ایرنا نوشت:

هیات مذاکره کننده ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه به منظور انجام ششمین دور از مذاکرات هسته ای با کشورهای عضو گروه 1+5 به میزبانی اتریش صبح امروز (چهارشنبه) وارد وین شد.

ششمین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و1+5 به میزبانی اتریش موسوم به وین6، از ساعاتی دیگر با دیدار دو جانبه وزیر امور خارجه ایران و خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه 1+5 آغاز می شود و دو طرف در گفت و گوهای خود محورهای این مرحله از مذاکرات را مشخص خواهند کرد.

در پنجمین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از26 تا 30 خرداد ماه در وین برگزار شد، دو طرف وارد نگارش متن توافق نهایی شدند که نام آن را ˈبرنامه اقدام مشترک جامعˈ گذاشته اند.

به گفته مذاکره کنندگان ایران، طرفین در وین 5 چارچوب متن برنامه اقدام مشترک جامع را تعیین کردند اما در مورد محتوا و حتی مقدمه دارای اختلافاتی هستند. این اختلافات ماهوی از جمله درباره میزان، سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و مدت زمان توافق است که طرفین موارد اختلافی را در درون پرانتز قرار داده اند تا در طول مذاکرات وین 6 به این موارد بپردازند.

محمدجواد ظریف درخصوص سند تنظیم شده در وین5 گفت: ˈهنوز نمی توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش است.ˈ

وزیر امور خارجه ایران گفت: ˈاین متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در این مرحله بسیار طبیعی است.ˈ

مذاکرات وین 6 سخت ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مرحله گفت و گو ها میان ایران و1+5 و در عین حال طولانی ترین دوره مذاکراتی خواهد بود که طرفین مصمم هستند تا در این مرحله مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانند.

دیپلمات های کهنه کار و حرفه ای ایرانی به سرپرستی وزیر امور خارجه قرار است طی20 روز آینده همزمان با روزهای ماه مبارک رمضان با نمایندگان1+ 5 برای دستیابی به توافقی جامع، نبردی تمام عیار دیپلماتیک داشته باشند تا در این ماراتن، طرفین به نتیجه برد - برد دست یابند.

سیدعباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران با بیان اینکه ششمین دور مذاکرات با گروه 1+5 درباره راه حل جامع هسته ای از11 تا 29 تیرماه در شهر وین برگزار خواهد شد، گفت : این مذاکرات طولانی مدت برای رسیدن به توافق جامع انجام می شود.

عراقچی با بیان اینکه تدوین متن توافق جامع در نشست ها به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود، گفت: درصورتی که توافقی حاصل شود همچون ژنو سه وزرای خارجه 6 کشور نیز برای توافق نهایی در وین حضور خواهند داشت.

براساس توافق موقت ژنو، ایران و گروه 1+5 تا 20 جولای (29تیرماه) برای دستیابی به توافق نهایی فرصت دارند اما اگر در فرصت باقی مانده این اتفاق رخ ندهد، احتمال تمدید توافق ژنو به مدت شش ماه دیگر وجود دارد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    22 0
    انشالله به لطف خدا و آقا امام زمان سربلند و موفق باشند .
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      9 0
      الهی آمین
  • بی نام US ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    11 0
    انشااله که قرارداد بسته بشه