زد. این تناقض آشکار، از عوام فریبی ریاکارانه دولت آمریکا و نیات شوم سردمداران این کشور خبر می‏‌داد. عوام فریبی و جنایتکاری‏‌ای که همچنان ادامه داشته و در ذات حاکمیت آمریکا نهادینه شده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    15 52
    جالبه که هنوز خیلی ها اعتقاد به صداقت آمریکا دارن از منفی خوردن این نظرم ثابت خواهد شد البته اگر تایید بشه
  • معصومه A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    37 57
    یه روزی بالاخره آمریکا تاوان خونهایی رو که ریخته میده . . یه روزی بالاخره تاوان جنازه ی هموطنامون رو که روی آب افتاده بود رو میده . . مطمئنم قانون خداوند هیـــچ ظلمی رو بی جواب نمیذاره ، دیر یا زود . . .
    • علب IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      15 8
      منظور اینایی که منفی دادن چیه؟
  • محمد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    42 80
    لعنت خدا بر جنایتکارانی که 290 نفر بیگناه رو کشتن.
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    34 11
    ببخیشد چرخبال چیه؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    26 56
    ریگان این دنیا مواخذه نشد .اون دنیا که از چنگال عدالت خدا نمیتونه فرار کنه
  • احمد یاداور A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    24 69
    داغش همیشه در دل ماست وفراموشش نمیکنیم وخداوند هم عادل است
  • ابی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    52 88
    دره گوشه من گفت
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      24 71
      چی گفت
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      11 23
      خودش به من گفت
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      49 82
      ببین با کیا شدیم 70 میلیون. زیر خبر یکی فجیع ترین و تکان دهنده ترین حوادث تاریخ معاصر ایران و جهان دارن مسخره بازی در میارن. تاز مثبت هم میگیرن...
  • حسین A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    12 28
    ننگتان باد
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    9 18
    واقعا آدم چی باید بگه
  • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    16 39
    از كشور گاوچرانهاي هفت تيركش چه توقعي ميشه داشت در ظاهر دموكراتيك اما در باطن...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    17 8
    الهی چقدر سعی میکنند تیترهای جالب و مهیج بزنن. حداقل میزدند مروری بر حادثه غمانگیز هواپیمای مسافربری ایران. دیگه انقدر از این تیترا خوندم میدونم متن مورد نظر تیتر جایی جز 2 خط آخر مطلب 30 صفحه ایتون نیست.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    23 48
    اینارو دارن از تکه تکه شدن مردم کشورشون میگن اونوقت دارن مسخره بازی در میارن ولش کن اصن ارزشو ندارن امیدوارم خدا امریکاییارم لعنت کنه چقد از مردم دنیارو کشتن
  • هادی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    16 36
    اگه تنها فقط یک دلیل برای نفرت مردم ایران از آمریکا بخواین همین موضوع کافیه: کشتن 290 انسان بیگناه و بدتر اینکه به فرماندۀ اون ناو لعنتی مدال شجاعت دادن و بدتر و بدتر از اون تو این چند سال حتی ابراز ناراحتی و پشیمانی نکردن
  • رضا A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    22 70
    مردم ایران یادمان باشد سران آمریکا چنین مزدورانی هستند که هیچگاه دلشان به حال ما نسوخته بلکه بخاطر منافع خود هرچند کوچک چنین جنایت هایی را با وقاهت و بی شرمی انجام می دهند .
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    8 10
    خودش به من گفت
  • فرشید IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    10 9
    در گوش دلبندم نه دره گوش دره دیگه چه صیغه ای است؟
    • ابی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      7 8
      دلبندم اینارو میدونستم.اینطوری خواستم مطلب رو رسونده باشم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    5 1
    سلام . خوبی؟
  • علیرضا سوری A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    10 2
    فقط توصیه ی من به این عزیزان و برادرانی که منفی می دهند این است که کتابهای مختلفی که توسط نویسندگان محترم آمریکایی در خصوص جنایات آمریکا در طی 100 سال گذشته است را مطالعه کنند.....همیشه ذهن های آزاد حقیقت را انکار نمی کنند