ایرنا نوشت:

نگاهی به تحصیلات نمایندگانی که طرح «افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» را تهیه کرده‌اند، نشان می‌دهد که اغلب آنان در رشته‌های علوم پایه تحصیل کرده‌اند.

کلیات این طرح که با امضای ۸۱ نماینده مجلس شورای اسلامی تهیه شده است، سوم تیر ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما برای بررسی مجدد جزئیات، به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع شد.

هرچند، موافقان این طرح بر این باورند که از طریق معدوم‌سازی روش‌های جلوگیری از بارداری، می‌توان زمینه را برای تحقق سیاست‌های افزایش جمعیت و جلوگیری از کاهش آن، فراهم کرد اما برخی حقوقدانان بر این باورند که وجه سلبی این طرح و تعیین مصادیق مجرمانه برای کسانی که اقدام به پیشگیری از موالید می‌کنند، راه گشا نیست.

بر اساس ماده نخست این طرح و در صورت تصویب نهایی در مجلس، تمامی اقدامات جراحی برای پیشگیری از بارداری (وازکتومی، توبکتومی) مشمول ۲ تا ۵ سال حبس می‌شود.

مروری بر تحصیلات نمایندگانی که این طرح را در چهار ماده تهیه کرده‌اند، نشان می‌دهد که سهم نمایندگانی با تحصیلات علوم پایه بیش از سایرین است و از میان نمایندگانی که در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند، تنها یک نفر تخصص زنان و زایمان دارد.

دیگر نمایندگان پزشکی که این طرح را امضا کرده‌اند، در رشته‌های جراحی، عمومی، لثه، دندانپزشکی و چشم پزشکی صاحب تخصص هستند.

از میان ۸۱ نماینده‌ای که طرح افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را امضا کرده‌اند، ۱۱ نفر در رشته‌های مرتبط با حقوق تحصیل کرده‌اند، ۱۶ نفر تحصیلات حوزوی دارند و ۱۲ نفر پزشک هستند و شاید به همین خاطر است که این طرح بیشتر بر جنبه‌های حقوقی و مجازات متخلفان تاکید دارد.

نکته قابل توجه این است که ۲۴ تن از نمایندگانی که این طرح را تهیه کرده‌اند، در رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضیات، اقتصاد، ادبیات فارسی و علوم سیاسی تحصیل کرده‌اند و مدرک تحصیلی ۱۰ نفر از آنان نیز در رشته‌های مدیریتی شامل مدیریت مالی و برنامه ریزی، امور دفاعی، مدیریت دولتی و برنامه ریزی آموزشی و مدیریت تکنولوژی است.

همچنین هشت نماینده امضا کننده این طرح در رشته‌های فنی مهندسی مانند مهندسی عمران، زراعت، آبیاری و علوم جانوری تحصیل کرده‌اند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    نویسنده این مطلب مدرک خودش چی بوده که اقتصاد، ادبیات فارسی و علوم سیاسی رو جز علوم پایه حساب کرده؟
  • مسلم A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 0
    ما خرج یک بچه رو نداریم انوقت میخواین به زور مردم بچه دار بش . اونایی که این طرح و دارن از شکم پری حرف مینزن اگه بجای ما بودن اصلا ازداوج نمی کردن .
  • علی مشهدی US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    11 0
    طرح را باید متخصصین طرحریزی کنند. روش افزایش جمعیت بستگی به تغییر نگرش افراد بستگی دارد موافق و مخالف باید بجث کنند نه اینکه در صدا و سیما سوال این باشد که:به نظر شما کاهش جمعیت چه خطراتی دارد؟" این سوال سو دارد و مشکل را حل نمی کند . از طرف دیگر روش پیشگیری استفده از کاندوم برای پیشگیری از ایدز حیاتی است
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    19 0
    آقایون تو سوئیس زندگی میکنن؟؟؟از وضعیت اقتصادی و معیشتی و اجتماعی ایران بی خبرند
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 0
    اینقدر شرایط رو با سو مدیریت بد کردین که رو رشد جمعیت تاثیر گذاشتینو دارین میبینین رشد جمعیتتون کمتر شده الان بفکر افتادین؟باز یه راه حل مقطعی میدین و عاخر همونم توش گند میزنین بخدا که خدا به ما رحم کنه ...
  • ج A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 1
    رشته آبياري رو خوب اومده . اونم از نوع غرقابي
  • بیکار US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    24 1
    این قضیه جدی و حیاتی هم سبب شوخی و مزاح عده ای شده. اصلا ربطی به مدرک ندارد، به طرز فکر ربط دارد. وقتی خود نماینده ها اعتقادشان این است که زن باید در خانه بنشیند و بچه داری کند، چه انتظار بیشتری دارید. یا مثلا فکر کرده اید که آن دکتری که زیر این طرح را امضاء کرده موقع امضاء سوگندش یادش بوده است که «نخستین وظیفه ی من حفظ سلامت و تندرستی بیماران و ...» . با طرح موضوع مدرک اصل موضوع لوث می شود که این افراد به چه اجازه ای به خود حق داده اند چنین کاری را بکنند؟ چه دکتر باشند چه مهندس زراعت. ضمنا بنده به نوبه خودم حاضرم که این ها در خانه بنشینند و حقوق کاملشان را بگیرند و ..
  • اصغر سیفی A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    14 0
    نمایندگان محترم به جای وضع این چنین قوانینی بهتره راهکاری برای مشکلات اقتصادی مردم ارائه کنن. آدم گرفتار و گرسنه و بیکار فقط فکر رفع مشکلاتش هست نه اضافه کردن بچه و بیشتر کردن مشکلاتش
  • ایرانی A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    20 1
    یواش یواش زور و اجبار داره فرهنگ میشه .بعد از طرح فرستادن اجباری به بهشت حالا نوبت بچه دار شدن اجباریه؟
  • تهران اوغلی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    22 0
    ضربه به امنیت روانی خانواده و افزایش طلاقها و بچه های طلاق. با این طرحها منتظر بحرانهای جدی اجتماعی باشیم.
  • غلی A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    18 0
    اخه خحالت دارد شرم و حیا لارم است وام ازدواح نمی دهند ان هم چه وامی ؟ بغد از این طرج ها ؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    6 1
    توی سر کشاورزی نزنید. پس این همه پزشک چه می کردند؟
  • کیا A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    6 0
    به نظر من معدل نگاه داشتن جمعیت یکی از اصول و لزوم جامعه ایرانی می باشد
  • بی نام ES ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 0
    نكنين اقا اين كارا رو، نكنين.
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    10 0
    فعلا دهان مخالفین منطقی این طرح را با سر و صدا و ... بسته اند وای به این مملکت
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    3 17
    همه مدیون "مهندسی زراعت" و رشته های کشاورزی که مسخره اش می کنید؛ هستید. یک روز نانوایی ها آرد نداشته باشند، گاوداری ها علوفه نداشته باشند، مرغدتری ها دان نداشته باشند، و سیب زمینی و پیاز در بازار یافت نشود، به جای مسخره کردن زراعت و کشاورزی؛ باید همدیگر را بخورید. حالا از میوه و سبزی و روغن و برنج چیزی نمی گویم. این رشته های دون پایه از دید شما، خوراک روزمره تان را بی ادعا فراهم می کنند، بگذریم که سودی ندارند و سود را دلالان می برند. یک کم عقل هم خوب چیزی است پیش از آن که دهان به تمسخر رشته های دانشگاهی بگشایید.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      5 3
      نه که تا قبله اینکه این رشته بیاد مردم همدیگه رو میخوردن، آخه کشاوری چیش به مهندسی، دو تا کتاب از بقیه رشته ها گذاشتن براتون، اسم مهندس یدک میکشین، ضمنا گیرم بهترین رشته دنیا، چه ربطی به نوشتن همچین قانونی داره
    • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      1 0
      روزی که رفتی گوجه فرنگی و سیب زمینی را کیلویی هشت هزار تومان به بالا خریدی، می بینیمت. فکر کردی کشاورزی همان گلکاری توی باغچه خانه تان است. تا افکار فله ای مانند شما است این نظرات و نگاه های واپس زده و عهد بوقی هم باید باشد تا کل جهان را به درخشش درآورد.
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      1 0
      نمی دانی یکی از پایه های قدرت ابرقدرت ها در دنیا، کشاورزی شان است. کشور محتاج همواره بنده است. کشاورزی امروز دیگر آن کشاورزی نیست که در اندیشه تابناک شما می جوشد. در نظر امثال شما کشاورزی نه مهندسی است، نه علم و نه فن؛ بلکه یک کلاه نمدی به سر و بیل به دوش با لباس های وصله دار است که سواد هم ندارد. ولی جهت اطلاع شما البته اگر به پرستیژ "مهندسی" تان برنمی خورد، در تمام کشورهای دنیا، کشاورزی در شاخه "فنی و مهندسی" جای دارد و هر سال روش ها و دستگاه های نوینی برای بهبود و پیشرفت ان توسط خود مهندسان کشاورزی طراحی می شود.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      1 0
      بقیه رشته ها چیشون به مهندسی می خوره؟ مگه غیر اینه که دو تا کتاب براشون گذاشتن و یک واحد عملی هم ندارن و اسم مهندس رو یدک می کشن. آخرش هم برق رو سیم کش می کشه، ساختمان را کارگر بنا میسازه، خوردو رو هم مکانیک راه میندازه و الی اخر.
    • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      2 0
      پاسخ به سه شنبه 10 تیر: اِی به چشم. میگم وزارت علوم از سال بعد تِز شما را درباره رشته کشاورزی توی دانشگاه های سراسر اعمال کند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    37 0
    تو زندگی خصوصی ادم هم دخالت میکنن
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    1 26
    خب الان که چی؟؟ مگه برای نوشتن این طرح باید تخصص زنان و زایمان داشت؟؟ اصلا جه ربطی داره؟؟
  • لاما A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    31 0
    هنوز روی خاطره ام مانده است که پدر یک جعبه شیرینی می خرید که رویش نوشته بود فرزند کمتر زندگی بهتر و من وقتی سر تک تک شیرینی ها با خواهر و برادرانم دعوایمان می شد یاد گرفتم که فرزند کمتر واقعا زندگی بهتر..
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    36 1
    به نظرم 36 میلیون جمعیت برای ایران خیلی ایده آل و عالیه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    6 4
    در مدیریت های سیاسی مدرک ملاک نیست . مگر چند تا از رئسای جمهور آمریکا دکترای علوم سیاسی داشته اند ؟ مخالفان این طرح لطفا یه کمی فقط یه کمی به نتایج کاهش جمعیت در کشور های اروپایی مراجعه کنند تا نظرشان عوض شود . چیزی که اروپا 100 سال پیش اجرا کرده و حالا پشیمان است ، آن وقت جوانان ما مدافع همان طرح اند .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    15 0
    رفتم خونه اجاره کنم ، طرف میگه چند نفر هستین ؟ تا گفتم 4 نفر انگار که فحش یهش دادم . .........
  • مجید A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    11 0
    کاش میگفتی هرکدوم چندتا بچه دارن
  • طرفدار اعتدال IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    22 0
    آخه مگه میشه به زور جمعیت رو زیاد کرد. وقتی مردم احساس رفاه و آرامش تو ندگیشون ندارن برای چی باید فرزند بیارن. خدایا این رو به این نمایندگان حالی کن.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    31 0
    ما که توی سن 30 سالگی فقط مرگ جلوی چشممون هست. نه کار، نه آینده، نه امید، نه شادی، نه دلخوشی، نه سلامتی. همینطور سالی هم یک و نیم میلیون به این کشور اضافه میشه.
  • آشنا A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 0
    اگر زمینه ی افزایش اشتغال ورفاه ملی را زیاد کنیم وقیمت مسکن ومخارج زندگی را کاهش دهیم همه ی این مشکلات بطور خود به خود حل می شود من نمی دانم چرا با آنکه می دانیم مشکل چیست دو باره به دنبال جواب هستبم الان میزان امید به آینده وداشتن زندگی بهتر به شدت در میان ما کارمندان وحقوق بگیران افت کرده وشلاق تورم دائمآ بدن ما را سیاه وکبود می کند وهمه ی ما نگران آینده ی جوانان مان هستیم
  • محمد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 0
    از خود نمایندگان باید شروع بشه ایشالا در یال بعد همشون بچه به بقل باشن
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    19 0
    آقای بدیع الزمان چند تا بچه داری . غم نان داری یا نه ؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    14 0
    آقا تو را خدا بگید اینها خودشون چند تا بچه دارند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    20 0
    والا با افزایش جمعیت کشور ما تولیدی وپیشرفته نمیشه برین اروپا را نگاه کنین از زمانی که شروع به پیشرفت کرد حتی جمعیتش تقریبا نصف شدن تا به این مرحله رسیدن مشکل اصلی در بهره وری نیروی انسانی که متاسفانه داره هدر میره حالا هی بریم جمعیت زیاد کنیم مشکلات بیشتر میشه کمتر نه
  • داش مجید A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 0
    از فردا دیگه باید منتظر قاچاق بعضی چیزها بودخیلی جالبه در قرن21 و این تصمیم ها و قوانین فردا میگن مردی به جرم حمل ...به زندان افتاد،چه کشور جالبی هزاران میلیارد اختلاس میشود ولی برخورد خاصی نمیشود،سالهای سال است قانون برخورد با حمل سلاح سرد در مجلس در حال رفت و آمد است اما با این آمار بالای قتلها و نزاعها هنوزتصویب نشده است
  • ن مهربان A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    7 0
    آقــــــــــــــــــــــایون شما را به اون خدایی که میپرستید و بجان بچه هاتون وضعیت کار و بحران بیکاری و معیشت مردم را حل کنید و قانون وضع کنید. بخدا اگر مشکل بیکاری رو حل کنید جوونا میرن دنبال زن و زندگی و خودبخود مشکلات زاد و ولد حل میشه. شما یه استعلام از ثبت احوال بگیرید که چقدر جوون اعم از دختر و پسر مجردند؟ چقدر زن و مرد بخاطر عدم امنیت اقتصاد خانواده و مشکلات مالی از هم جدا شده و میشوند؟ پس بجای این قوانین کار کار کار شغل و شغل و شغل ایجاد کنید خواهشاً . خبر انلاین خواهشا اینو هرطور شده بگوش مجلسیان برسونید.ممنونم
  • بی نام A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    42 0
    همه‌ی دنیا دارن برای ازادی بیان تلاش میکنن ما باید برای ازادی اعضای بدنمون ..
  • بی نام DE ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    11 0
    شما توضيح دهيد كه ايا اين مدارك از دانشگاه هاي معتبر گرفته شده است؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    3 38
    ما مردم مشکل اعتقادی داریم نه اقتصادی خدا را از زندگی حذف کرده ایم مشخص است که زندگی برای ما تنگ و سخت به نظر می آید .
    • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      15 0
      اوناييي كه مشكل اعتقادي دارن، اعتقادي هم به ازدواج ندارن بحث سر كساني است كه علاقه مند به ازدواج هستند ولي مشكلات اقتصادي سد راهشان شده1
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    7 0
    اول امکانات رفاهی ایجاد کنید بعد قانون تهیه کنید قانونهای مجلس ما اعتبار ندارد نمونه اش قانون مرخصی زایمان 9 ماه
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    13 0
    الحمد الله اختیار این موضوع دست خودمونه