واحد مرکزی خبر نوشت:

جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد جیمز دابینس فرستاده ویژه این کشور در افغانستان از سمت خود کناره گیری می کند.

نماینده ویژه آمریکا زمانی از سمت خود کناره گیری می کند و دانیل فلدمن، دستیارش جانشین او می شود که روابط کابل و واشنگتن مرحله بحرانی را می گذراند.
استعفای دابینس در پایان ماموریت یک ساله او بعد از تعویق پنج روزه اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت می گیرد که احتمال دارد این کشور را در بی ثباتی سیاسی فرو ببرد.
این دیپلمات کارکشته سال 2001 بعد از سقوط طالبان پرچم آمریکا را در سفارت این کشور در کابل نصب کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جان کری در بیانیه ای با اشاره به اینکه دابینس « در مذاکرات برای فراهم کردن زمینه امضای توافقنامه امنیتی » دو جانبه بین آمریکا و دولت افغانستان نقش مهمی داشت، اعلام کرد
« او رابطه خوبی با کرزای ( حامد، رئیس جمهور افغانستان ) به ویژه در لحظات دشوار داشت.»
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وعده داده اند با آمریکا توافقنامه امنیتی امضا کنند.
آمریکا قصد دارد نظامیان خود را تا پایان سال 2016 بعد از یک دهه جنگ از افغانستان خارج کند.
جان کری خاطر نشان کرد این دیپلمات بلند پایه در زمینه فراهم کردن زمینه برای « انتخابات تاریخی » و توسعه همکاری ضد تروریستی با پاکستان تلاش کرد.
جیمز دابینس در دوره جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز فرستاده ویژه واشنگتن در افغانستان بود.
او همچنین نماینده آمریکا در کنفرانس دسامبر 2001 بن بود که بلافاصله بعد از سقوط طالبان در روی کار آمدن دولت جدید با ریاست حامد کرزای نقش داشت.
جان کری افزود دانیل فلدمن، جانشین او « نه تنها از عوامل همکاری تعهد دیپلماتیک ما در افغانستان و پاکستان بود بلکه از کسانی بود که در تقویت روابط ما با پاکستان نقش اساسی داشت .»
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، هدف فلدمن من نیز اجرای سیاست ها و برنامه هایی در حمایت از منافع امنیت ملی در افغانستان و پاکستان، ثبات و پیشرفت خواهد بود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =