آرمان نوشت:

مساله بدحجابی بدل به یک مسئله داغ در ایران شده‌‌است تا جایی که «وزیر کشور» به همین منظور به مجلس احضار شد و اولین کارت زرد را از نمایندگان پارلمان گرفت. نکته جالب اینکه نقش محوری در طرح این پرسش را از وزیر کشور، دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران و از حامیان روحانی در مجلس داشت.

حضور وزیر کشور در مجلس و نمایش زنان «ساپورت‌پوش» حاشیه‌های فراوانی برای مجلس به وجود آورد. خود مطهری این تناقض را اینگونه شرح می‌دهد: «وقتی ما حرفی درباره وضعیت حجاب در جامعه می‌زنیم حتما بخشی از طیف اصلاح‌طلب ناراحت می‌شوند یا وقتی از حقوق ملت و آزادی بیان حرف می‌زنیم بخشی از اصولگرایان ناراحت می‌شوند. یا مثلا درباره موضوع حصر از وزیر دادگستری سوال دارم که مطمئنم این سوال هم به مذاق برخی خوش نمی‌آید اما من کاری به خوش‌آمد و بدآمد دیگران ندارم، چون حرف خودم را می‌زنم یعنی آنجا که تشخیص بدهم باید حرفی باید زده شود،‌ قطعا می‌گویم و این را هم می‌دانم که برخی ناراحت می‌شوند اما خب چاره‌ای هم نیست؛ من به حرفی که می‌زنم اعتقاد دارم.»

مطهری به نقش وزیر کشور در بحث حجاب اشاره می‌کند و می‌گوید: فرض کنید وقتی پدیده‌ای که برخلاف پوشش اسلامی است در جامعه پیدا شد،‌ دولت وظیفه دارد؛ یعنی دولت نمی‌تواند بگوید خود مردم باید بفهمند و فرهنگشان بالا بیاید. کار فرهنگی جای خود ولی دولت اینجا وظیفه دارد یعنی باید مانع شود و اجازه ندهد که این روند در جامعه رسمیت پیدا کند.

برای همین از وزیر خواستیم که به کمیسیون بیاید و در این باره بحث‌های زیادی شد. حتی ما گفتیم که اگر شما بخشنامه کنید که این نوع پوشش را نمی‌پذیرید و ورود افراد با این پوشش به ادارات دولتی ممنوع است،‌ ما سوالمان را پس می‌گیریم چون احساس می‌کنیم شما اقدامی می‌کنید اما این اتفاق نیفتاد. بحث ما این است که وقتی مردم احساس کنند دولت سر این قضیه حساسیت دارد و مخالف این کار است،‌ خود به خود ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکل حل می‌شود. بحث ما این بود که این موضوع از سوی وزارت کشور اعلام و بخشنامه‌ای برای ادارات دولتی صادر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به این سوال که شما خیلی آرمانی به مقوله حجاب و عفاف نگاه نمی‌کنید؟ گفت: «من دارم حکم اسلام را می‌گویم. من می‌گویم آنجا که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اِعمال قانون و اقدام عملی باشد،‌ این وظیفه دولت است و وظیفه مردم نیست؛ پس دولت نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. البته من نمی‌گویم که با هر نوع بدحجابی مقابله عملی شود یعنی نباید با کوچکترین نقصی که در پوشش فردی وجود دارد،‌ برخورد عملی شود. ‌من می‌گویم باید با این موارد بسیار ناهنجار مثل همان ساپورت پوشیدن که باب شده است، برخورد شود؛ اینجا دولت نمی‌تواند سکوت کند.»

مطهری در بخش دیگری از این مصاحبه با تاکید بر اینکه اعتقاد ندارد با هر نوع بدحجابی مقابله عملی شود ادامه می‌دهد: «ما نمی‌گوییم اصل ساپورت پوشیدن اشکال دارد؛ یکی با مانتویی که تا پایین زانوست ساپورت می‌پوشد و کسی هم نمی‌تواند به آن ایراد بگیرد؛ پس با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیستیم. در واقع اعتراض ما به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می‌دهد و این نوع پوشش قطعا حجاب نیست. ببینید برخی می‌گویند که حتی نباید اجازه فروش ساپورت را هم داد که خب این هم درست نیست.»


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    احسنت به مطهری............. باید همین گونه با ساپورت پوشان برخورد بشه
    • بهنام US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      37 94
      کسانی که منفی میدن از اهالی همین ساپورت پوشان هستند...کجا رفتن مردان غیرتی...خبرآنلاین بچاپ
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      40 13
      حرف الکی نزن داداش,منم منفی دادم ولی نمی زارم خواهرم ساپورت بپوشه,ازادی بقیه به من یا شما هیچ ارتباطی نداره,مهم اینه
    • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      29 2
      نه داداش منهم منفی دادم با ساپورت پوشا هم موافق نیستم ولی راهش این نیست مشکل را باید از ریشه حل کرد بصورت کاملافرهنگی
    • سالی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      32 18
      غیرت تو چیه؟ نپوشیدن ساپورت؟ وقتی دخترای ما توی کشورای عربی فروش میرن غیرتت کجا میره؟ ایشون طبق شرع میگه این پوشش با مانتوی تا بالای زانو حجاب نیست، و طبق قانون بی حجابی جرمه و داره کارش رو میکنه، بنده بشخصه با قانونش مشکل دارم نه کار این آقا، ایشون وظیفش رو انجام میده ولی کاش حجاب و نوع پوشش رو بعهده خود مردم میذاشتیم، اگر کسی احساس مصونیت نکنه مطمئنا خودش حجاب رعایت میکنه، همیشه همین قوانین که توی مسایل شخصی دخالت میکنه، نتیجه عکس داده، نسبت بد حجابان در ایران به با حجابان خیلی بیشتر از نسبت بیحجابان به با حجابان در سایر کشور های اسلامیه، علتشم اجباره
    • طرف حق IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      7 24
      حالا اصن از اهالي همين ساپورت پوشا شما چرا از فيلتر شكن امريكايي استفاده مي كني مگه سايت خاصي مي خواي بري كه فيلتره
  • بدیع الزمان A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    علی مطهری عجیب است .... به خاطر خوشایند جماعتس حرف نمزند.... خيلي ها را بايد مصلحت گرا دانست اما علي مطهري يك اصول گراي واقعي است. مایه افتخار است كه در اين مجلس علي آقا وجود دارد...
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    کاش دیدت در مورد فتنه هم اینجوری بود.
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      25 7
      دیده ایشون سرشار از تناقضه.
  • بهنام بهرامی A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    خدا پدرت رو بیامرزه و خودت رو هم حفظ کنه که باز هم یه مقدار معقول تر حرف میزنی .
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      30 42
      کاری نکنید یک روز برخیزید از خواب و ببینید که تهران، رنگ و روی اروپایی پیدا کرده. نکنید
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    14 9
    بس کنید این حرفای انحرافی رو اینکه مهم دله یا این مسئله شخصیه یا مردم مشکلات اقتصادی دارن گیر دادید به حجاب.ریشه ی این بی تفاوتی و ساده نگری کجاست چرا قبح شکنی و گناه عادی شده همه ما میدونیم که فرهنگ بد غربی برای کشور هزینه مالی و جانی و روانی داره.خانواده رو نابود میکنه و بی اعتمادی و ناامیدی و تنهایی میاره .من زیاد مذهبی نیستم ولی میرم خیابون حالم بده میشه از اینکه هر کی به فکر خودشه و اینکه خودشو برتر نشون بده و دیده بشه
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    اقای مطهری حالاگیرم بخشنامه شد تو ادارات نیان تو بازار چی تو پارکها مراکز عمومی می تونید بازم بخشنامه کنید
    • fvhnv IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      29 68
      همین قانون اگه انجام بشه از هیچی بهتره. به عنوان اولین قدم خوبه که انجام بشه. حداقل یه عده می فهمن دولت قصد جلوگیری از بدحجابی داره و خودش جاده صاف کن اقدامات بعدی میشه
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      36 16
      دقیقا مشکل از ریشه ست وقتی تفکر نظام این باشه که مردم رو زورکی مسلمون کنن مردم هم فک میکنن دین بعضی قسمتاش مال خودشه بعضی قسمتاش هم دولتیه.. در نتیجه هم در مورد اون مسئله کاهل میشن هم همه ی روشهای برخورد نتیجه ی عکس میده
    • فرهاد EU ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      8 8
      باید دید ساپورت پوشان را کی ساپورت میکند
    • فاطمه IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      7 14
      دوست عزيز كسي نميخواد كسي رو زوركي مسلمون كنه رعايت حجاب جزء قوانين اين مملكته و هدف هم رعايت قانونه راجع به قسمت شرعيش خود خانمها ميدونن و خداي خودشون ولي راجع به قسمت قانونيش كه دولت ميتونه دخالت كنه
  • محمد حسن IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    اول بايد از خود ادارات دولتي شروع كنن
  • احمد یاداور A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    68 16
    خود خوانندگان عزیز بگن بنظر شما حالا منهای مسایل دیگر بکنار همینقدر که هست ایا باید اجازه داد خانمها در نشان دادن جاذبه هایشان هروز بیشتر وبیشتر پیشرفت کنند .اگر خانها با این کارشون میخوان علت این رفتارشان را به سهل انگاری دولت در امور کشور نشون بدن وباصطلاح گرو کشی میکنند که میشه همون دور باطل هدف وسیله رو توجیه میکنه .یعنی با یک وسیله غلط به هدف درست رسیدن.بی اعتبار است . این چه مبارزه سیاسی هستش که بخواهی از حدود دین خدا خارج بشی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    چرا فقط راه ندهند؟باید مجازات شوند
  • بی نام EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    128 7
    همين ديروز تو سايت شما خوندم در جنوب تهران لاي موي دختران خردسال پر ازشپش است وكسي از مسولين احساس مسوليت نمى كند
    • سردار اسعد US ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      10 22
      شپش از کثیفی هست نه از حجاب. چرا مغلطه میکنی؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    81 9
    يه چيزي ميگيدها مگه ميشه تو ادارات دولتي خانمي با ساپورت وارد بشه من خودم 15ساله كه تو ادارات دولتي كار كردم ساپورت كه هيچي حتي شلوار لي يا جير هم نمي پوشيم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      47 15
      خانوم باهوش منظورشون کارمندان نبود منظور ارباب رجوع بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    45 5
    اصلا کسی در اداره ساپورت نمی پوشد.
  • سشتشی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    19 61
    تولید نکنیم نفروشیم وارد نکنیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    28 5
    اقا مطهري چرا اينقدر كه در كشور ما درمورد حجاب بحث ميشود در ساير كشورهاي اسلامي مثل كشور دوست و برادر سوريه، ... بحث وجود ندارد .... چرا براي يكبار هم كه شده نميرويم ببينيم مردمان آن كشورها چه برخوردي داشتند و دارند ....آقاي مطهري به نظر من حجاب بانوان ايراني به مراتب خيلي بهتر از ساير كشورهاي اسلامي است ... لطفا به مسائل مهمتر جامعه مثل مشكل اقتصادي بيكاري .... به پردازيد...
    • بدیع الزمان A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      7 35
      اون کشورهای دوست وبرادر اشتباه میکنند.... اتفاقا در دانشگاه ما دوستانی از کشور سوریه هستند و آرزو میکنند کاش پوشش آزاد کشورشان نبود و متاسفانه زنا به طور گسترده در این کشورها رواج داره....بله عزیز شما به عقبه فرهنگی کشور خودت نگاه کن و صادقانه بگو که آیا رویکرد غربی مناسب کشور ماست؟
  • بی نام US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    متاسفم براتون آقای مطهری. این راه به ناکجاآباده
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    24 3
    والا چی بگم...
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    25 9
    این شماها هستین که به رونق بی حجابی کمک می کنید. این روزها بی حجابی، رفتاری سیاسی است.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    18 1
    اگر قرار باشد همه در ادارت یا دانشگاه به شکل رسمی لباس بپوشندکه کاملا درست است در سواحل و محیطهای تفریحی هم همه باید بتوانند آزادانه لباس بپوشند
  • امیر A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    16 4
    علی آقا اااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    27 7
    يك سوال :‌ در دانشگاهها بخش نامه شده كه دختران نبايد روسري سر كنند و فقط بايد مقنعه داشته باشند ، حالا مقنعه تا فرق سر بالا رفته بهتر است يا روسري كه درست به سر شده باشد ؟ پيراهن بلند بهتر است يا مانتو تنگ ؟ شلوار پاره بهتر است يا ساپورت پوشيده ؟ چرا نمي فهميد كه قرار بود زنان پوشيده باشند ، ديگر به شما ربطي ندارد گوني پوشيده اند يا ساپورت
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    50 7
    با همه ارادتی که به شما پیدا کردم این نظریه شما خلاف ازادی شخصی میدونم
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    21 1
    اوایل انقلاب هم مردارو نمیذاشتن با استین کوتاه وارد ادارات بشن،یکم از گذشته درس بگیرید
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    45 5
    آقای مطهری با زور چیزی حل نمیشه
  • reza A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    14 2
    طعم عسلی که به اجبار خورده شود،تلخ است آموزش حجاب در کشور ما بصورت آرمان گرائی همراه با اجبارانجام گرفت ، که از درک بسیاری از جوانان خارج بود وموجب جبهه گیری وگریز از جبردر بین بسیاری ازجوانان گردید، باید تاثیرات بد حجابی را درروابط اجتماعی وزندگی مشترک ،وچگونگی رفتارو برخورد ومعاشرت بین دختر وپسررا بطور مفصل آموزش میدادند ودر فیلم ها وهفته نامه ها وروزنامه ها قسمتی را به داستان های شکست عا شقانه در روابطی که بر مبنای فساد بوجود آمده بود اختصاص میدادند بدینگونه ارزش های دیگری به جزء تن فرد برای انتخاب دوست وهمسر ملاک قرار میگرفت وحفظ پوشش ورعایت حد وحدوددر ذهن جوانان هدفمند می شد ،از طرفی بیکاری ومشکلات اقتصادی سد راه ازدواج وطولانی شدن سن ازدواج موجب ایجاد روابط نامشروع میشود
  • amir A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    7 22
    اما انصافا ساپورتو چه جوری می پوشن .... سخته ها
  • بینام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    6 9
    باوجودرای دادن به روحانی به عنوان یک زن باحرفهای مطهری موافقم.
  • مینا IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    2 0
    حالا ما هیچ معضلی تو کشور نداریم الا این ساپورت پوشا که تازه مدش هم رفته و کمتر می پوشن.