ایسنا نوشت:

در حالی که قرار است نشست امروز (سه‌شنبه) پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان برگزار شود، یک منبع در پارلمان اعلام کرده است که دستور کار جلسه امروز شامل ادای سوگند نمایندگان جدید و انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش است.

در همین حال، ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی اعلام کرده در این جلسه حضور نمی‌یابد، جریان اصلاح نیز اعلام کرده که ائتلاف اتحاد ملی درخصوص شخصی برای تصدی پست نخست وزیری عراق به توافق دست نیافته‌ است.

به گزارش  شبکه خبری سومریه نیوز عراق، یک منبع در پارلمان عراق خاطرنشان کرد: جلسه امروز پارلمان به ریاست مهدی الحافظ، مسن ترین نماینده برگزار می‌شود.

این منبع تصریح کرد: در دستور کار نخستین جلسه پارلمان، ادای سوگند نمایندگان جدید و انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش قرار دارد.

در همین حال، جریان اصلاح به رهبری ابراهیم جعفری اعلام کرد که ائتلاف اتحاد ملی در خصوص نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری به توافق دست نیافته است.

احمد جمال، سخنگوی جریان اصلاح عنوان داشت: ائتلاف دولت قانون همچنان به کاندیداتوری نوری مالکی پایبند است، اما طرف‌های دیگر در ائتلاف اتحاد ملی همچون جریان صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق با انتخاب مجدد مالکی مخالف هستند و آن‌ها نامزدهایی را برای تصدی این پست دارند.

نشست ائتلاف اتحاد ملی که در دفتر ابراهیم جعفری دوشنبه شب برگزار شد، با تاکید بر لزوم مشارکت گسترده در جلسه امروز پارلمان پایان یافت.

رحاب العبودة، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون پیش از برگزاری نشست ائتلاف اتحاد ملی در دفتر ابراهیم جعفری اظهار کرده بود: رقابت برای تصدی این منصب میان عادل عبدالمهدی و احمد چلبی و نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون است.

وی عنوان داشت: مکانیزم انتخاب نامزد یا با رای دهی یا از طریق توافق خواهد بود و اگر به صورت رای گیری انجام شود مالکی پیروز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف اتحاد ملی در جلسه پارلمان حضور خواهد یافت و اکثریت را برای به حد نصاب رسیدن جلسه تشکیل خواهد داد. پیشتر ریاض غالی الساعدی، از نمایندگان فراکسیون الاحرار اظهار کرده بود: ائتلاف دولت قانون علی الادیب، وزیر آموزش و طارق نجم از رهبران این ائتلاف را برای تصدی پست نخست وزیری به عنوان جایگزین‌هایی برای نوری مالکی نامزد کرده است اما این دو نامزد از مقبولیت دیگر فراکسیون‌ها برخوردار نیستند.

در همین حال منابع نزدیک به دفتر مرجعیت در مصاحبه با روزنامه الاخبار عنوان داشتند که تصدی پست نخست وزیری تنها محدود به نوری مالکی، ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق و عادل عبدالمهدی، معاون سابق رئیس جمهوری و احمد چلبی، رهبر کنگره ملی عراق است.

منابع عنوان داشتند، رهبران ائتلاف اتحاد ملی آیت‌الله‌ العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان را در جریان آخرین توافق‌ها و مذاکرات خود قرار دادند.

منابع تاکید کردند: مذاکرات مثبت بود و به این امر انجامید که طارق نجم، یکی از اعضای حزب دعوت اسلامی و از افراد نزدیک به مالکی از کاندیداتوری دور شود.

منابع پیش بینی کردند که طرف‌ها در خصوص کاندیداتوری ابراهیم جعفری یا عادل عبدالمهدی به توافق دست یابند.

این در حالی است که ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد اعلاوی اعلام کرده است که در نخستین جلسه پارلمان در روز سه شنبه حضور نیابد.

این ائتلاف دلیل عدم حضور خود در این جلسه پارلمان را تکرار اشتباهات سابق در این روند سیاسی و سهمیه‌بندی‌ها در تقسیم پست‌ها خوانده است.

در همین حال ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: نمایندگانی که در جلسه پارلمان حضور نمی‌یابند علیه مردم عراق و روند سیاسی توطئه چینی می‌کنند.

محمد الصیهود، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون عنوان داشت کسی که نمی‌خواهد در جلسه پارلمان حضور یابد سرپوش سیاسی بر داعش و جریان‌های تکفیری می‌گذارد چرا که کشور را وارد خلاء قانون اساسی می‌کند.

منابع آگاه در عراق اعلام کردند که ابراهیم جعفری، بیشترین شانس را برای تصدی پست نخست‌وزیری دارد.

در همین حال، نجیبه نجیب، از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق، عنوان داشت: فراکسیون‌های سیاسی در خصوص تعیین روسای سران سه قوه با یک چارچوب واحد در نخستین جلسه پارلمان توافق حاصل کرده‌اند.

وی عنوان داشت: فراکسیون‌های کردستان در جلسه امروز با تمام اعضای خود حضور می‌یابند.

نجیبه نجیب تصریح کرد: در خصوص دو مساله تصدی پست ریاست جمهوری و ریاست پارلمان توافق ایجاد شده است و مساله اختلافی در مورد پست نخست‌وزیری است.

در همین حال نجم‌الدین کریم، عضو فهرست اتحاد میهنی کردستان، اعلام کرد که پست ریاست جمهوری حق کردها و حق اتحاد میهنی کردستان است.

وی در گفتگوی مطبوعاتی خاطر نشان کرد: تمام نمایندگان اتحاد میهنی کردستان در ائتلاف کردستان در نخستین جلسه پارلمان مشارکت خواهند کرد و ما همواره تاکید کرده‌ایم که پست ریاست‌ جمهوری حق کردها است و این پست از میان کردها حق اتحاد میهنی کردستان است و ما از این مساله شانه خالی نخواهیم کرد.

23308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    شما چرا بعضی خبرها رو فاکتور میگیرید؟ مثلا در مورد افغانستان در تمام مدتی که انتخابات افقانستان با اتهام تقلب رو برو بود و با تظاهرات حامیان دکتر عبدالله صحنه سیاست افغانتسان تنش الود بود حتی یک خبر از افغانستان کار نکردید و در مورد عراق هم اتفاق مهم از رسمیت افتادن جلسه اول پارلمان به نظر شما مهم نیومده در صورتیکه تیتر یک یا دو اکثر خبرگزاری های منطقه بود