پیغام های آمریکا یک روز قبل از دور جدید مذاکرات هسته ای/ برنز به وین می آید

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در حالی فردا در وین آغاز می شود که در آستانه این مذاکرات وزیر خارجه آمریکا گفته است است « پیشنهادات معقولی» به ایران داده اند.

به گزارش خبرآنلاین، جان کری در یادداشتی که در روزنامه واشنکتن پست منتشر شد البته اشاره ای به این پیشنهادات نکرده است.او ضمن اینکه اذعان کرده است «تیم مذاکره کننده ایران در طول مذاکرات، جدیت داشته است»، ادامه داد:اکنون ایران باید انتخاب کند. در طول مذاکرات توافق دائم، جهان چیزی بیشتر از آنکه ایران از سخنانش با اقدامات ملمولس پشتیبانی کند نمی خواهد.

 وی افزود:«ما در چندین ماه گذشته پیشنهادات معتبر و معقولی به ایران داده ایم که از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای اطمینان حاصل می کند. در مقابل ایران با لغو تحریم در حوزه هسته ای روبرو خواهد شد.»

تفاوت این دور از مذاکرات با گذشته زمان بیشتر آن است. عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اخیرا در گفت وگویی اعلام کرد که این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا 20 ژوئیه (29 تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره 6 ماهه برنامه اقدام مشترک است. اینجا

به توافق نرسیدن ایران و 1+5 امکان تمدید توافق ژنو را دارد، اما مقامات غربی تاکنون در اظهار نظر های خود تاکید کرده اند مایلند تا این تاریخ در مذاکرات به نتیجه برسند.
شاید از همین رو باشد که نیکلاس برنز تیم مذاکره کننده آمریکایی را در دور جدید مذاکرات هم همراهی می کند. این خبری است که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده و از حضور معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داده است.

برنز که نخستین بار در دولت دهم به مذاکرات هسته ای وارد شد از جمله شخصیت های با نفوذ در وزارت خارجه این کشور است.
برنز پیش از این در ماه گذشته دو بار با مقامات ایرانی دیدار داشته است که اولین بار آن در ژنو به منظور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه در راستای برطرف کردن اختلافات میان تهران و کشورهای 1+5 و دیگری در مذاکرات وین5.

نتیجه مذاکرات وین 5 البته به دلخواه امریکایی ها نبود. اظهارات ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از این مذاکرات و اشاره به اینکه «برخی طرف ها زیاده خواهی دارند» بیش از همه فلش ها را متوجه مقامات آمریکا کرد.
اختلاف بر سر میزان غنی‌سازی،تعداد، نوع و نسل سانتریفیوژها،آب سنگین اراک،حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای ونحوه و زمان لغو تحریم‌ها است.

ایران اعلام کرده حاضر نیست درباره خطوط قرمز خود مذاکره کند. اظهارات اول تیر ماه 93 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که گفته بود اگر در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ توافقی حاصل نشود، «دو طرف حق دارند به سیاست‌های قبلی خود بازگردند.» نشان می دهد ایران تصویر روشنی از خواسته ای خود در سرانجام مذاکرات هسته ای دارد.

حسن روحانی رئیس جمهور هم امروز در روز صنعت اشاره ای مذاکرات هسته ای کرد و با بیان اینکه بنده این قول را می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شده است و هیچ کس و هیچ بندزنی قادر نیست کاسه شکسته شده را به صورت اول برگرداند، تاکید کرد:«به همه دوستان، ارزشمداران و به همه عزیزان با زبان روان و آرام عرض می‌کنیم که انقلاب و ارزش‌ها را می‌شناسیم و می‌دانیم، عزت ملی را پاس می‌داریم. خیلی غصه نخورید؛ ما می‌دانیم که چه کار می‌کنیم.» اینجا

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CH ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    195 3
    خدا به همراهشون. به امید موافقت نهایی
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    7 0
    رفتار منطقی و معقولانه همراه با شجاعت و صبر همراه با درايت در تصميم گيری بهترين روش است برای رویاروئی با قدرت های بزرگ. موفق باشی دکتر
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    17 0
    ما اميدواريم و اطمينان داريم كه انشاءالله ديپلماتهاي ما با دست پر و با حفظ منافع ملي بر مي گردند ايران
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    11 1
    اونایی که دلار خریدن الان میان منفی میدن باز.
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    16 0
    آرزوی زندگی آرام و به دور از تنش را برای ملت ایران و دیکر ملت ها در انتهای این دور از مذاکرات داریم خدا پشت و پناه تیم مذاکره کننده وانسانهای نیک اندیش و خیرخواه ملت ایران باشد
  • انصاری IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    3 3
    کری گفت: "ما در چندین ماه گذشته پیشنهادات معتبر و معقولی به ایران داده ایم که از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای اطمینان حاصل می کند. در مقابل ایران با لغو تحریم در حوزه هسته ای روبرو خواهد شد". خبرآنلاین یا هرکسی که از این پیشنهادات "معقول و معتبر" خبرداره برای ما هم بگه ما رو روشن کنه. محض رضای خدا دو کلمه حرف حساب از کسی نشنیدیم که بیاد بگه این پیشنهادها چی بوده که آقای کری ازش صحبت میکنه؟
  • اهل پارسم A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 23
    اونا باج میخاهند ایرانی جماعت که باج بده نیس پس خودتون رو به زحمت نیندازید
  • اشکان IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    8 1
    ایران با لغو تحریم در "حوزه هسته ای" روبرو خواهد شد بعد توافق نهایی باید منتظر تحریم های جدید در حوزه حقوق بشر و ... باشیم که تمامی ندارد البته احتمال می دم هیچ حوزه ای همانند حوزه هسته ای نتواند همه کشورها را متحد بر علیه ایران کند و فشار تحریم های جدید مطمئنا کمتر و همه جانبه نخواهد بود که گام رو به جلوی تیم مذاکرات است ... پس تیم مذاکره کننده هسته ای مچکریم ....
  • هدایتی A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    2 19
    فقط امیدوارم کاری نکنید که آیندگان هم مثل ما که از ننگ ترکمانچای و ... احساس خجالت می کنیم از کار ما و سیاستمدارهای ما شرمنده بشن و خجالت بکشن مواظب باشید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    2 1
    تمرکز قوا امریکا در این دور از مذاکرات جای تعمل دارد؟
  • هادی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 0
    انشاالله که مارو در دنیا و جهان رو سفید میکنید به امید روزهای بهتر واسه ما مردم ایران