خبرگزاری تسنیم نوشت:

نخست وزیر عراق گفت: کسی حق ندارد از حوادث سوء استفاده کند و اقدام کُردها در کرکوک غیرقابل قبول است و تمامی نیروهای مسلح بعد از پایان بحران به مواضع خود باز خواهند گشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نوری المالکی گفت اولویت امروز پرونده امنیتی و مقابله با گروه های تروریستی و حمیات از هویت عراق است.

وی افزود: اعلام دولت خلافت از سوی داعش پیامی واضح به همه کشورهای منطقه است. تشکیل خلافت از سوی داعش پیامی به کشور های منطقه دارد مبنی بر اینکه همه شما در یک دایره قرمز قرار گرفته اید.

مالکی همچنین تاکید کرد: شرایط جنگ به نفع ارتش و پلیس عراق در حال تغییر است.

نخست وزیر عراق همچنین ادامه داد: گروه های مزدور تابع برخی از کشور ها نمی توانند ملت عراق را شکست دهند.

وی با اشاره به برگزار نشدن جلسه دیروز پارلمان عراق گفت: در جسله پارلمان برخی ضعف ها وجود داشت که در آینده آنها را برطرف می‌کنیم. امیدواریم در جلسه آینده ( سه شنبه آینده ) چنین وضعی را شاهد نباشیم،‌ و به خواست خداوند با همکاری و توافق و گشاده رویی در انتخاب گزینه ها و سیستم پیشبرد برنامه های سیاسی کشور موافق خواهیم بود و سیستم سیاسی باید به صورت دمکراتیک پیش رود.

وی در خصوص تشکیل دولت آینده و جدید عراق هم ابراز امیدواری کرد به زودی تمام موانع از سر راه تشکیل دولت جدید عراق برداشته خواهد شد.

مالکی همچنین در واکنش به سخنان مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق که ماده 140 قانون اساسی را منتفی شده دانسته بود، افزود: ماده 140 قانون اساسی هنوز منتفی نشده است و اقدامات کُردها در کرکوک قابل قبول نیست.

نوری مالکی نخست وزیر عراق همچنین درباره تصرف شهر کرکوک از سوی نیروهای نظامی کُرد پیشمرگه که مناطق مورد اختلاف بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق است گفت: کسی حق ندارد از حوادث اخیر سوء استفاده کند، کسی نمی تواند رای خود را به دیگران از این طریق تحمیل و از قانون اساسی تخطی کند.
وی افزود: برخی اتفاقات در منطقه کردستان در این خصوص روی داده این قبیل اعمال و رفتار را نمی پذیریم.

نخست وزیر عراق با اشاره به پیامدهای جدایی طلبی برای ملت کُرد تاکید کرد که تمامی نیروهای مسلح بعد از پایان بحران به مواضع خود باز خواهند گشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • rasoul A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    6 10
    این بارزانی داره از آب گلالود ماهی میگیره..آخه تورو چه به حکومت مستقل بابا...
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 2
    ما در ایران همه قومیتها خودمان را ایرانی می دانیم امااین اقای مالکی در عراق نتوانست چنین وضعی را بوجود بیاورد فعلا که اصل مشکل خود شما هستید گیرم کردها تجزیه طلب ؛ عربهای سنی چرا با شما نمیسازند من یک کردم و افتخار می کنم ایرانی هستم اما در عراق چنین مسله ای وجود ندارد و همه بفکر پراکنده شدن و تجزیه هستند اگر اقای مالکی ظرف مدت این 11 سال ماده 140 قانون اساسی که در مورد برگزاری همه پرسی بر سر کرد بودن یا عربی بودن کرکوک میشه را اجرایی می کرد امروز کار به اینجا نمی رسید لازم بذکره مالکی این دو دوره نخست وزیری را با پشتیبانی کردها بدست اورده است.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    5 1
    اولا دیکتاتوری همین نوری المالکی این وضع رو تو عراق درست کرد، دوما ارتش عراق از ترس داعش از این منطقه فرار کردند حالا چی داره می گه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 0
    آقای مالکی بودن، نخست وزیر منطقه سبز بغداد.
  • بی نام CA ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    12 0
    خوب وقتی شما قانون اساسی را اجرا نمی کنی خود کردها اجرا می کنند .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    11 1
    کدام کار شما قانونی بود اقای مالکی که حاله دایه قانون شدی؟قطع حقوق ۵ میلیون انسان به بهانه نفتی که حتی دادگاه فدرال عراق هم حق را به تو نداد؟یا عدم اجرای ماده قانونهای مربوط به کرکوک از۱۰ سال پیش؟ دروغگویی را از دوستانت یاد گرفته ایی کرد دیگر چوب اشتباهات افراد نادانی چون شما و صدام را نخواهد خورد، کرد و عرب چه سابق تاریخی با هم دارند که الان دم از پیوند ناگسستنی می زنید و جدایی را کفر می دانید؟مگر نه اینکه کشورتان تنها ۱۰۰ سال قدمت دارد و با دستان بریتانیا تاسیس شد؟پس اجازه دهید به همان شکل که از دوستانتان در قضیه کریمه دفاع کردید، به همان شکل هم کردها همه پرسی برگرزار کنند.
  • کریم A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    7 1
    به ماده 140 هم برگرده یعنی این که در کرکوک رفراندوم برگزار بشه که نتیجه آن از همین الان مشخص هست پس بهتره هر چه زودتر با واقعیت کنار بیاید
  • اهوازی IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 6
    کردهای عراق از ضعف صدام خوب استفاده کرده و خودمختاری اعلام کرد و اکنون می خواهد از ضعف دولت مرکزی استقلال اعلام کند که من فکر می کنم این باعث می شود که اعراب را چه سنی و چه شیعه را علیه خود متحد کند
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 0
    زرشک
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    4 1
    مال خودشه تومشتشه
  • جواد A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    2 5
    به این میگن فرصت طلبی بارزانی یا به عبارتی از آب گل آلود؛ ماهی گرفتن .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    5 3
    فقط اقدامهای خبیثانه ی تو قابل قبوله، فعلا که تو مصداق ضرب المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» هستی برای کردها، به امید خدا کردها به همین زودی تیر خلاص را به شما خواهند زد و بیتشر از این رگهای گردنت متورم خواهد شد
    • بی نام ES ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      2 5
      مگه ما مردیم بزودی فک وفامیلاتو به خاک و سیاه می شینیم
  • حسن IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    5 2
    مالکی ترسو که از کرکوک فرار کردی خداراشکر کن که پیشمرگه ها مانع پیشروی داعش در کرکوک شدند
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 3
    امان از کردها