فضای مذاکرات ایران و 1+5 در آستانه دور جدید/در انتظار طولانی ترین مذاکرات ایران و غرب

چند روز مانده به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل گفته است دور جدید مذاکرات ایران و گروه1+5 حدود 14 روز به طول خواهد انجامید.

محمود عزیزی:ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت:دور آینده مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو هفته - از 2 تا 15 ژوئیه - در جریان خواهد بود.

این زمان بی سابقه موضوعی است که پیش تر ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان وین 5 بدان اشاره کرده واظهار داشت:« در دور آینده به هر میزان نیاز باشد مذاکره می کنیم.»

وین 5 در شرایطی به پایان رسید که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بعد از آن نشست به خبرنگاران ایرانی گفت: بر سر قسمت هایی از متن نهایی، توافق وجود دارد، «اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.»

این اختلاف ها در موضوع میزان غنی سازی، مدت زمان توافق نهایی ، میزان کنترل برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بیش از همه زمان کاهش تحریم‌ها است.رفع تحریم ها برای ایران بیش از دیگر موضوعات اهمیت دارد. موضوع تعداد سانتریفوژها دیگر موضوعی است که اگر چه به اهمیت مساله تحریم ها نیست ، اما برای مذاکره کنندگان ایرانی اهمیت دارد.

ایرنا گزارشی به نقل از خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس  منتشر کرده که در آن آمده است: ایران اکنون حدود 20 هزار سانتریفوژ دارد و قصد دارد آن را تا 150 هزار افزایش دهد و نیز آن ها را با نسل های جدید جایگزین کند؛ این در حالی است که آمریکا از ایران خواسته است تا تعداد آن ها را به چند صد عدد کاهش دهد.

«حسن بهشتی پور» تحلیلگر مسایل بین المللی و مدیر پیشین شبکه ی «العالم» در گفت و گو با ایرنا می گوید ایران برای مصارف صلح آمیز حدود 54 هزار سانتریفوژ نیاز دارد.اظهارات ظریف در پایان وین 5 و اشاره به اینکه تعداد سانترفیوژهای مورد نیازمان را خودمان تعیین می کنیم، واکنشی بود به برخی اعضای 1+5 که نظرات متوهمانه دارند.

شاید به همین دلیل بود که ظریف بعد از وین 5 در نشست با موری مک‌کالی، وزیر خارجه نیوزیلند در تهران از روشی که "برخی از بازیگران" مذاکرات هسته‌ای در گروه ۱+۵ در پیش گرفته‌اند انتقاد و گفت اگر در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ توافقی حاصل نشود، «دو طرف حق دارند به سیاست‌های قبلی خود بازگردند.»
این تنها اظهار نظر مهم ظریف بعد از وین 5 نبود. او چند روز بعد در نشست با فراکسیون اکثریت مجلس ایران هم تلاش کرد هم حامیان دولت را دلگرم کند و هم نگرانی منتقدان داخلی را رفع کند.

ظریف گفته بود: «درمذاکرات بر این امر تأکید داریم که به هر قیمتی دنبال راه‌حل نباشیم.» مسئول پرونده هسته ای ایران همچنین تاکید کرد:«می‌دانیم که روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد هر چند که آن‌ها بخواهند بر روی خط قرمزها مذاکره کنند.»

اگر این صحبت ها را در کنار مقاله عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در یکی از هفته نامه های داخلی قرار دهیم که تاکید کرده کشورهای 1+5 با نادیده گرفتن 6 قطعنامه شورای امنیت«به ادامه غنی سازی ایران رضایت داده و حتی تضمین می کنند که در هرگونه توافق نهایی نیز غنی سازی ایران ادامه خواهد داشت »، نشان می دهد ایران تصویر روشنی از آنچه در مذاکرات 11 تیر ماه می خواهد دارد و تکلیفش با خودش مشخص است.

در طرف غربی اظهارات مقامات ارشد 1+5 با کاترین اشتون دربروکسل هم نشانه ای است که که ظاهرا طرف غربی هم مایل است توافق نهایی تا 29 تیر ماه اجرایی شود.
براساس خبر ایسنا، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای پس از برگزاری این نشست، گفت که در این نشست بر« لزوم دستیابی به توافق جامع» تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه تاکید شده است.

روسیه هم فعلا نقش یار فرضی ایران را در اردوگاه غرب بازی می کند. انتقاد وتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل از گزارش کارشناسان کمیته شورای امنیت سازمان ملل که ادعا می‌کنند ایران رژیم مجازات‌ها را نقض کرده مهترین فرازی است به نقل از او روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته است. او گفته است این روش می‌تواند به مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران «لطمه وارد کند.»

کارشناسان کمیته شورای امنیت سازمان ملل در گزارش خود گفته بودند که ایران همچنان جستجوی راه‌های دور زدن مجازات‌های شورای امنیت سازمان ملل که در رابطه با فعالیت تهران در جهت غنی‌سازی اورانیوم اعمال شده بود را جستجو می‌کند.
همزمان گروهک تروریستی منافقین نیز دیدگاههای ضدایرانی خود را بروز داد. شبکه تلویزیزیونی فاکس نیوز که بازتاب دهنده مواضع تندروهای حزب جمهوریخواه آمریکا است،جمعه شب گفت وگوی خبرنگار خود با قجر عضدانلو (مریم رجوی)را پخش کرد.

وی در این گفت وگو، در چارچوب تکرار ادعاهای ضد ایرانی رژیم صهیونیستی گفت:« پیام می دهیم که به ایران اعتماد نکنید! مذاکره با ایران بی فایده است و نمی توان به جمهوری اسلامی اعتماد کرد.روند مذاکرات هسته ای نمی تواند از ساخت بمب توسط ایران جلوگیری کند.»

اظهارات طرف های غربی و ایران اگر چه نشانه ای برای امیدواری به دور جدید را نشان می دهد، اما ظاهرا این نشانه ها هم کاملا قطعی نیست.

/212 27

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عکس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    32 0
    ممنون ‌
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 0
    وقتی گرم به گرم اورانیم غنی شده تحت نظارت و محاسبه سازمان بین المللی انرژی هسته ای است تعداد سانتریفیوژها نمیتواند موضوع نگران کننده ای باشد.