روحانیت مبارز دچار دگردیسی می شود؟/ موحدی کرمانی فعلا جلسات را اداره می کند

بیماری آیت الله مهدوی کنی اگر چه موجب شد به روایت یکی از اعضای این تشکل «همه اعضا بهت‌زده‌‌ شوند و منتظربمانند ببینند چه می‌شود» اما بعد از دو هفته نشست های این تشکل دوباره قرار است تشکل شود.

پیام حسینی: به گزارش خبرآنلاین، ریاست جلسات جامعه روحانیت مبارز را هم قرار است آیت الله موحدی کرمانی برعهده بگیرد. چهره ای که از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می رود و هم سن خود آیت الله مهدوی کنی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی این تشکل در گفت‌وگویی خبر داده است که قرار است جلسه این هفته جامعه روحانیت مبارز به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان قائم مقام این تشکل برگزار شود.

بیماری غیر منتظره دبیر کل جامعه روحانیت اگر چه موجب شد یک هفته پس از آن در 27 خرداد به احترام دبیر کل، اعضا جلسه خود تشکیل ندهند، اما ظاهرا طولانی شدن بیماری آیت الله مهدوی کنی ، اعضای قدیمی ترین تشکل روحانی را به این نتیجه رسانده که فعالیت های خود را از سر بگیرند.

آیت الله موحدی کرمانی 83 ساله که تا سال ۱۳۸۴ نماینده ولی فقیه در سپاه بود، کمتر در فضای سیاسی دیده می شد. در سال 91 موحدی کرمانی از سوی رهبر انقلاب به عنوان امام جمعه تهران منصوب شد. با این حال، اظهار نظر هایش به همان نماز جمعه ها محدود می شود و مشی او بیشتر شبیه آیت الله امامی کاشانی است.

با این حال او چهره کم سابقه ای در انقلاب نیست. او که در در حزب جمهوری اسلامی عضو شورای مرکزی و عضو شورای داوری این حزب بود، در انتخابات اولین دوره مجلس نماینده مردم کرمان شد.از مجلس دوم تا پنجم به تهران آمد و به عنوان نماینده انتخاب شد و رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس و ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس و نیز نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیتهای وی در مجلس بوده است. وی همچنین نماینده استان کرمان در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری بوده است.

آخرین بیانیه جامعه روحانیت مبارز هم که به امضاء آیت الله موحدی‌کرمانی به عنوان قائم مقام جامعه روحانیت مبارز است لحن حمایتی از دولت دارد. در این بیانیه آمده بود:«اکنون ایران اسلامی در آستانه اتخاذ تصمیمات بزرگ و تعیین کننده است در صحنه داخلی باید از چرخه معیوب اقتصادی خارج شویم. در حوزه روابط خارجی با اراده ای محکم، هوشمندی و پایداری و رعایت عزت و مصلحت باید موانع رشد را برداریم و از منافع و حقوق خود حفاظت کنیم و این خواسته‌ها با مشارکت همه اقشار ملت و گروه‌ها ممکن است.»

گنجاندن عبارت«همه اقشار ملت» تذکری زیرکانه به دولت است که برای تحقق وعده هایش، قشر مذهبی را از دست ندهد. این عبارت در کنار پاراگراف بعدی این بیانیه که «بی‌گمان در این راه پُرپیچ و خم و طولانی، دولت خدمتگذار باید از حمایت همه طبقات و پشتوانه مردمی برخوردار باشد.» نشان دهنده همان شیوه همیشگی روحانیت است که به حمایت کلی از دولتهای هاشمی و احمدی نژاد پرداخت.

باقی ماندن موحدی کرمانی در جایگاه جانشین دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و استمرار جلسات این تشکل اگر چه انسجام داخلی این تشکل را حفظ می کند، اما موحدی کرمانی قطعا جایگاه و کاریزمای مهدوی کنی را نخواهد داشت.
حضور مهدوی کنی باعث شد چهره های چون شجونی، علم الهدی،طباطبایی، نواب و پور محمدی را که هر کدام مشرب سیاسی خاصی دارند، در کنار هم بدون اصطکاک نگه داشته شوند.

شاید دوران جدید جامعه روحانیت مبارز این تشکل را دچار دگردیسی کند؛ شاید!
/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید دهشوری A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    2 0
    رئیس جمهور، رئیسِ جمهــــــــــــــــــــــــــــــور است