آموزش و پرورش به صورت مستقیم و غیر مستقیم تمام کشور را در بر می گیرد و تا زمانی که ساختار آن از شکل وزارتخانه تغییر نکند و در همین قالب و شکل بماند نه مشکل معلم حل می شود و نه توقع دانش آموز و خانواده اش براورده می شود .استیضاح و پرسش از وزیر هم کاری از پیش نمی برد که تا کنون نبرده است. معیشت، منزلت و دوری از جریانات سیاسی ؛نیاز این نهاد است که تا فکری به حال آن نشود حکایت همچنان باقی است.

وزارتخانه تعریف مشخص و وظیفه ی مشخصی دارد .مثلأ در وزارت کشور تعدادی کارمند چه در رده ی ستادی که معمولأ در خود وزارتخانه متمرکزند و چه در رده ی صف که شامل کارمندان فرمانداریها و بخشداریها و... می شوند .بر اساس ساعت کاری ،لحظه ی ورود و خروج دارند و مسوولیتها تعریف شده است . در کنار ساعات موظف امکاناتی برای اضافه کار و سبد کالا و یک سری مزایای دیگر نیز در نظر گرفته شده است . همین روال در وزارت ورزش یا وزارت نیرو و سایر وزارتخانه ها مشاهده می شود . اما در آموزش و پرورش هیچکدام از روشهای معمول در سایر وزارتخانه ها قابل اجرا نیست . وزارتخانه ای با بیش از یک میلیون کارمند و بیش از ده یا دوازده میلیون مراجعه کننده به نام دانش آموز و غیر مستقیم در گیری تمام آحاد مملکت و خانواده ها که چشم انتظار تربیت بهتر برای فرزندانشان می باشند و انتظار دارند آنچه در خانواده آموخته نمی شود در مدرسه آموزش داده شود . تاثیر پذیری تمام کشور از یک وزارتخانه که نه شدنی است و نه اجرایی. آموزش و پرورش نیاز به رفع سه مشکل دارد ؛نخست منزلت و جایگاه اجتماعی معلمین که تا این جایگاه تعریف نشود و منزلت اجتماعی معلمین به عنوان کسانی که قرار است عزت و افتخار را به نسلهای آینده منتقل کنند تعریف و باور نشود نمی تواند وظیفه ی خود را درست انجام دهد. دوم معیشت معلمین است که با وضع موجود ودر مقایسه با سایر کارمندان که راههای مختلفی برای جبران کمبود حقوق دارند ( البته بدان معنی نیست که سایر کارمندان وضع بهتری دارند .اساسأ مقایسه در این مورد کاری نادرست است)نمی تواند عزت مورد انتظار از جایگاه معلم را دریافت کرد. معلمی که راننده ی تاکسی تلفنی شاگردش شود نه جایگاهی دارد و نه عزتی که بخواهد به نسل بعد از خود منتقل کند . سوم روش اداره ی این نهاد است که تا زمانیکه با جریانات سیاسی حاکم بر جامعه مدیریتها و مسوولین جابجا شوند ثبات لازم برای امر آموزش و پرورش بوجود نمی آید و با استیضاح وزیر و توبیخ فلان مسوول مشکلی حل نمی شود . لازم است آموزش و پرورش از شکل کنونی تغییر یافته و تبدیل به نهادی شود که با جریانات موقت در عرصه ی حکومت دستخوش تغییر نشود و با تعریف مشخص برای منزلت و معیشت معلم که در ساختار کنونی غیر ممکن است کاری اساسی صورت پذیرد. معلوم است که یک فراخوان عمومی با مطالعه در آموزش و پرورش کشورهای موفق می تواند مشکل را حل کند
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    19 0
    رییس سازمان آموزش و پرورش استان گلستان به یکی از معلمهای بیمارش که متقاضی انتقالی بود میگه اگه نمی تونی رفت و امد کنه برو بازخرید کن
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    30 0
    نمایندگان مجلس باید عوض شوند
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    12 0
    مشکل اصلی آموزش و پرورش این است که هرکسی و یا هر نهادی و حتی وزرات خانه ای آموزش و پرورش را حیات خلوت خود به حساب می آورد یعنی به خود حق میدهد که از منافعی که برای خود تعرف نموده دفاع نماید در نتیجه وزیر و یا مسولین پایین دستی آموزش و پرورش نمی دانند به چه کسی باید پاسخ گو باشند
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    14 3
    موافقم...واین جز حقیقت نیست...حکایت آموزش پرورش ما حکایت آن دزدی است که شب درب حجره ر
  • لقمان IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    21 0
    در خواب بینیم پنبه دانه تا نفت و گاز است، دانش کیلو چند؟ فعلا سردر گم بمونه شاید وقتی دیگر.
  • عابد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    24 0
    خدا خیرت بده برادر حرف دل معلمها رو زدی.
  • توسیوند A1 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    15 0
    موافقم راستی کی دکتر فانی استیضاح میشه؟
  • عباس A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 0
    موافقم با نظر شما اما ایا میشود چنین امری تحقق یابد با وضع فعلی موجود
  • عادل A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    11 0
    در آموزش و پرورش فعلی فقط معلم است که می سوزد و می سازد خانه های معلم مال مسوولین و کلاسها مال معلمان باور نمی کنید بروید ببینید
  • سجاد A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    13 0
    با سلام به همه فرهنگیان من یک معلم ابتدایی هستم واقعا به چشم خودم دیدم که معلم تاکسی تلفنی شاگردش هست. خودم هم اگه خانمم کارمند نبود فلج بودم واقعا افتضاحه با این حقوق دادنشون . با استیضاح وزیر هم موافقم . وقتی نمی تونه مشکل معیشت فرهنگیانو حل کنه واسه چی اونجاست ؟؟؟ 8 ماهه دار سر فوق العاده شغل با دولت چونه میزنه خجالت اوره ..................
  • رضا A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    11 0
    سلام به همه ی معلمان دلسوزو زحمتکش من هیچ دستگاهی را ندیده ام که مثل اموزش و پرورش از نیروها بیگاری بکشه
  • دانيال A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    10 0
    بسيار نظر كارشناسي و دقيقي است از ته قلب ما فرهنكيان بي نوا بود
  • معلم A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    9 0
    هر سال نزدیک هفته ی معلم یه عالمه وعده و وعید بعد هم خداحافظ تا سال دیگه. کی به فکر معیشت و منزلت معلمع برادر عزیز؟
  • دانشجو A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    10 0
    ببخشید با اینکه هر چه با سواد داریم بوسیله ی همین معلمین فرهیخته به جایی رسیده اند اما کمتر کسی حضره معلم بشه چون در مقایسه با سایر مشاغل در آمد معلمین خیلی کمتره و جذابیتی نداره.
  • مالک A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    9 0
    یادم هست وقتی ما دانش آموز بودیم اگر از دور معلممان را می دیدیم و سوار دو چرخه بودیم پیاده می شدیم و به احترام معلم تا ایشان رد نمی شدند سوار نمی شدیم .حالا دانش آموز با ماشین گران قیمت پدرش جلو معلم ویراژ میره و متلک میگه .اصلأ ارزشی برای علم و درس باقیمانده که به فکر درست کردنش باشید؟
  • محمد ش A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    6 0
    همیشه مشکلات زیادی داشتیم ولی اقدامات مفیدی انجام نشده با تشکر آز نظرات شما استاد ارجمند...
  • یک معلم A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    تا زمانی که مسئولین ، به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مصرف کننده نگاه می کنندو سرمایه گذاری در این راه را هزینه می دانند و معلمان را زیاد و زیادی می بینند وضع از این هم بدتر می شود که حاصل آن ایجاد بیسوادی ورواج مدرک گرایی است