خبرگزاری فارس:


ستاد انتخاباتی «عبدالله عبدالله» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار برخورد جدی و قانونی با کمیسیون مستقل انتخابات شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دفتر مطبوعاتی ستاد انتخاباتی «عبدالله» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان امروز (چهارشنبه) با انتشار اطلاعیه‎ای خواستار برخورد جدی و قانونی با کمیسیون مستقل انتخابات این کشور شد.

ستاد انتخاباتی عبدالله در این اطلاعیه، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را متهم به کم‎کاری، نقض قانون اساسی، قانون انتخابات و قانون تشکیلات اداری این کشور کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: کمیسیون‎های انتخاباتی جایگاه، اعتبار و مشروعیت قانونی خود را به شدت خدشه‎دار نموده و اختیارات قانونی خود جهت اتخاذ تصمیم در مورد انتخابات زیر سوال برده که با توجه به ابعاد بزرگ خسارت و صدمه‎ای که به روند انتخابات وارد شده، لازم است برخورد جدی و قانونی با کمیسیون صورت گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‎تواند بدون اعتراض و شکایت به محض آگاهی از ارتکاب تخطی، تقلب و یا تخلف موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد اما تاکنون هیچ گونه اقدام مستقلی در رابطه با تقلب‎های انتخاباتی انجام نداده که این بی‎تفاوتی کمیسیون شکایات مغایر قوانین افغانستان است.

همچنین در این اطلاعیه‎ آمده است: اعضای کمیسیون انتخابات مکلف هستند در هنگام اجرای وظیفه، تصمیم خود را به دور از تبعیض و تعصب اتخاذ کنند اما برخلاف قوانین، اعضای کمیسیون نه تنها تبعیض، تعصب و تخلفات رئیس پیشین دبیرخانه خود را کتمان نموده، بلکه از آن حمایت نیز کرده‌اند.

به اعتقاد این ستاد انتخاباتی، اجرای قانون اساسی و قانون انتخابات از وظایف اصلی کمیسیون‎های انتخاباتی است و بر اساس قانون اساسی افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور مسئولیت اصلی اداره و نظارت بر انتخابات را دارد.

تیم انتخاباتی عبدالله در ادامه تأکید کرده است: مکالمات تلفنی رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات بیانگر دخالت غیر قانونی و جانب‎دارانه وی در امور انتخابات، تحریک و تبانی وی برای تقلب است که جرم و سوء استفاده از موقعیت محسوب می‎شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به اسناد ارائه شده و تقلب‎هایی که توسط رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفته رئیس این کمیسیون در این مورد باید پاسخگو باشد.

این اطلاعیه می افزاید: عدم رسیدگی به تقلب‌های رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات، رؤسای کمیسیون‌های ولایتی و کارمندان کمیسیون که از وظایف قانونی رئیس کمیسیون انتخابات است در ذات خود جرم بوده و قابل پیگری است.

در این اطلاعیه آمده است: بر اساس گزارشی که کمیسیون مستقل انتخابات پس از برگزاری دور اول انتخابات منتشر کرد، تعرفه‎های رأی‎دهی در ولایت‎های «کابل»، «هرات»، «بغلان» و «بلخ» تمام شده بود، پس اضافه نمودن 5 درصد محلات در تمام کشور و همچنین در نظر گرفتن 5 درصد محلات احتیاطی دیگر در تمام ولایات یک تصمیم غیر قابل توجیه و خلاف صلاحیت‎های قانونی آن کمیسیون در جریان عملیات انتخاباتی است.

برگزاری رأی‎گیری مجدد در بعضی از مناطق، وظایف و اختیارات کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی است و این مسئله یکی از خواسته‎های قانونی این ستاد بود اما پاسخ غیر موجه کمیسیون، بیانگر عدم آگاهی از قانون و یا موضع جانب‎دارانه اعضای این کمیسیون است.

ستاد انتخاباتی عبدالله در پایان این اطلاعیه آورده است: پاسخ‎های غیر قانونی و دور از انتظار کمیسیون مستقل انتخابات به مطالبات این ستاد یک بار دیگر مواضع غیرقانونی و جانب‎دارانه کمیسیون را آشکار کرد و زمینه هرگونه همکاری را با این کمیسیون به چالش کشید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =